D'on vénen els Gasull, Miquel o Llach?

Genetistes de la UPF posen en marxa un estudi per determinar quin és l'origen de cinquanta cognoms catalans

| 20/09/2011 a les 23:59h
Arxivat a: Societat, cognoms, UPF
Aquesta notícia es va publicar originalment el 20/09/2011 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
L'estudi aspira a conèixer per què hi ha cognoms molt més freqüents que d'altres. Foto: Arnau Urgell.

Científics de l'Institut de Biologia Evolutiva (CSIC-UPF) -ens mix entre el CSIC i la Universitat Pompeu Fabra, amb finançament de l'Institut d'Estudis Catalans- s'han proposat determinar quin és l'origen dels cognoms catalans a partir de l'estudi del cromosoma Y de 2.500 ciutadans dels Països Catalans que tinguin com a primer cognom un dels cinquanta que han seleccionat.

Segons que explica el genetista Francesc Calafell, "la idea va sorgir arran de l'estudi que van fer investigadors de la Universitat de Granada d'un cognom molt particular, Colom, perquè volien determinar si Cristòfol Colom era català o genovès. Van tenir accés a les seves restes i van plantejar-se si seria possible determinar-ne l'origen geogràfic a partir de l'ADN, estudiant-ne el cromosoma Y, que es transmet de pares a fills". L'estudi va comportar l'anàlisi de mostres d'ADN de Colom's catalans i Colombo's italians, però finalment no va poder arribar a bon port, perquè "l'estudi genètic sobre material antic és complicat".

Arran d'aquest estudi, i malgrat els resultats fallits, els genetistes de l'IBE (CSIC-UPF) van pensar: "I per què no ho analitzem a l'engròs, amb els cognoms catalans?" Així, dels més de 3.000 cognoms catalans, en van seleccionar 50, assessorats per historiadors i filòlegs de l'IEC, amb l'ànim de saber principalment per què n'hi ha de molt freqüents (Ferrer, Soler, Serra, Vila...) i d'altres de més rars (Danés, Balasch, Casajuana, Llach...).

La hipòtesi, verificada al Regne Unit amb cognoms anglesos, "és que els cognoms més freqüents tenen orígens molt diferents -el 'ferrer' de cada poble prenia aquest ofici com a cognom-, mentre que esperem que els portadors de cognoms poc freqüents s'assemblin molt entre ells i que, per tant, poguem veure que molts d'ells vénen d'un sol avantpassat", explica Calafell.

A més, l'estudi també analitzarà si cognoms d'origen germànic (Armengol, Ricart, Gual, Robert...), prellatí (Fortuny, Adell, Reixac, Oriol, Miquel...), àrab (Gasull, Moragues, Nàcher, Melis...) o hebreu (Maymó, Estruch, Salom, Massot...), entre d'altres variables, tenen també un origen comú, si els fundadors de cognoms patronímics germànics eren ells mateixos d'origen germànic, si els fundadors de cognoms d'origen àrab o hebreu eren ells mateixos nord-africans o jueus...

50 homes de cada cognom

La mostra que aspiren a aconseguir els investigadors és de 50 homes no emparentats entre ells -com a mínim, fins a cosins primers- de tot l'àmbit lingüístic català que tinguin per primer cognom un dels seleccionats. A cada participant li demanaran una mostra de saliva, de la qual n'analitzaran el cromosoma Y i el compararan amb la resta per determinar si hi ha punts de contacte.

Tot i que només porta una setmana de vida, el projecte ja ha captat l'atenció "d'unes 400 persones, un 16% del total de la mostra", explica Calafell. Els resultats, però, dependran de la rapidesa amb què trobin els portadors dels cognoms.

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te subscriptor per una petita aportació mensual. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

També us pot interessar

 

COMENTARIS

Pero esto, que es?
Anònim, 21/09/2011 a les 00:17
+14
-79
Me quereis decir que: con la situación actual, con el paro, con los autónomos que no cobran, las empresas que quiebran, las multinacionales que huyen, la administración que no paga, los recortes en educación y sanidad, etc... Todavía hay pasta para que un supuesto Instituto haga esto ? Sin calentarme mucho los sesos, estoy seguro que hay muchos más catalanes con el apellido "García" que todos los 50 agraciados en el pseudo-estudio este ! Esto sí que es un expolio del dinero público !
Foteu fora la purriassa espanyola !
Anònim, 21/09/2011 a les 00:40
+53
-18
Insuportable venir als webs catalans i trobar-se totes les cagades dels Espanyols.

Esborreu-los tots els comentaris.

