Brussel·les ratifica l'acord sobre el futur dels cotxes de gasolina i dièsel

La Unió Europea accepta la venda de vehicles amb combustibles sintètics més enllà del 2035 després de les pressions d'Alemanya

Europa vol per reduir almenys en un 55% les emissions contaminants en l'horitzó 2030
Europa vol per reduir almenys en un 55% les emissions contaminants en l'horitzó 2030 | Adrià Costa
Nació
28 de març del 2023
Actualitzat a les 16:52h
Els ministres d'Energia de la Unió Europea han acceptat de forma definitiva que els vehicles propulsats amb combustibles sintètics, else-fuels, es puguin vendre més enllà del 2035. L'acord assolit aquest dimarts posa el punt final a un debat que va reanimar fa unes setmanes Alemanya, disposada a modificar un text que ja s'havia negociat amb els estats i que prohibia la comercialització de cotxes amb motors de combustió més enllà del 2035 perquè la UE assolís els objectius de reducció d'emissions.

Les pressions de Berlín han aconseguit una excepció per als e-fuels, que sí emeten diòxid de carboni, però que són climàticament neutres. No obstant això, veus com la vicepresidenta del govern espanyol, Teresa Ribera, asseguren que "no tindran èxit". El vicepresident de la Comissió Europea per al Pacte Verd, Frans Timmermans, va anunciar el pacte amb Alemanya el dissabte passat, però calia que els 27 donessin en vist i plau.  
La prohibició de comercialitzar vehicles de combustió -inclosos els de gasolina, dièsel i híbrids- a partir de 2035, es va ajornar sense nova data pels dubtes d'últim moment expressades per Alemanya i Itàlia, que podien posar en risc l'adopció de la nova norma, que forma part del paquet climàtic que la UE vol impulsar aquesta legislatura per reduir almenys en un 55% les emissions contaminants del bloc en l'horitzó del 2030 i respecte a les de 1990.

La mesura ja es va aprovar en el ple del Parlament Europeu del passat 14 de febrer, però va anar a les negociacions a nivell d'ambaixadors on Alemanya va mostrar les seves reticències sobre un acord entre institucions que ja es va acordar la passada tardor. "Ara treballarem perquè s'adoptin els estàndards de CO₂ per a automòbils al més aviat possible", va afegir Timmermans, abans d'avisar que el marc legal per a l'encaix dels combustibles sintètics només es podria desenvolupar quan l'acord de base es desbloquegés i fos adoptat pels 27, com ha passat aquest dimarts.