Birra, salut mental i tuit: el podi del neologisme de l'any

El terme guanyador podria aparèixer aviat al Diccionari de la llengua catalana de l'IEC, com ho han anat fent els neologismes guanyadors dels anys anteriors

Enguany, la xifra de participació ha crescut notablement, sobretot entre els joves.
Enguany, la xifra de participació ha crescut notablement, sobretot entre els joves. | Aj. de Torredembarra
Nació
23 de desembre del 2022
Actualitzat a les 10:08h
Birra és el neologisme escollit per al 2022. Així s'ha escollit en una votació popular en què hi han participat quasi 14.000 persones impulsada per l’Observatori de Neologia (OBNEO) del Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i l’Institut d’Estudis Catalans (IEC). D’entre les 10 paraules proposades per les entitats organitzadores, birra (32,6%) ha estat la més votada, seguida de Salut mental, que ha quedat en segon lloc amb un 19,6% dels vots. Tuit (11,9%), Violència vicària (8,4%) i Poliamor (8,4%) completen les primeres posicions.

En aquesta edició, s’hi havia introduït per primera vegada entre les paraules candidates a neologisme de l’any un mot prou antic i emprat, però no present al diccionari -birra-, a banda de mots nous i d’ús social creixent. I, per sorpresa, ha estat precisament aquest mot més antic el que ha guanyat la votació. Així doncs, si la Secció Filològica de l’IEC ho considera oportú, la paraula birra podria aparèixer aviat al Diccionari de la llengua catalana, com ho han anat fent els neologismes guanyadors dels anys anteriors.

Enguany la xifra de participació representa un creixement molt elevat respecte dels anys anteriors (el 2021, hi van participar 8.045 persones). Els vots s’han distribuït de manera força equilibrada en les quatre franges d’edat establertes, si bé és cert que els votants més joves (menors de 20 anys) representen més d’una quarta part del total i la franja dels més grans (60 anys o més) en representen menys de la quarta part.

Birra ha guanyat en totes les franges d’edat menys entre els més grans, on ha guanyat tuit, amb percentatges que oscil·len entre el 40% (de la franja de 20 a 39 anys) i el 20% (del grup de 60 anys o més). Salut mental ha quedat en segon lloc també en gairebé totes les franges d’edat, però en les més joves ha tingut un percentatge més elevat (26,5% entre les persones 0 a 19 anys). En tercera posició, s’hi troba tuit, gràcies a l’entusiasme dels més grans; i, en la quarta posició, hi ha un empat entre poliamor violència vicària (amb un 8,4%). Ben a prop, s’hi troba metavers (amb un 8,2%). Revictimitzaciónanosatèl·lit, submissió química i micromobilitat són els neologismes que han quedat en les darreres posicions. En total, els quatre mots sumen un 10,9% del total de vots.
 

Una campanya per acostar el català als parlants

Com cada any, la campanya del neologisme de l’any ha servit per fer visibles el temes que interessen la societat i per acostar la llengua als parlants, amb l’objectiu d’oferir-los la possibilitat d’opinar sobre el neologisme que voldrien veure incorporat al diccionari normatiu. En l’edició del 2021, el neologisme guanyador va ser negacionisme, en el context de la pandèmia sanitària. En anys anteriors, els neologismes guanyadors van ser: estelada (2014), dron (2015), vegà-ana (2016), cassolada (2017), sororitat (2018), emergència climàtica i animalista (2019) i coronavirus (2020).

OBNEO, que organitza conjuntament amb l’IEC la campanya del neologisme de l’any, va néixer com a grup de recerca l'any 1988 a la Universitat de Barcelona (UB) i el 1994 es va incorporar a l'Institut Universitari de Lingüística Aplicada de la UPF. L'Observatori de Neologia analitza el fenomen de l'aparició de paraules noves o neologismes en l'ús i, des de 1996, ha estat reconegut com a grup de recerca amb nom específic de la UPF.