La revolució dels busos de barri a Barcelona s'encalla

El pla de l'Ajuntament per implementar les noves línies de bus a demanda topa amb dificultats tècniques i resistències veïnals, mentre entitats divergeixen entre les bondats i els riscos d'aquest nou servei

Un dels nous autobusos a demanda barcelonins.
Un dels nous autobusos a demanda barcelonins. | Ajuntament de Barcelona
14 de gener del 2023
Actualitzat el 16 de gener a les 8:12h
La revolució dels busos de barri de Barcelona, que havien de passar a ser substituïts per un servei a demanda, no està anant com s'esperava. "Després de l'èxit de Torre Baró, el bus a demanda s'estendrà a altres districtes començant per Horta-Guinardó, Sarrià-Sant Gervasi i Ciutat Vella aquest any", deia un comunicat de premsa el maig del 2021. El pas dels mesos deixaria veure que aquell any cap dels tres projectes anunciats arribaria.

Gairebé dos anys després d'aquell anunci, una de les línies funciona, una altra ha quedat guardada en el calaix per oposició veïnal i l'altra encara no té data ni està confirmat si s'iniciarà aquest mandat. Per contra, s'han estrenat dues línies noves, una a la zona del Farró-Galvany i un segon projecte entorn de Torre Baró, on ja va començar la primera prova pilot de la ciutat, i que ara arriba a més barris.

Tot plegat, però, queda lluny de les projeccions inicials. Preguntades per Nació, fonts de l'empresa municipal Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ho atribueixen a "diferents circumstàncies" que no es concreten, però que tenen a veure amb un espectre ampli. "Des de la interlocució amb els veïns fins a les característiques del servei de cada línia", apunten. 

Tot i que s'evita detallar els motius i es ressalta que s'ha de tenir en compte "la complexitat i la particularitat de cada cas", el calendari ha constatat que el canvi no serà tan accelerat com podia semblar a l'inici. "L’objectiu és transformar el servei actual de línies de Bus de Barri a un servei de Bus a Demanda", deia la mesura de govern que es va tirar endavant el maig de fa dos anys. Hi havia una gran eufòria per l'índex de satisfacció notable que s'havien trobat amb la primera prova pilot a Torre Baró, amb aquest servei de bus que només va a les parades on un usuari ha demanat prèviament —amb una app o per telèfon— que hi passi. Així, ja no hi havia un traçat establert en què el bus feia voltes de manera uniforme. Ara s'adaptava a les peticions dels passatgers i reformulava el recorregut, segons la necessitat. Era l'inici de la batalla municipal contra les línies de bus fantasmes, que sovint tenien pocs usuaris o circulaven buits a les zones amb poca població. El bus a demanda era la solució escollida. 

"Hem de canviar una mica el xip", deia la llavors regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón. "Amb el bus a demanda el bus va on el criden i a través de la propia tecnologia se li determina al conductor quina és la ruta millor a fer. A vegades serà el recorregut que feia abans i a vegades serà diferent. És un taxi compartit", resumia. 


Les xifres del retard

En aquell moment, es va plantejar una irrupció del servei del minibusos a demanda ambiciosa. A més dels tres punts inicials —La Vall d'Hebron, Ciutat Vella i els barris de Les Planes i Vallvidrera— que havien d'entrar en funcionament el 2021 i que no arribar, els canals oficials de l'Ajuntament van informar que el 2022 aquest sistema s'estendria a cinc àrees més. Un total de vuit àrees noves, per tant, de les quals només s'han activat tres.