La nova ronda de Sant Antoni de Barcelona finalment tindrà bus de baixada, però no carril bici

L'Ajuntament preveu iniciar-hi les obres "a finals d'estiu", després de negociar les peticions d'una quarantena d'entitats que reclamaven que el projecte definitiu plantegés el màxim d'espai peatonal

Imatge d'arxiu de la ronda de Sant Antoni
Imatge d'arxiu de la ronda de Sant Antoni | D.C.
06 de febrer del 2023
Actualitzat a les 22:45h
L'Ajuntament de Barcelona ja té projecte definitiu per a la nova ronda de Sant Antoni. Davant les peticions d'obtenir la màxima pacificació possible per part d'una quarantena d'entitats, finalment, es manté la idea d'ubicar un carril bus de baixada en el tram de la ronda més pròxim al Mercat de Sant Antoni, i s'aposta per deixar l'altra meitat de la ronda totalment pacificada. També es preveu el pas de bicicletes per tot el passeig, però mantenint la prioritat per als vianants i sense carril bici, al contrari de la projecció proposada fa uns mesos enrere. Aquesta era una de les peticions de les entitats del Raval i Sant Antoni que reclamaven més peatonalització.

Ara ja amb un projecte més clar, els plans del consistori passen perquè les obres comencin "a finals d'estiu", informen en un comunicat. És el pas posterior a redactar el projecte, que es preveu enllestir al març, i adjudicar les obres de construcció, cap al juliol. Com a cessió a les peticions dels veïns pro-pacificació, s'afegeix una comissió de seguiment per avaluar l'evolució del projecte, defensa el govern. Si bé el projecte només l'han presentat representants dels comuns -Janet Sanz, Pau Gonzàlez i Jordi Rabassa- i el PSC se n'havia distanciat, l'Ajuntament vol posar la directa per deixar tot tancar abans d'acabar el mandat.

El govern municipal ha volgut destacar que, arran de l'estira-i-arronsa dels últims mesos, s'ha aconseguit projectar el que es presenta com "una nova plaça" ente els carrers de Villarroel i Floridablanca, a la part alta de la ronda, que quedarà "lliure de vehicles i totalment pacificada". Tot i que aquest espai ja es plantejava en l'última proposta, la diferència és que ara s'empenyen les zones de càrrega i descàrrega cap als marges de la nova plaça, perquè no hi passin vehicles a motor en cap cas. Aquest nou espai es connectarà amb la plaça del Pes de la Palla, que inclourà "una superàrea de joc infantil i més verd", assegura l'Ajuntament.
 

Dibuix del pla previst a la ronda de Sant Antoni Foto: Ajuntament de Barcelona


El pla, que també havia comportat tensions internes entre PSC i comuns, ara sembla que entoma un tram final més estable. Inclou la idea d'eliminar el pas del bus en contra direcció que hi ha actualment al carrer Comte Urgell. Part d'aquesta operació es basa en la inclusió d'un carril bus de baixada a la nova ronda de Sant Antoni, des del carrer Villarroel i fins a Comte Urgell. Tot i que una quarantena d'entitats reclamaven inicialment que la nova ronda fos totalment peatonal, l'Ajuntament ha acabat mantenint la idea del bus de baixada, però a mig camí. El govern municipal, però, manté que en el tram del bus hi haurà "una vorera de més de 17 mestres d'amplada al costat Raval". Associacions com Fem Sant Antoni o la Xarxa Veïnal del Raval han reconegut el tarannà de l'Ajuntament en les negociacions i s'han donat per satisfetes.


Més carrega i descàrrega, a temps parcial

El pla preveu també passar de dues places actuals de càrrega i descàrrega a una quinzena d'aquests espais. El seu ús per als vehicles amb finalitats comercials es limitarà a unes hores del dia, però. La resta del temps, que no s'ha concretat quin serà, quedaran com a zona per a vianants.
 

L'espai de la nova plaça, entre Floridablanca i Villarroel, en una simulació digital Foto: Ajuntament de Barcelona


Amb tot, el consistori assegura que queda una nova ronda que "respon al model Superilla Barcelona". Es justifica destacant que s'hi afavoriran els usos veïnals, la vida de barri i el comerç local. També anuncia que s'hi plantaran una quarantena d'arbres més, tot arribant als 150 exemplars en el conjunt de la via.