Així reparteix Amazon a Barcelona: una entrega cada dos segons

La nova taxa que l'Ajuntament prepara pretén gravar 9 de cada 10 entregues del gegant del comerç electrònic, que ara en fa prop de 300.000 setmanals a la ciutat, ja que els punts de recollida s'utilitzen en menys del 10% dels casos

Un repartidor empeny un carro ple de paquets, en imatge d'arxiu.
Un repartidor empeny un carro ple de paquets, en imatge d'arxiu. | Adrià Costa
17 de desembre del 2022
Actualitzat el 19 de desembre a les 8:14h
La taxa pionera que gravarà l'ús de l'espai públic per part dels grans repartidors de paqueteria s'ha conegut com a taxa Amazon tot i afectar 26 empreses que operen a Barcelona. Segurament, l'indicador més transparent de l'impacte que ha tingut aquesta empresa en el seu desembarcament a la ciutat. Els darrers anys s'han multiplicat les escenes de furgonetes amb el logo d'una fletxa blava, amb forma de somriure, traginant per Barcelona i hem normalitzat l'aparició de taquilles a estacions i botigues per guardar paqueteria. Ara bé, com reparteix Amazon a la capital catalana? Les dades internes a les quals ha tingut accés Nació detallen que Amazon arriba a gestionar prop de 300.000 entregues per setmana a la ciutat de Barcelona, en moments d’alta demanda, com ara Nadal. És a dir, una mitjana d'una entrega cada dos segons.

Des de l'ajuntament s'identifica la companyia que va fundar Jeff Bezos com l'operador postal que més facturació té a la ciutat. Així i tot, l'acompanyen quatre empreses més que, juntament amb Amazon, apleguen el 62% dels ingressos bruts que el govern municipal vol començar a gravar. La taxa pretén arribar a reunir un màxim de 2,6 milions d'euros cada any, lligats a la facturació d'entregues a domicili. En canvi, no es penalitzarà el repartiment a punts de recollida o lockers

Aquest és precisament un dels grans focus del debat que s'obre amb aquesta taxa. Quin paper han de jugar en el futur els lockers i com ha d'evolucionar la seva presència a Barcelona. Amazon, els últims anys, ha anat sumant taquilles a punts de pas ciutadà o s'ha associat amb botigues que fan de rebedores del paquet. Això fa que actualment hi hagi més de 1.000 punts de recollida a Barcelona, asseguren des del gegant del comerç electrònic.

Ara bé, les dades mostren que queda camí per recórrer. El retrat de la situació actual evidencia que els clients barcelonins prefereixen, de llarg, rebre el paquet a casa. La informació a la qual ha tingut accés aquest diari detalla que prop del 80% d’entregues a Barcelona es fan directament al comprador en mà, al domicili o a la feina, mentre que el paquet se’l queda un recepcionista un 10% de les vegades, aproximadament. Per contra, el repartiment a lockers es dona gairebé en un de cada deu casos.

Quant es factura i qui reparteix

Les estimacions de la companyia situen al voltant dels 380 milions d’euros de facturació per vendes en el que portem d'any a la ciutat de Barcelona, si bé això inclou el preu dels paquets. Són unes xifres que superen, de llarg, els registres de l’any passat. Si ampliem el focus, a Espanya, l’any passat l’empresa va obtenir uns ingressos bruts de més de 6.000 milions d’euros, aplegant tots els seus serveis.

Tornant a Barcelona, també cal tenir en compte que una part dels articles no els reparteix Amazon, sinó que subcontracta aquesta entrega a altres empreses. Això, hi ha operadors postals com Correus o Seur que es fan càrrec del 12% dels paquets que la companyia rep en els seus centres logístics i després fan arribar als compradors barcelonins. 

Aquestes prop de 300.000 entregues que poden arribar a fer en una setmana a Barcelona, però, no significa que hi hagi el mateix volum de paquets. En molts casos, les entregues inclouen més d’un article. De fet, els càlculs del gegant del comerç electrònic fixen que, de mitjana, es fan arribar 1,4 productes per cada entrega
 

Amazon, a l'espera

Aquestes dades que expliquen la facturació anual d'Amazon i que distingeixen entre entregues a lockers i domicilis -i que l'Ajuntament ara per ara no té- són les que el govern municipal preveu exigir als 26 operadors postals que facturen més d'un milió d'euros amb repartiment de paquets a Barcelona. Així, des de la regidoria d'Hisenda del consistori defensen que fixaran un mecanisme normatiu per obligar les empreses a atorgar-los aquesta informació. 

A més, sobre la mesura que intenta portar a terme l'Ajuntament, portaveus oficials de la companyia -que no tenen vincle amb les dades aportades- es remeten a un informe encarregat per Amazon i dut a terme per la consultoria Oliver Wyman sobre el comerç electrònic a Europa. Així, reivindiquen que una de les conclusions d'aquell estudi era que el comerç físic -les botigues de tota la vida- genera entre 1,5 i 2,9 més emissions de diòxid de carboni que el comerç online. També se subratlla, en referència al focus municipal sobre l'ocupació de l'espai públic, que l'enviament de paquets generen el 0,5% del trànsit, si bé el comerç físic pot enfilar-se fins a l'11%. Unes dades, però, que també van en consonància amb el número de compres que es fan en el dia a dia, un terreny en què predomina de manera aclaparadora la compra física.

Sobre una de les ombres de dubte habituals que planeja sobre la taxa, que és quina posició adoptarà Amazon i si arribarà als tribunals, fonts de l'empresa prefereixen no fer valoracions fins a aplegar més informació sobre la regulació pactada entre Barcelona en Comú, PSC i ERC. Mentrestant, l'Estat rema per dissenyar també un gravamen similar, tot i que no en té tancada la fórmula. 

De moment, en l'àmbit municipal, es preveu treballar la mesura els últims detalls de la mesura els pròxims mesos. Aquesta setmana ha passat un primer tràmit a la comissió d'economia i hisenda municipal, però no es preveu tenir-la aprovada definitivament fins al ple de febrer.