De Barcelona a París en una hora: el Mobile presenta càpsules que viatjaran a 1.200 km/h

HyperloopTT és una de les propostes estrella que exhibeix el MWC en el marc de la mobilitat del futur: també drons taxi autònoms o llums d'emergència viàries amb targeta SIM

Una càpsula de l'Hyperloop, al recinte del Mobile
Una càpsula de l'Hyperloop, al recinte del Mobile | ACN
Nació
01 de març del 2023
Actualitzat a les 18:02h
La mobilitat del futur aterra al Mobile World Congress 2023, amb propostes que poden canviar per sempre el nostre concepte a l'hora de moure'ns, fer servir el transport públic, el privat o, simplement, per viatjar. El més destacat de l'edició d'enguany és l'HyperloopTT: un mode de transport basat en càpsules que viatgen a 1.200 quilòmetres per hora a través d'un tub al buit i levitació magnètica que, per exemple, permetria unir Barcelona amb destins europeus en unes dues hores. Com amb París, en la que només es trigaria una hora a arribar. Ni els avions poden aconseguir-ho, això.

Una altra de les propostes més interessants és la dels drons aeris destinats a fer de taxi que SK Telecom, empresa surcoreana i una de les més importants del sector a tot el món, espera posar en servei a Seül el 2026. A més, el Mobile presenta uns dispositius de Vodafone destinats a incrementar la seguretat viària, com llums d'emergència i cons equipats amb una targeta SIM que informa els conductors de vehicles connectats i a les apps a temps real. Tot plegat situa Barcelona com un aparador de les propostes del futur.

De Barcelona a París en una hora: què és Hyperloop?

El projecte d'HyperloopTT consta d'una càpsula que viatja per a l'interior d'un tub al buit a 1.200 quilòmetres per hora, a molt baixa pressió i en levitació magnètica. El vicepresident d'Operacions d'HyperloppTT, Michael Hengst, defensa que és una bona alternativa a l'avió per a trajectes de curt i mig radi, ja que la velocitat mitjana de l'avió -comptant aproximacions, aterratges i enlairaments- es redueix a 650 quilòmetres per hora mentre que les càpsules acabarien anant més ràpid; i per a trajectes superiors a les tres hores en tren.

"Ningú vol estar assegut set hores en un tren. Nosaltres som una alternativa molt interessant", reitera en declaracions a l'ACN. Segons l'empresa, la idea que és que el tub vagi per sobre terra, a uns sis o vuit metres d'alçada, per no haver de partir el territori com en el cas dels trens i els vehicles com busos i turismes puguin passar per sota, tot i que també podria ser subterranis en funció de les circumstàncies.

"L'avantatge és que pots cobrir amb plaques solars i poses un parc solar immensament gran que permet generar més energia de la que utilitzem en un any", apunta Hengst. Cada càpsula està dissenyada per donar cabuda a entre 26 i 48 persones i la idea és que en surti una cap al seu destí cada 40 segons, segons detalla el directiu de l'empresa. "No és com un avió que surt cada mitjana hora o un tren cada hora", afegeix Hengst, que assegura que el preu dels viatges no està definit però avança que "no serà molt car". El directiu assenyala que per aquest nou mode de transport ja s'hi han interessat moltes empreses i que pot anar adreçat també a aerolínies i operadors ferroviaris.

La voluntat, per la companyia, és que al 2030 aquest nou mode de transport ja sigui una realitat. De moment, en els pròxims dies s'ha de resoldre un concurs per construir un tram de deu quilòmetres entre Venècia i Pàdua perquè entre en funcionament entre el 2026 i el 2028.