«Free flow»: el futur de les autopistes sense barreres

La tecnologia dels peatges de flux lliure s'estén arreu del món a través d'Emovis, filial d'Abertis

El peatge sense barres de Mersey, al Regne Unit
El peatge sense barres de Mersey, al Regne Unit | Abertis
Nació
02 de febrer del 2023
Els mètodes de pagament de les autopistes de peatge han anat evolucionant molt. El gran canvi va ser del pagament manual amb monedes a l'automàtic amb targetes. Tanmateix, els darrers anys s'han fet habituals els sistemes free flow, on no cal aturar-se per pagar. Al nostre país, a les vies ràpides es combina els carrils de flux lliure –per exemple el via-T- amb les modalitats clàssiques. Però arreu del món proliferen models 100% sense barreres: les autopistes del futur ja són una realitat del present.
 

Què és el sistema free flow?

Un sistema free flow –flux lliure en català- consisteix a facilitar el pagament d'una via de peatge sense ni parar ni reduir la velocitat. Més enllà de la comoditat en el viatge i en el mateix cobrament, permet minimitzar la congestió i reduir la contaminació derivada de la reducció i l'acceleració. L'eliminació total de les cabines de peatge evita la presència d'elements que obstaculitzin la via ràpida, millora la seguretat viària i redueix la superfície ocupada per la infraestructura per destinar-la a altres possibles usos.

El sistema sense barreres funciona amb un pòrtic, similar als que utilitzen alguns radars de tram, format per una estructura metàl·lica de tres peces. A la part superior del pòrtic hi ha un dispositiu de lectura electrònica que, de manera electrònica, connecta amb el sistema receptor que porti el vehicle. En el moment de travessar l'estructura, el vehicle envia la informació al dispositiu de lectura electrònica de l'autopista.

No es tracta de sistemes absolutament nous. De fet, les vies sense aturada es van provar a Noruega l'any 1986. Inicialment, a la ciutat de Bergen es va fer servir com un complement al sistema de casetes tradicionals. Però cinc anys més tard a Trondheim, ja es va fer un projecte 100% free flow, sense cap mena de barrera.

El país escandinau és on s'ha estès més aquesta tecnologia, amb més de 25 vies de pagament operant amb aquest sistema que evita l'aturada i la reducció de la marxa. També als Estats Units està molt estès, però en aquest cas en la modalitat de compliment dels sistemes més tradicionals. Argentina, Austràlia, Canadà, Xile, Singapur, Mèxic, Colòmbia, França, Israel, Portugal i l'estat espanyol, són països que l'han anat introduint, habitualment com a carrils ràpids a través de sistemes com el Via-T o l'Awai.
 

Tecnologia punta d'Abertis

Els peatges del futur seran sense barreres i això afecta tant a les noves vies ràpides com les existents. En aquest sentit, el grup Abertis aposta clarament per les autopistes connectades i pel desenvolupament de tecnologia punta de peatges sense barreres.

Ho fa a través d'Emovis, la filial dedica al desenvolupament i gestió de tecnologia i serveis d'informació per oferir solucions de peatge electrònic i mobilitat intel·ligent. L'empresa del grup Abertis ha desenvolupat una solució de peatge free flow que detecta els vehicles sense necessitat de reduir la velocitat gràcies a un complex sistema amb tecnologia d'última generació.


El dispositiu de lectura electrònica connecta amb el sistema receptor del vehicle, però també utilitza altres sistemes per identificar-los. Pot captar les dades de les denominades etiquetes DSRC o RFID –que ja comencen a usar alguns vehicles- així com les matricules davantera i posterior. En el cas que el sistema no aconsegueix un reconeixement immediat, es transmet una imatge d'alta qualitat per tal que es pugui fer amb un altre procediment. La tecnologia d'Emovis garanteix la identificació del 99,9% dels vehicles, segons la companyia.

A partir d'aquí, el sistema informàtic realitza el cobrament i facturació dels vehicles, segons la seva tipologia. També pot enviar missatges a usuaris ocasionals i aplicar descomptes als més freqüents o registrats.
 

El primer sistema de flux lliure als Països Baixos

L'Autoritat Holandesa de Vehicles (RDW) ha adjudicat a Emovis el disseny, instal·lació i manteniment del primer sistema de peatge de flux lliure als Països Baixos. Concretament, es tracta de la nova carretera A24 a la rodalia de Rotterdam i la ViA15, a la zona d'Arnhem/Nijmegen i que inclou un pont sobre canal Pannerdensch. Les noves infraestructures tindran un trànsit estimat de 60.000 i 33.000 vehicles diaris, respectivament.

La tecnologia de l'empresa del grup Abertis ja s'ha instal·lat amb èxit a autopistes com la London Orbital M25 a Dartford o els encreuaments del riu Mersey a prop de Liverpool al Regne Unit així com la carretera de circumval·lació M50 de Dublín a Irlanda. També s'han fet actuacions –algunes per complementar els sistemes de peatge tradicional- a Polònia, els EUA, el Canadà i Puerto Rico.

“És un honor absolut haver tingut l'oportunitat de treballar, per primera vegada, als Països Baixos. Com un dels països més connectats d'Europa, estem orgullosos de participar en un projecte tan ambiciós que sens dubte donarà excel·lents resultats a les autoritats i als usuaris”, afirma Christian Barrientos, CEO d'Emovis.