1 de 10
MOTOR

Aquest és el codi dels pneumàtics que et pot fer suspendre la ITV

Un dels defectes més habituals que es detecten a l'examen té a veure amb els eixos, les rodes, els pneumàtics i la suspensió

El codi de les gomes no ha de preocupar els conductors que fan servir els pneumàtics de sèrie del seu vehicle. | Arxiu
per Nació, Barcelona | 9 de desembre de 2022 a les 08:52 |
Aproximadament un 8% dels vehicles que s'examinen a la Inspecció Tècnica de Vehicles (ITV) -revisió obligatòria per a tots els vehicles a partir d'una determinada antiguitat; els cotxes i motos, per exemple, l'han de passar a partir del quart any de la primera matriculació- són rebutjats per deficiències en eixos, rodes, pneumàtics i suspensió, segons dades de l'Associació Espanyola d'Entitats Col·laboradores de l'Administració en la Inspecció Tècnica de Vehicles AECA-ITV. Dins d'aquest grup, un 37% té problemes amb els pneumàtics.

Un dels defectes més comuns relacionats amb les gomes tenen a veure amb la profunditat de dibuix de la banda de rodament exigida per llei, que ha de ser d'1,6 mm com a mínim, encara que es recomana que sigui de 3 mm. Una manera ràpida i fàcil per comprovar si el dibuix compleix amb la normativa consisteix a col·locar una moneda d'un euro en posició vertical sobre la banda de rodament i si la vora de la moneda queda coberta per la goma, voldrà dir que el pneumàtic encara es pot fer sevir.

 

La lletra dels pneumàtics: clau per aprovar la ITV

Però hi ha un altre aspecte dels pneumàtics que acostuma a passar desapercebut per alguns conductors i conductores i que pot fer que el seu vehicle no aprovi l'examen. És un codi alfanumèric en què consten les característiques del pneumàtic. Aquest codi finalitza amb una lletra que, encara que no ho sembli, és molt important perquè indica la “categoria de velocitat”, segons consta en el Manual de Procediment de la ITV. En el cas dels turismes, estableix la velocitat màxima que la goma pot suportar. Per als vehicles comercials, la lletra marca la velocitat a la qual el pneumàtic pot portar la massa corresponent a l'índex de capacitat de càrrega.

El símbol de categoria de velocitat està representat per una lletra, que va de la A a la I, encara que hi ha certes especificacions. La categoria A se subdivideix en vuit categories (A1, A2… fins a l'A8) que parteixen d'una velocitat de 5 km/h fins a una velocitat màxima de 40 km/h, i també hi ha la categoria ZR per als pneumàtics adequats per suportar una velocitat superior a 240 km/h.

 

La importància de consultar amb un professional

En principi, aquesta dada no hauria de preocupar els i les conductores que fan servir els pneumàtics de sèrie del seu vehicle, ja que cada marca posa aquells que serveixen per conduir amb seguretat a la velocitat màxima permesa, que a l'Estat és de 120 km/h en autopista i autovia. El problema pot arribar quan s'han substituït les rodes originals per unes altres que no compleixen amb les especificacions requerides. Aquí és quan la falta de concordança entre el tipus de pneumàtic i la velocitat màxima del vehicle poden entrar en conflicte i ocasionar el rebuig a la ITV.

Això hauria de servir d'avís als conductors que decideixen substituir els pneumàtics de sèrie. En fer-ho, el que aconsellen els i les expertes és consultar amb un professional per tenir més seguretat. Si, de totes maneres, prefereixen realitzar ells i elles mateixes el canvi de gomes poden assegurar-se que col·loquen les gomes adequades al seu automòbil consultant la fitxa tècnica del vehicle.


En cas de no seguir cap d'aquests consells, s'ha de tenir en compte que el Manual de Procediment d'inspecció d'estacions ITV estableix com a defecte greu que les “dimensions, característiques o configuració dels pneumàtics no coincideixi amb l'homologació del vehicle o amb els seus equivalents”. Per tant, si la categoria de velocitat de la goma no és l'adequada, el resultat de la ITV serà desfavorable. En aquests casos, per arreglar el problema i passar una segona inspecció gratuïta, l'Administració concedeix un termini de fins a 15 dies a comptar des de la data del primer examen.

Altres notícies que et poden interessar




 

Mostra el teu compromís amb Nació.
Fes-te'n subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te'n subscriptor

Participació