El
Brasil ha enfonsat aquesta matinada el seu últim
portaavions, el
Sao Paulo, una nau d'unes 33.000 tones i que al seu interior contenia
amiant i altres substàncies
tòxiques.
Segons el
324.cat, les autoritats brasileres feia mesos que buscaven la manera de desfer-se del vaixell, i finalment el Ministeri de Defensa ha optat per enfonsar-lo "en una àrea marítima considerada segura", com han explicat en un comunicat, a
315 quilòmetres de la costa del país. El portaavions s'ha enviat al fons del mar, a uns
5.000 metres de profunditat, fent esclatar explosius per obrir-lo esquerdes i que s'omplís d'aigua.
Aquesta operació no comptava amb el vist-i-plau de la ministra de Medi Ambient,
Marina Silva, ni amb el de la Fiscalia de Brasil, que ha alertat del greu risc mediambiental que comportava.
També ha despertat la indignació de diversos grups ecologistes, com
Greenpeace,
Sea Shepherd i
Basel Action Network i que han alertat del gran impacte que tindrà l'enfonsament del vaixell sobre la vida marina i les comunitats que depenen d'un
oceà estable per a la seva forma de vida. Segons les dades de Greenpeace, el portaavions tenia a dins unes
9,6 tones d'amiant, a més d'altres substàncies tòxiques perjudicials per a la salut.
En un article publicat a la
Folha de Sao Paulo aquest dijous, abans que es produís l'enfonsament, destaca que l'alliberament d'amiant està prohibit al Brasil des del 2017, i que el Sao Paulo conté grans quantitats d'altres substàncies que poden contaminar
peixos, mamífers marins i el marisc, especialment els
bifenils policlorats (PCB), dels quals n'hi podria haver unes
200 tones al vaixell. Es tracta d'un producte que no es degrada al medi ambient sinó que roman molt de temps a l'aigua i és absorbit pel plàncton, petits crustacis i peixos.
El govern del Brasil havia venut el portaavions a una empresa de
desballestament que havia de desmuntar-lo a
Turquia, però l'agost de 2022 el govern turc va prohibir acostar-se a les seves costes.
Mostra el teu compromís amb Nació.
Fes-te'n subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.
Fes-te'n subscriptor