Els Catalans no volem Espanyols als webs catalans.
Me la deixava...
Serenor, 21/09/2011 a les 02:56
+7
-60
I otra más...a ver, Roselló i alrededores pertenecian a España, hasta que en el Tratado de los Pirineos se cedió ese territorio a Francia. Excepto una población, que estando dentro de Francia sigue siendo territorio español...aplicate, hombre que asi no lebantarás tu pais.
pq ens gastem ara els calers en aixo
Anònim, 21/09/2011 a les 07:43
+12
-28
Per descubrir això no cal gastar-se tants diners.. els Vila, d'alguna vil.la romana, els Llach, de la vora d'algun llac o llacuna, i els Gasull, d'alguna extracció de petroli ( hahahaa, es broma ). Per cert, el meu cognom no hi és i és tant català com els altres, i per cert, ja en sé l'orígen no em cal que m'ho diguin, érem carboners d'alzina, parents del timbaler del bruc i vivíem a dalt de tot d'una muntanya del centre de Catalunya.
Pocasoltes
Josep Fourier, 21/09/2011 a les 08:08
+45
-8
Ahir vaig proposar una petita campanya per fer fora els pocasoltes que es resumia en quatre punts

1. Llegir-ne el mínim i no respondre *mai*
2. Marcar-los sempre en negatiu tants cops com es pugui
3. No llegir els comentaris col·lapsats, ja sabem de qui són
4. Intentar marcar en positiu els que ens agradin

Ahir es va aplicar amb força èxit, hauriem de seguir fent-ho.
ALUCINANTE
Anònim, 21/09/2011 a les 08:24
+7
-56
Esto es como el RH vasco de Arzalluz ¿no? Juas

Pero no me extraña ,si ya le dieron la Cruz de Sant Jordi a un arqueologo que "demostraba" que Catalunya ya nació en la prehistoria, Juas, Juas y mas Juas.
llençar diners
bacus, 21/09/2011 a les 08:44
+2
-10
és interessant però és llençar els diners, els genetistes de la UPF el que podrien fer és buscar treball en la economia real i deixar de parasitar els impostos.

una altra opció és que pagui qui vulgui que se l'investigui el seu cognom, ja perquè els que tenen aquests 50 cognoms tenen més drets que els que es diuen d'una altra manera?

llençar diners.
Cervells esquifits.
Anònim, 21/09/2011 a les 09:38
+8
-3
El que no entenc és er quina raó entren en aquest espai ignorants com el tal 'alucinante', oferint opinions que no tenen absolutament res a veure amb la notícia que pretenen comentar. S'està fent un estudi científic i seriós per determrinar per quina raó uns cognoms han reeixit més que uns altres, i aquest personatge surt a parlar de tonteries que no tenen res a veure amb la qüestió. L'estudi que s'hauria de fer, potser, és buscar per quin raó els qui escriuen en castellà als mitjans digitals catalans tenen un índex d'intel·ligència tan esquifit. Segurament determinaríem dades força interessants que ens ajudarien a combatre'ls amb més efectivitat.
...
Anònim, 21/09/2011 a les 09:40
+8
-3
Al del 'expolio público': has de saber que a Catalunya hi ha un poble que es diu Garcia, ignorant, per tant aquest cognom també és català.
Millor 51
Kefe, 21/09/2011 a les 10:27
+11
-2
A la llista de cognoms catalans n'hi trovo a falta un de molt interesant, per el que ha significat a l'Historia de l'Humanitat com per la controversia que encara arrossega:

COLOM
Mitocòndries?
Anònim, 21/09/2011 a les 11:27
+4
-3
Deixant de costat aquestes discussions absurdes, pensava que aquest estudi potser és podria fer a partir de la mitocòndria en comptes del cromosoma Y, donat que aquèlla indica la línia genètica per part de les dones, perque es transmeten de mares a filles. Pot-ser és més senzill fer-ho a partir del cromosoma? Potser com que s'estudia el primer cognom i aquest s'hereta del pare? Si algú m'ho pot dir estaria molt agraïda.
DE MOROS Y JUDIOS
CRISTINA GÓMEZ (Sallent), 21/09/2011 a les 12:36
+4
-24
A MAS DE UN SEPARATISTA SE LE ABRIRAN LAS CARNES CUANDO VEA QUE SU PUREZA ARIA PROVIENE DEL SUR UE TANTO DESPRECIA. . . .
ARA RESULTA QUE SOC D´ORIGEN ARAB
ORIOL MORAGUES I MAS (Montreux), 21/09/2011 a les 12:38
+9
-5
TANT QUE DESPRECIO ALS ESPANYOLS RESULTA QUE EL MEU ORIGEN ES ENCARA PITJOR SOC D´ORIGEN ARAB . .. .
Can Fanga
Pixapins, 21/09/2011 a les 12:47
+12
-2
Si ho he entés correctament, es tracta d'arribar a l'origen dels cognoms estirant del fil de l'herència genètica paterna.

