Malestar al Ripollès pel projecte que vol convertir Vallter en una estació «de muntanya» per a tot l'any

Vallter 365 pretén reconvertir l'estació en un centre d'activitats de muntanya i inclou la construcció d'un nou telecabina

Vehicles aparcats a la zona habilitada a dalt de l'estació d'esquí de Vallter 2000
Vehicles aparcats a la zona habilitada a dalt de l'estació d'esquí de Vallter 2000 | ACN
Nació
01 de març del 2023
Actualitzat a les 17:05h
La plataforma Stop JJOO ha fet públic aquest dimecres el seu rebuig al projecte Vallter 365, una iniciativa que pretén reconvertir l'estació del Ripollès en un centre d'activitats de muntanya, fet que permetria tenir-la oberta tot l'any. Oriol Ajenjo, portaveu territorial de l'associació, critica que el cost del projecte -uns 35 milions d'euros- és cinc vegades més que el que destina el Govern a la comarca.

Reclamen que es faci pública tota la informació i que s'obri un debat al territori sobre "quin ha de ser el model socioeconòmic del Ripollès". La plataforma creu que és un "rentat de cara" per "no assumir la inviabilitat econòmica i mediambiental" de les estacions d'esquí. A més, creuen que afectarà el Parc Natural de lesCapçaleres del Ter i Freser. Ajenjo ha posat sobre la taula que "en moltes ocasions la Generalitat ha hagut de rescatar amb fons públics aquesta estació".

Per la plataforma, el projecte Vallter 365 "evidencia que el Govern i les administracions locals no tenen un full de ruta clar pel Pirineu i les comarques de muntanya". Ajenjo critica que l'aposta sigui "continuar dinamitzat el territori d'acord amb el monocultiu turístic" i considera que aquest és un "sistema caduc a nivell ambiental, social i territorial". A més, creu que, mentre es destinin tants dies a l'estació d'esquí, "se'n deixen de destinar als problemes reals de la gent de la comarca". Davant aquesta situació, la plataforma té previst obrir un debat a la comarca en els pròxims dies.
 

El projecte Vallter 365

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) està treballant en un projecte per poder donar viabilitat econòmica i ambiental a l'estació d'esquí de Vallter 2000, que aviat complirà 50 anys. Sobre la taula hi ha la proposta de reconvertir l'estació d'esquí en un centre d'activitats de muntanya i que, per tant, no estigui tan lligada a l'estacionalitat de la neu i pugui obrir els 365 dies de l'any. Entre d'altres, la memòria que actualment hi ha del futur projecte inclou la construcció d'un nou telecabina, un nou aparcament, un edifici de serveis i un mirador panoràmic.

Vallter es va inaugurar el 1975 i està situada a més de 2.800 metres d'altitud i envoltada del Parc Natural de les Capçaleres del Ter i del Freser. El model de negoci de l'estació està centrat en la neu i compta amb remuntadors, telecadires i teleesquís que han quedat "envellits", segons detalla en un informe FGC. El seu accés és per carretera, en una zona d'"importants riscos geològics -allaus i fluxos torrencials-". La conclusió, segons FGC, és que el model d'explotació actual "no és sostenible ni a nivell econòmic ni ambiental".

El document posa l'accent en l'aposta per un nou transport de telecabina que permetrà desplaçar-se des de la cota 1.500 -Camps de Carlat, situada a uns 3 km al nord de Setcases- fins a la de dalt de tot, situada a 2.535 m i "sense trepitjar el Parc Natural". El nou transport, a més, evitarà l'accés de vehicles dins el parc natural i posarà fi a les aglomeracions i als problemes d'estacionament en temporada alta. Com a conseqüència, es millorarà l'impacte paisatgístic i es reduirà la petjada de carboni. Concretament, calculen que s'evitaran 1.368.627 quilograms de diòxid de carboni per any.

Entre les millores que s'hi volen fer, destaca també la construcció d'un nou aparcament amb un paviment que permetrà la infiltració d'aigües pluvials i la construcció d'un edifici de serveis, tots dos a la cota 1.500, així com un mirador panoràmic a dalt de tot. Aquest últim ja està en curs. A més a més, es vol millorar l'aparcament actual retirant l'asfalt i transformar la carretera per on actualment circulen els vehicles per fer-la una via de servei i pista de ruta per a bicicletes, BTT i altres. També implicarà la retirada dels antics remuntadors i estructures actuals de l'estació, un fet que comportarà una "millora ambiental i paisatgística".