Ferrovial gestiona un dels quatre peatges que queden a Catalunya

La multinacional té la concessió fins al 2036 de tres barreres a la C-16 que connecta Sant Cugat del Vallès amb Manresa passant per Terrassa i Sant Vicenç de Castellet

La vicepresidenta primera i ministra d'Economia, Nadia Calviño, en la roda de premsa d'aquest dimecres
La vicepresidenta primera i ministra d'Economia, Nadia Calviño, en la roda de premsa d'aquest dimecres | Europa Press
02 de març del 2023
Actualitzat a la 13:21h
Ferrovial marxa de l'Estat. La multinacional del sector de les infraestructures i beneficiària de múltiples contractes públics en territori espanyol ha anunciat que trasllada la seu als Països Baixos i la Moncloa s'ha llançat en tromba a reclamar-li que clarifiqui la seva continuïtat i compromís amb el país. "És una empresa que ha nascut i li deu tot a Espanya", va defensar la portaveu de l'executiu, Isabel Rodríguez.

La realitat, però, és que la seva presència a l'Estat és cada cop més limitada. Tant és així que a partir del 2026, quan caduquen dues de les concessions que té assignades, només controlarà dues vies a l'Estat i una d'aquestes serà on hi ha uns dels pocs peatges que queden a Catalunya. En concret, Ferrovial té la concessió fins al 2036 d'Autema, un tram de 48,3 quilòmetres a la C-16.

Aquesta via connecta Sant Cugat del Vallès amb Manresa passant per Terrassa i Sant Vicenç de Castellet. Compta amb tres barreres de pagament a Manresa, a Sant Vicenç i a Les Fonts, van apujar-se amb l'entrada al nou any i la Generalitat hi ha aplicat descomptes, ja que són propietat seva. Són un dels quatre peatges que existeixen al país des que es van eliminar els que eren de l'Estat.

Els resultats econòmics de l'empresa també demostren el seu poc pes a l'Estat. Ferrovial va obtenir uns ingressos de 7.551 milions d'euros el 2022, només 187 milions dels quals de contractes de l'Estat. El seu paper també ha estat polèmic. El 2018, els exdirectius Pedro Buenaventura i Juan Elízaga van quedar absolts en el marc del cas Palau, després que se'ls declarés innocents dels delictes d'administració deslleial i tràfic d'influències, vinculat a les comissions de Convergència, perquè havien prescrit. D'altra banda, la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència va multar Ferrovial el juliol de 2022 amb 203,6 milions d'euros per haver concertat milers de licitacions públiques amb altres constructores durant 25 anys.