Aragonès posa fi a una sequera d'eòlica de deu anys entre protestes veïnals
El president de la Generalitat inaugura els dos aerogeneradors més potents de Catalunya al Perelló, la setmana que també ha entrat en servei un parc a les Garrigues
El president Pere Aragonès a la inauguració de l'ampliació del parc eòlic de la Collada | Generalitat de Catalunya
per Nació, El Perelló | 17 de febrer de 2023 a les 15:25 |
El president PereAragonès ha engegat simbòlicament dos nous aerogeneradors al Perelló (Baix Ebre). És la culminació d'una setmana clau: dimarts va entrar en servei el parc dels Solans a les Garrigues i avui ho ha fet l'ampliació de la Collada. És la fi d'una sequera d'energia eòlica que s'ha allargat durant 10 anys. Els actes oficials, però, no s'han deslliurat de les protestes que acompanyen el desplegament de les renovables.
Els dos molins més potents de Catalunya
Els molins que han entrat en servei avui formen part de la segona fase del parc de la Collada. Amb dos aerogeneradors sumen 7,5 MW i són els més potents de Catalunya. Tot i això, en els propers anys quedarà superat, ja que instal·lacions com les que es projecten a l'Alt Empordà tindran aerogeneradors de 4,5 MW.
Els del Perelló tenen 200 metres d'altura, 50 més que el "Montilla", amb aquest nom perquè va ser inaugurat el 2008 per l'aleshores president socialista. Aragonès ha destacat que es desencalli la paràlisi que patia la implantació eòlica amb l'ampliació i posada en marxa de quatre parcs que sumen 35 aerogeneradors.
Els nous projectes eòlics del 2023, en dades
1. Projecte els Barrancs
Municipi: Vilalba els Arcs (Terra Alta) Número aerogeneradors: 6 (3,83 MW de potència) Potència total: 22,98 MW Promotor: Naturgy
2. Projecte Punta Redona
Municipis: Batea, Vilalba dels Arcs i la Pobla de Massaluca (Terra Alta) Número aerogeneradors: 7 (3,83 MW de potència) Potència total: 26,81 MW Promotor: Naturgy
3. Projecte Solans
Municipi: la Granadella i Llardecans (les Garrigues)
Número aerogeneradors: 20 (2,2 MW de potència)
Potència total: 44 MW
Promotor: Eolia
4. Projecte ampliació la Collada
Municipi: el Perelló (Baix Ebre) Número aerogeneradors: 2 (3,75 MW de potència) Potència total: 7,5 MW Promotor: Syidis
5. Projecte Lo Vedat del Pany
Municipi: Duesaigües i Riudecols (Baix Camp) Número aerogeneradors: 6 (diverses potències) Potència total: 27M MW Promotor: Esbrug
6. Projecte Tres Termes
Municipi: Batea i Vilalba dels Arcs (Terra Alta) Número aerogeneradors: 8 (3,75 MW de potència) Potència total: 30 MW Promotor: Naturgy
Fonts: Departament d'Acció Climàtica i EolicCat
I és que a banda de la Collada, dimarts va començar a abocar a la xarxa els 20 molins del parc dels Solans. I en les setmanes vinents, segons ha confirmat Naturgy a Nació, ho faran els parcs dels Barrancs i Punta Redona, que sumen 15 nous aerogeneradors a la Terra Alta.
Per aquest 2023 s'espera que entrin en funcionament dos parcs eòlics més, al Baix Camp i a la Terra Alta, que aportin 57 MW de potència. La consellera d'Acció Climàtica Teresa Jordà, per la seva banda, ha recordat que hi ha deu parcs més en tramitació.
Protestes de veïns i entitats
Mig centenar de veïns i membres de diverses associacions contràries a la nova implantació eòlica al Perelló, Rasquera i Tivissa, entitats com Cova de la Massa, Salvem el Burgar, plataforma Salvem Fullola i la Mola, STOP Vandellòs II i Tivissa Sud i també el GEPEC-EdC han entregat una carta al president on, a més d'ironitzar sobre les poc habituals visites "del molt honorable" al territori, adverteixen el cap de l'executiu que "no existeix al Perelló una perfecta convivència entre els molins i la ciutadania".
