«Cossos reals» a anuncis i aparadors: l'aliança de país del Govern per acabar amb la pressió estètica

La consellera de Feminismes i la presidenta de l'Institut Català de les Dones presenten un acord entre el sector públic i privat "sense precedents a nivell internacional" que començarà a caminar aquest 2023

Maniquís normatius en la botiga d'una multinacional de moda
Maniquís normatius en la botiga d'una multinacional de moda | EP
27 de març del 2023
Actualitzat a les 11:32h
La Generalitat de Catalunya ha presentat aquest dilluns un gran acord de país per combatre els efectes i les causes de la pressió estètica a casa nostra. El pla, xifrat en 12,5 milions d'euros, preveu més de 60 accions en àmbits molt diferents -des de l'esport, fins a la docència o la medicina- per fer emergir els "cossos reals" en anuncis i aparadors. La iniciativa començarà a caminar aquest mateix 2023, ja que està previst que s'aprovi a l'abril.

Segons ha explicat la consellera d'Igualtat i Feminismes, Tània Verge -que ha estat acompanyada per la presidenta de l'Institut Català de les Dones, Meritxell Benedí-, el pla s'allargarà fins al 2026. "No té precedents internacionalment", han subratllat totes dues en roda de premsa. Perquè funcioni, han explicat, han impulsat una aliança amb el sector públic i privat per "fomentar la neutralitat corporal" i que les dones "puguin viure amb tranquil·litat".
 

Una qüestió de salut mental

Amb aquest pacte, mitjans de comunicació i agències de publicitat hauran de fer una comunicació igualitària, més inclusiva, mostrant la diversitat de cossos. Es demanarà, per exemple, identificar aquelles parts que hagin estat retocades. En qualsevol cas, la consellera ha volgut subratllar que les directrius del pla són recomanacions, però si s'incompleixen poden comportar sancions

A les xarxes socials, ha precisat Verge, la competència és estatal i europea. Per això, el Govern instarà per fer regulacions com les de França i Noruega, on s'ha d'informar sobre qualsevol retoc en les imatges. "Hem de ser conscients de l'impacte dels filtres", ha opinat Benedí. La pressió estètica afecta l'autoestima i pot provocar problemes de salut mental, com ara els trastorns alimentaris, ha apuntat la dona al capdavant de Feminismes. Per saber la repercussió de la pressió estètica en les dones més joves, també es faran consultories i es realitzaran enquestes en la infantesa i adolescència.

A més a més, les grans multinacionals radicades a Catalunya, és a dir, aquelles que ofereixen els serveis al territori, hauran d'ampliar les seves talles. A hores d'ara, s'està preparant un codi de consum i serà aquest text el que regularà fins a quines mides s'arribarà. També es farà formació als professionals, com ara docents, farmacèutics i professionals del tercer sector, entre d'altres.
 

Mesures transversals

Les mesures són transversals, per la qual cosa es treballa i es treballarà amb altres conselleries. Un altre focus de feina serà la sensibilització a la ciutadania. Per això, es treballarà amb persones joves perquè creïn contingut, i s'impulsarà l'educació mediàtica, digital, i en els currículums educatius. A banda, es faran campanyes institucionals per fer prevenció i proporcionar informació per als homes i dones del territori.

Verge i Benedí no han volgut acabar la seva intervenció en el cas Vueling i en com la Generalitat hi pot intervenir. L'aerolínia obliga les seves hostesses a dur maquillatge i tacons per treballar. En aquesta línia, la consellera de Feminismes ha subratllat que el pla català servirà per acompanyar les denúncies que, com aquesta, carreguen contra la discriminació estètica.