Barcelona tindrà 161 caixers automàtics nous a finals d’any

S'instal·laran en mercats, estacions de metro i quioscos de premsa amb l’objectiu de fer front a la manca de caixers i a la dificultat d’accés als serveis bancaris a la ciutat

Un dels caixers automàtics instal·lats en un mercat de Barcelona
Un dels caixers automàtics instal·lats en un mercat de Barcelona | Ajuntament de Barcelona
Nació
09 de gener del 2023
Actualitzat a les 16:39h
Barcelona ha iniciat aquest mes de gener una prova pilot per instal·lar caixers automàtics en diferents punts de la ciutat, com ara mercats municipals, estacions de metro i quioscos de premsa. Aquesta prova pilot, que durarà un any, permetrà avaluar la viabilitat del sistema. Segons els resultats, la iniciativa s’estendrà a altres emplaçaments comercials municipals. 

L'objectiu és fer front a la manca de caixers -el 2018 hi havia un total de 1.214 caixers bancaris a la via pública, mentre que l’any passat només eren 717, un descens del 40%- i a la dificultat d'accés als serveis bancaris a la ciutat amb un total de 161 dispositius d'ara a finals d'any. 

Els mercats municipals on ja s'ha instal·lat un caixer, en col·laboració amb el Banc Santander, són el del Besòs, de Sants, de la Llibertat i de Sant Antoni. Aquests terminals tenen la particularitat que l’ingrés d’efectiu es pot fer al mateix caixer, de manera que els comerciants dels mercats no hauran de sortir de l’equipament amb la recaptació per portar-la a una entitat bancària. També es preveu la instal·lació de dispensadors per canviar bitllets per monedes.
 

32 terminals a la xarxa d’estacions de metro

D’altra banda, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) té previst desplegar 11 caixers nous durant el primer semestre del 2023 en diverses estacions de metro, que s’afegiran als 21 que des del mes de juliol ja estan en funcionament a la xarxa de metro.
  • L1: Sant Andreu i Mercat Nou
  • L2: Pompeu Fabra
  • L3: Canyelles i Roquetes
  • L4: Alfons X i Trinitat Nova
  • L5: Ernest Lluch, Vall d’Hebron, El Coll – La Teixonera i Cornellà Centre

Quioscos de premsa amb caixer

Altres punts de la ciutat que disposaran de nous terminals per retirar diners seran els quioscos de venda de premsa. Durant el 2022 s’han posat en marxa 60 caixers en quioscos, i la voluntat és que durant el 2023 s’hi instal·lin 65 més. Així doncs, un total de 125 quioscos disposaran de caixer automàtic.
 

Formacions, assessorament i impuls de canvis legals

Però l’estratègia no preveu només instal·lar terminals sinó també treballar per impulsar canvis legislatius, sessions d’assessorament i formació. El març del 2022, per exemple, es va posar en marxa el Telèfon contra la Desatenció Bancària i es va publicar la guia de consells de consum per a la gent gran, dues iniciatives dependents de l’Oficina Municipal d’Informació a les Persones Consumidores (OMIC).

El servei telefònic buscava informar i assessorar sobre els drets de les persones consumidores en relació amb els serveis bancaris i orientar-les per presentar les queixes a les diferents entitats o al Banc d’Espanya. Des de l’abril del 2022 s’ha atès presencialment 854 persones i s’han rebut 1.237 trucades telefòniques. 

Quant a les formacions, s’han dut a terme tot un seguit de sessions d’educació financera per a persones grans en què s’han tractat els drets i les obligacions dels usuaris i usuàries i consells per gestionar correctament els diners o per planificar decisions de futur. En total, hi han assistit unes 400 persones. La voluntat és fer 15 sessions més durant el primer trimestre del 2023.

D’altra banda, s’han impulsat canvis legislatius com la presentació d’esmenes al projecte de Llei de defensa del client financer amb què es demanava la certificació de l’accessibilitat al web, reconèixer la capacitat sancionadora de l’Autoritat de Defensa del Client Financer en imports de fins a 20.000 euros i per a tot crèdit hipotecari i incloure dins de l’Autoritat de Defensa una persona gran representant del teixit associatiu.