Al Bicing li surt la cadena

Els problemes en l'estat de les bicicletes i la manca de disponibilitat davant l'augment del 25% d'usuaris provoca malestar i l'Ajuntament s'escuda en la conversió dels vehicles mecànics en elèctrics

El servei de Mobilitat Urbana preveu convertir 1.000 bicicletes mecàniques en elèctriques de cara l'estiu.
El servei de Mobilitat Urbana preveu convertir 1.000 bicicletes mecàniques en elèctriques de cara l'estiu. | Martí Juanola
Joan Guzmán
26 de març del 2023
Actualitzat a les 16:12h
Mentre els quilòmetres de carril bici augmenten sense parar a Barcelona, també ho fan els usuaris del servei de Bicing, les bicicletes públiques de la ciutat. De fet, la seva demanda s'ha incrementat des de la pandèmia, moment en què va arribar als 138.000 usuaris, un 25% més que abans d'aquest període. Una xifra molt superior a les 7.000 bicis entre mecàniques i elèctriques amb què compta la flota. 

Aquesta quantitat tan reduïda implica ús freqüent i limita el seu bon estat o la capacitat de reparació dels vehicles. Els abonats al Bicing destaquen dos aspectes que empitjoren l'experiència del servei: l'estat de les bicis i la seva disponibilitat. El no increment en el total de bicicletes davant l'augment d'usuaris també ha generat queixes. Per fer front a una problemàtica afegida dels dies de més calor, els pròxims mesos es preveu la conversió de 1.000 bicis mecàniques a elèctriques. Així, la flota definitiva per a aquest estiu serà de 3.000 bicicletes mecàniques i 4.000 d'elèctriques.

Usuaris com Júlia Olive, donada d'alta des del 2016, demanen una revisió més freqüent de les bicicletes, ja que "moltes vegades el fre dret no funciona" i ha de procurar no fer-se mal. Però el director de Serveis de Mobilitat Urbana, Josep Maria Deulofeu s'excusava detallant que "cada dia entren entre 250 i 300 bicis al taller, per manteniment o perquè els toca revisió". 

A part d'aquestes deficiències, Gerard Masdeu, un altre usuari de Bicing des de fa tres anys, afegeix "problemes en les cadenes i pedals, majoritàriament, en les mecàniques". Pel que fa a les elèctriques, més noves, "sovint es troben sense bateria", comenta la Laia Orts. Tot i les queixes dels usuaris sobre els problemes amb el sistema de frenat o les rodes desgastades que patinen quan el terra està moll, Barcelona Serveis Municipals no ofereix resposta a les preguntes de Nació i remet a l'entrevista que Deulofeu va donar a Betevé per assegurar que "cada 50 dies totes les bicicletes es revisen" de manera automatitzada. 
 

La manca de disponibilitat

Hi ha dos assumptes crítics: en primer lloc, la disponibilitat de les bicis en segones quines zones de la ciutat, perquè és sabut que a les zones altes com Gràcia i Horta Guinardó hi ha una demanda més elevada. I, en segon lloc, la lluita per les elèctriques, ja que els usuaris tenen preferència per aquestes, tot i que els suposi un cost més elevat.

Olive sosté que les hores puntes té "dificultats per trobar una bici per Gràcia", districte pel qual es mou sovint. Els usuaris Orts i Masdeu també s'han trobat amb la mateixa situació a la Zona Universitària, zona concorreguda pels estudiants, durant primera hora del matí i al migdia. Per combatre-ho, Deulofeu defensa que "la idea és concentrar les estacions allà on hi ha més demanda i no la seva expansió".

Per altra banda, l'escassetat d'opcions de tarifes també suposa un inconvenient pels usuaris. Bicing ofereix dues modalitats amb un preu fix, que incorporà suplements segons el temps d'ús. La més econòmica, la tarifa per ús -amb un cost de 35 euros l'any- implica el pagament de 35 i 55 cèntims per cada 30 minuts de funcionament de bicis mecàniques i elèctriques, respectivament. Si se sobrepassa aquesta primera franja de mitja hora, fins a les dues hores, s'afegeix un cost addicional de 70 cèntims per la versió mecànica i 90 cèntims per l'elèctrica. En canvi, la tarifa plana -amb un cost de 50 euros l'any- es caracteritza per no haver de pagar els primers trenta minuts de la mecànica, però sí els primers de l'elèctrica amb 35 cèntims. Una vegada se supera el període, s'aplica el mateix cost addicional que amb l'altra modalitat. 

Olive, que té contractada una tarifa plana, proposa una modalitat que inclogui les elèctriques, en comptes de pagar els suplements l'ús d'aquestes. La veïna considera "pesat" el mètode actual per aquells que estan habituats a aquest tipus de bicis. Masdeu, també amb la mateixa modalitat contractada, concorda amb la usuària "encara que el cost d'aquesta tarifa sigui més elevat". A més, demana que hi hagi un servei més ràpid de distribució, ja que les zones baixes de la ciutat "costa trobar elèctriques".

La creació del servei AMBici, la bicicleta metropolitana, també ha estat un mal de cap per a molts usuaris, que lamenten la falta de compatibilitat. Tot i construir-se estacions de Bicing prop d'aquestes i oferir una tarifa de 53 euros l'any amb l'opció de tenir els dos serveis -una alternativa més econòmica a la compra separada-, la relació continua sent insatisfactòria. Deulofeu, però, explica que "probablement a llarg termini sigui compatible".


La gestió de Pedalem Barcelona

Cal saber que el servei Bicing és gestionat per la unió temporal d'empreses (UTE) Pedalem Barcelona, gràcies al concurs públic guanyat el 2017 davant de l'anterior concessionària, Clear Channel. La proposta guanyadora del concurs públic havia destacat en el apartat econòmic, ja que havia presentat millor oferta. Així doncs, l'adjudicació del nou contracte es va tancar amb un import de 162,9 milions d'euros que finalitza el 2027.

Pedalem Barcelona està composta per les companyies CESPA CIA Española de Servicios Públicos Auxiliares i PBSC Urban Solutions, qui havia organitzat abans el sistema de bicicletes de grans ciutats com Londres, Melburne, Nueva York, Reykjavik, Chicago o Guadalajara.

Entre les millores establertes en el contracte destacaven una major cobertura territorial, una ampliació del servei a 24 hores els 365 dies de l'any i més bicicletes. El darrer apartat és l'únic que se li ha resistit a Bicing, ja que el 2017 es comptava amb 7.000 bicis de flota (300 elèctriques i 6.700 mecàniques), el mateix que en l'actualitat tot i que en percentatges diferents. La possibilitat d'ampliar el servei fins a un total de 8.000 estipulat al contracte no s'ha efectuat, sigui per falta de pressupost o per un rendiment baix del negoci. B:SM prioritza una petita partida pressupostària de 80.000 euros a l'any a ampliar el nombre d'estacions. Preveu instal·lar-ne de noves a la muntanya de Montjuïc per cobrir la demanda que, entre altres esdeveniments, crearan els partits del Barça a l'Estadi Olímpic.