Desenes de manifestants a les portes de l'Ajuntament del Perelló. Foto: ACN
Aragonès ha estat rebut amb pancartes i xiulets i crits "d'així no!" a les portes de l'Ajuntament del Perelló, on a primera hora del matí li han fet una recepció oficial i ha signat el llibre d'honor.
Diàlegambelsafectats
La consellera d'Acció Climàtica ha convidat els afectats i ecologistes que han protestat a les portes del consistori, al parc eòlic i al centre de recepció de la promotora eòlica, a reunir-se i avaluar plegat els futurs projectes que amenacen la zona del Burgar i de les muntanyes de Tivissa (Ribera d'Ebre), on molts veïns veuen amenaçats els seus negocis i projectes de vida. "Els estan espantant posant molins de 200 metres a menys de 150 metres de casa seva. Així, portar una vida relativament normal és bastant difícil", ha denunciat el president de l'associació Mas de la Massa, David Rosselló.
L'entitat assegura que les compensacions públiques i privades que fan les promotores són "ridícules". Rosselló ha recordat que per un parc eòlic de 12 molins a la Terra Alta, un ajuntament ingressa 200.000 euros, quan per la mateixa instal·lació a Alemanya ingressaria 4,5 milions d'euros. "Algú aquí no sap com fa els números o sap molt bé com els fa", ha recriminat el representant de Cova de la Massa.
Els manifestants també han criticat que Aragonès inauguri un parc eòlic del qual les obres i els tràmits han estat reiteradament denunciats i recorreguts per les entitats ecologistes. Actualment, té un recurs contenciós administratiu presentat per un particular, admès a tràmit, als jutjats de Tarragona. L'Ajuntament va parar les obres per estudiar si la llicència estava caducada però finalment va autoritzar que es reprenguessin a l'abril de l'any passat. Tot i el recurs de reposició del GEPEC-EdC i el contenciós, les obres s'han finalitzat i els molins produeixen energia.
Una de les manifestants entregant-li una carta al president de la Generalitat. Foto: ACN
Fontd'ingressosiformadevidaperalPerelló
Per la seva banda, l'alcaldessa de Perelló, Maria Cinta Llaó, ha celebrat que continuï la implantació eòlica al poble, on ja tenen una setantena de molins de vent des de fa dues dècades i ha defensat que les energies renovables "s'han de veure com una font d'ingressos i com la forma de viure de la gent del Perelló". L'alcaldessa ha assegurat que de manera directa i indirecta "moltes famílies del poble" viuen de l'energia eòlica. "Ben planificat tot, pot i ha de conviure, molins, natura, agricultura i turisme. Es pot fer i és possible", ha reivindicat.
Llaó recorda que el municipi té el recurs del vent i "que no sabien què fer-ne" fins que el 1999 es va obrir la primera central eòlica. Ha defensat que els aerogeneradors estan integrats en el seu paisatge, que els veïns "estan acostumats a conviure-hi" i que ha permès millorar la conservació dels camins i la prevenció d'incendis.
L'alcaldessa del Perelló ha assegurat que "no es pot viure ja de la terra com agradaria" i que l'apicultura –un altre dels principals sectors econòmics del municipi- viu "un moment crític", i ha advocat als pobles "a ser valents" i contribuir amb part dels seus termes municipals en la transició energètica i la implantació d'energies renovables.
Impacte
NEWSLETTER QUINZENAL
Una mirada positiva i realista per no perdre's en els temps difícils de l'emergència climàtica
Serà algú altre
Per Eloise el 18 de febrer de 2023 a les 11:39
10
Quan es té sequera de coneixements i d'idees no es pot ser protagonista de res. Personatge de paripé i para de comptar.
Ja veurem el que passa
Per Anónim 23 el 17 de febrer de 2023 a les 15:56
01
Però cal dir que si Catalunya es Espanya, que facin els parcs eòlics a la resta d' Espanya, ja la comprarem, a preu d' or, com ara ho fem.
Presevem els paissatges, Catalunya es petita a comparació de la resta d' Espanya.