1 de 10
Mapa interactiu

Més de 3.500 persones han mort en accidents aeris a Europa, els últims 15 anys

La majoria d'aquestes defuncions es produeixen en sinistres de petites aeronaus, molts dels quals a França

Simulacre d'atenció d'un accident aeri, a l'Aeroport de Sabadell. | Protecció Civil
per Roger Tugas Vilardell, Barcelona | 22 de gener de 2023 a les 16:30 |
Desenes de persones perden la vida cada any en accidents aeris a Europa. Un degoteig que suma ja 3.581 morts arreu del continent, en els últims 15 anys, segons l'Agència de la Unió Europea per a la Seguretat Aèria (Easa). Malgrat tot, l'aviació comercial és molt segura, ja que tan sols 531 d'aquestes defuncions han tingut lloc en aquest tipus de vols. I la majoria d'aquests es concentren en tan sols dos accidents: 154 en el d'un avió Spanair a l'aeroport de Barajas, el 2008, i 150 quan es va estavellar la nau de Germanwings als Alps francesos, el 2015, després d'enlairar-se des de Barcelona.

Des de llavors, no s'ha produït cap altre catàstrofe similar en sòl europeu i la resta de morts en vols comercials eren sobretot causats per accidents d'helicòpters. Ara bé, en quins estats s'han produït més defuncions per sinistres aeris, entre 2007 i 2021? En relació a la població, la ràtio més elevada és un país muntanyós com Suïssa, amb 19,2 morts per cada milió d'habitants, seguit pels 18,4 d'Islàndia, els 16 d'Eslovènia i 15,1 a França. Espanya queda força per sota, amb 8,1, però havent-hi hagut més que altres grans estats com AlemanyaPolònia o Itàlia. En tot cas, l'agència europea no compta amb informació de tots els països del continent, especialment pel que fa a l'Europa de l'est.

Quantes persones han mort per accident aeri a cada estat europeu, entre 2007 i 2021?


Clicant o passant el cursor per damunt de cada estat, apareixen totes les dades, segons tipus d'aeronau i per anys, així com també la xifra de lesionats



Si aquestes morts no es produeixen per grans accidents d'avions comercials, quan ocorren? Molt majoritàriament, en sinistres d'aeronaus privades de petites dimensions (fins a 2.250 quilograms de pes màxim permès), ja siguin propietat de particulars o d'empreses. Fins a 2.705 persones han perdut la vida en accidents d'aquest tipus de vols a Europa, durant aquests 15 anys. Prop d'un centenar de persones més van morir en aeronaus privades de mida més gran i, finalment, unes 531, en vols professionals per a serveis especialitzats (fent tasques vinculades a l'agricultura, la construcció, la fotografia, la topografia, el rescat, la publicitat aèria...).

Més enllà de la ràtio de defuncions en funció de la població (que catapulta països petits on s'hagi produït algun sinistre amb diverses víctimes), França destaca per la gran quantitat de morts en termes absoluts. Més d'un miler de persones hi han perdut la vida en accidents aeris, sobretot en comparació amb altres estats de l'entorn, ja que pràcticament duplica Alemanya, triplica Espanya i quintuplica Itàlia. I el succés de Germanwings només n'explica una part, ja que 779 de les defuncions s'han produït per sinistres de petits avions o helicòpters, potser també uns quants per la mateixa zona muntanyosa dels Alps.

Quants morts i lesionats hi ha hagut per accident aeri a cada estat europeu, entre 2007 i 2021?


Clicant o passant el cursor per damunt de cada estat, apareixen les dades del tipus d'aeronau que ha provocat les defuncions



Aquestes magnituds de morts no són elevades si es comparen, per exemple, amb les que provoquen els accidents de trànsit. Abans de la pandèmia, dos anys de sinistres a les carreteres només a l'Estat ja s'enduien tantes vides com aquests 15 anys d'accidents aeris a tot Europa. Tot i això, per la tipologia del succés, el nivell de letalitat d'aquests darrers és elevada. A banda dels 3.581 morts, 2.825 persones més han patit lesions greus i 3.084, lesions d'altre tipus. En els accidents de trànsit, en canvi, és molt superior la quantitat de víctimes que resulten ferides però vives per cadascuna que sí que mor.

Pel que fa a l'evolució històrica, la tendència és lleugerament positiva cap a la reducció de víctimes. A nivell de vides, aquesta millora es trenca els anys 2008 i 2015 a causa dels dos grans accidents d'avió i també el 2018 sobretot arran d'un augment del nombre de morts en petites aeronaus a França (71 només aquell any), si bé el 2020 i 2021 cau de cop la sinistralitat a causa de les restriccions durant la pandèmia de Covid. Tot i això, si s'observa l'evolució del nombre de lesionats greus o no -no tan afectada pels pics dels dos principals accidents-, la tendència a la reducció de víctimes es veu més clara.

Quantes víctimes hi ha hagut cada any en accidents aeris, per cada tipus de vol?




El següent document d'Easa inclou un llistat de tots els accidents aeris que han provocat morts a Europa, des del 2011 fins al 2021. També s'hi especifica la data del sinistre, el lloc on ha ocorregut, el model d'aeronau i una petita descripció dels fets.
 

Llistat d'accidents aeris mortals by naciodigital on Scribd

 

Mostra el teu compromís amb Nació.
Fes-te'n subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te'n subscriptor

 

Arxivat a:
Imperdibles, Dades, Societat, EASA
Participació