Han explicat com s'ho faran per eliminar l'efecte pertorbador i distorsionador del fenòmen que, col·loquialment, anomenem banyes? Ho dic per que no hi ha cap garantia (més aviat al contrari) de el Sr. Saltabassals d'avui sigui el veritable descendent del Sr. Saltabassals del S XIII. No sé si m'explico. Poca feina...
Mitocòndries?
Anònim, 21/09/2011 a les 13:44
+2
-1
Deixant de costat aquestes discussions absurdes, pensava que aquest estudi potser és podria fer a partir de la mitocòndria en comptes del cromosoma Y, donat que aquèlla indica la línia genètica per part de les dones, perque es transmeten de mares a filles. Pot-ser és més senzill fer-ho a partir del cromosoma? Potser com que s'estudia el primer cognom i aquest s'hereta del pare? Si algú m'ho pot dir estaria molt agraïda.
Encara q no us agradi..
Anònim, 21/09/2011 a les 14:31
+3
-3
Sóc tant independentista com el què més, però la veritat és que comentaris com el de Fourier semblen d'extrema-dreta, o extrema-esquerra, a qui no pensi com nosaltres, el capem, el censurem i què faci falta.. Estem massa acostumats a què la gent del ABC, AS, Marca, el Mundo o la Razón censurin els comentaris dels catalans i en cambi deixin dir de tot als espanyolistes, de debò voleu ser iguals? Quanta gent coneixeu amb cognoms catalans que son hiperespanyolistes? I quants en coneixeu amb cognoms castellans què són independentistes? Si us plau, no tinguem comportaments nazicistes diferenciant entre orígens, entre altres coses per què aquesta Catalunya en el món actual no tindria mai futur.
@14:31
Josep Fourier, 21/09/2011 a les 15:41
+2
-1
Em sembla que em malentens. Jo no dic pas de fer callar a ningú per les seves idees, sempre que s'expressin de forma racional i educada. Jo només parlo dels pocasoltes, dels que venen a aquest medi a dir rucades i provocar. Perquè provocació és, entre altres coses, acusar els catalans de racistes. O dir que les universitats catalanes no tenen el dret a fer investigació. M'agradaria que em responguessis per comprovar que aquest cop m'he explicat.
malgastar diners?
Anònim, 21/09/2011 a les 16:51
+1
-1
Si mirem aixó, perque en lloc de construir la Sagrada Familia (per dir alguna cosa)no han atipat els pobres que sempre ni han agut i ni auran, doncs perque brobablement s'haurien mengat la gallina dels ous d'or que avui alimenta gran part de Barcelona.
Quan algú li requin els diners destinats a la ciencia i a la investigació que provi de viure com que no es ges descobert ni investigat res.
@14:31
Josep Fourier, 21/09/2011 a les 16:59
+2
-1
Ja t'havia respost quan estava posat el filtre i probablement sortirà tard o d'hora però ho torno a fer.

No sóc res del que m'acuses i en dedueixo que no has entès res. Jo no vull fer fora ningú per expressar les seves idees, sempre que aquestes idees s'expressin amb bona voluntat i educació. El que si vull fer fora és a aquesta colla de pocasoltes que només venen a provocar i fer la punyeta. Perquè és provocació acusar els catalans de racistes o dir que les nostres universitats no tenen el dret de decidir les línies d'investigació que consideren adients. És a dir just el contrari del que tu has entès.

Et demanaria que la propera vegada no posessis adjectius fins que no entenguis de què estem parlant.
LA MODA NAZI
Anònim, 21/09/2011 a les 18:30
+5
-0
Darrerament veig que tothom es dedica a dir "nazi" i "feixista" a tothom que no pensa com ells.

Com que ja sabem tots que això sí és una actitud feixista, podem concloure que la tolerància, la democràcia i aquestes coses ttan boniques són una raresa.
És trist que molta gent només tingui l' "argument" aquest.

En fi, és el que hi ha...
I...?
Anònim, 21/09/2011 a les 18:41
+7
-5
Total, d'aquí 20 anys els cognoms "catalans" seran abdul, suleiman, mekongo, chen, liu, pachimaque-velasquez...