Xavier Flores, el català amb 30 anys d'experiència que no ha pogut acabar amb el desori de Rodalies

El secretari general d'Infraestructures del Ministeri de Transports va abandonar la Generalitat el 2022, on va ser director general durant una dècada a l'actual conselleria de Territori, a banda de funcionari des del 1994

Xavier Flores, a l'esquerra de la imatge, amb Raquel Sánchez
Xavier Flores, a l'esquerra de la imatge, amb Raquel Sánchez | Adrià Costa
03 de maig del 2023
Actualitzat el 04 de maig a les 8:48h
El caos a Rodalies torna a ser notícia i ja recorda el dia de la marmota. Aquest cop, ha estat unincendi al quadre de senyals que ha provocat una avaria a la circulació de l'R2 i que s'allargarà durant mesos. L'incident ha generat un encreuament d'acusacions polítiques: el Govern desmenteix Adif iJunts culpa també l'executiu d'ERC. La realitat és que, ni amb un català amb 30 anys d'experiència, s'acaba el caos als trens que passen per Catalunya.

És el cas de Xavier Flores García (Barcelona, 1968), que al llarg de la seva trajectòria ha passat tant per l'administració catalana com per l'estatal. Enginyer civil i de camins de professió, va entrar a la Generalitat l'any 1994 exercint com a funcionari del cos d'Enginyers de Camins. A partir de 2013, va ser nomenat director general d'Infraestructures de Mobilitat. Així doncs, al llarg de la seva trajectòria ha treballat per executius presidits per CiU, PSC i ERC.
 

De 28 anys a la Generalitat al Ministeri de Transports

El gener del 2022 va ser nomenat pel Consell de Ministres com a nou secretari general d'Infraestructures del Ministeri de Transports, a proposta de la també catalana i màxima responsable del departament, Raquel Sánchez. Llavors, el govern espanyol en va destacar el seu "màxim rigor tècnic, acompanyat per una voluntat de concertació i diàleg continu" amb les diferents administracions i actors implicats. Ells dos, juntament amb el nou president de Renfe, Raül Blanco, configuren un trinomi totalment català al capdavant de la mobilitat estatal.

La realitat és que, malgrat que no ha posat fi al caos de Rodalies -probablement va més enllà de la responsabilitat d'una sola persona-, la seva trajectòria l'acredita com el bon perfil tècnic que requereix un númerodos d'un ministeri. Dins l'administració catalana, ha estat l'encarregat d'impulsar nombrosos projectes vinculats a la mobilitat, i especialment les que fan referència al transport públic. 

Per exemple, des de l'estructura del Govern va participar en la redacció del Pla d'Infraestructures del Transport de Catalunya i en el Pla Específic de Mobilitat del Vallès. A més, també ha tingut un paper actiu en la planificació de la prolongació de la línia de metro L9 o de les deFerrocarrils de la Generalitat. L'ampliació de la C-58 i la C-17 també porten el seu segell, igual que l'Estratègia Catalana de la Bicicleta.
 

Servei públic, transformació i eclecticisme

L'autodefinició que es fa Flores en el seu perfil professional de LinkedIn és un indicador ple del seu perfil plenament tècnic, que s'escapa de les disputes entre administracions que es viuen en aquestes setmanes. A la plataforma enfocada al tema laboral, parla de si mateix com una persona amb "profunda convicció i compromís pel servei públic, amb els ciutadans i la societat". "Aspirant a transformar allò que ens envolta", assegura en una descripció en què també defensa "fer de l'eclecticisme un instrument ple de creativitat". Una aspiració de transformar que li hauria de servir per canviar el caos constant a Rodalies.
Arxivat a