Aprovat el nou currículum d'educació infantil

El decret del Govern incorpora la "coeducació i l'educació afectivosexual" en l'etapa 0-6 anys i culmina la nova ordenació educativa impulsada pel Departament d'Educació

Un nen anant a l'escola
Un nen anant a l'escola | Martí Albesa
07 de febrer del 2023
Actualitzat a la 13:08h
El Govern ha aprovat aquest dimarts el decret d'ordenació dels ensenyaments de l'educació infantil. El nou currículum inclou els dos cicles d'aquesta etapa, dels 0 als 3 anys i dels 3 als 6 anys i permet al Departament d'Educació culminar la nova ordenació de totes les etapes educatives, després que l'any passat el Govern aprovés els currículums de Primària, ESO i Batxillerat. Segons ha detallat la portaveu de l'executiu, Patrícia Plaja, per elaborar la norma s'ha comptat amb experts de diverses entitats pedagògiques, universitats i personal docent de l'etapa de 0 a 6 anys.

El decret situa el currículum competencial en l'etapa d'infantil i incorpora "la coeducació i l'educació afectivosexual". També identifica l'etapa 0-6 amb una "identitat pròpia", amb dos cicles que responen a una mateixa "intencionalitat educativa". Plaja també ha explicat que el nou currículum situa "l'infant al centre de les decisions" i el desenvolupament de les seves activitats. "L'infant és el protagonista del seu propi aprenentatge", ha afirmat la portaveu.

Els centres ja fa setmanes que tenen informació sobre aquest nou currículum. Pel que fa a l'educació afectivosexual i la coeducació, Plaja ha dit que és plantejament "absolutament necessari" per a l'educació del segle XXI. "Té efectes positius, dona coneixement dels límits del cos i ajuda a identificar relacions sanes i no sanes, i ajuda a prevenir les violències masclistes i assetjaments", ha afirmat. Aquesta coeduació vol dir introduir diferents tipus de família i a l'autoconeixement del propi cos, així com els límits. "Cal generar confiança als infants per poder parlar de tot això amb els adults", ha explicat Plaja.

Segons ha detallat, el currículum s'organitza en quatre eixos: un infant que creix amb "autonomia i confiança", que es comunica amb diferents llenguatges, que descobreix l'entorn amb curiositat i que forma part de "la diversitat que l’envolta". Aquests eixos interrelacionen cada competència amb els seus criteris d’avaluació i els seus sabers corresponents, per facilitar als equips educatius la concreció i planificació pedagògica del dia a dia.

La nova normativa, ha dit Plaja, també prioritza el benestar i el gaudi, i promou situacions d’aprenentatge "amb sentit, funcionals, significatives i contextualitzades", des del respecte als diferents ritmes i a la sensibilitat de l’etapa. Aquestes situacions busquen implicar els infants en diferents experiències de la vida diària, de forma que posin en joc les seves capacitats aplicant allò que van aprenent. El decret també recull l’acompanyament de les famílies, i facilita que puguin formar part de la vida de l’escola per convertir-la en un espai d’educació comunitària.