El Pedraforca rebrà 320.000 euros, com una de les vuit muntanyes emblemàtiques del Mediterrani

L'ADBerguedà gestionarà els estudis per millorar el turisme i la preservació de la muntanya | La subvenció no permet realitzar inversions

Pedraforca
Pedraforca | ACN
16 de desembre del 2016
El Pedraforca ha estat escollida com una de les vuit muntanyes que formen part del programa EMbleMatiC, de Muntanyes Emblemàtiques del Mediterrani. Un projecte amb ajut europeu, que permetrà que es puguin realitzar accions a la muntanya per valor de 320.000 euros, durant els propers tres anys. D'aquesta manera, i malgrat que no es podran realitzar inversions com arreglar la tartera, ha precisat en declaracions a NacióBerguedà la responsable Servei de Creació Turística i Qualitat, Rosa Colomer, sí que s'hi podran fer estudis i accions per mantenir-la i conservar els seus trets més "emblemàtics". 

En total, la subvenció del programa Interreg Med ascendeix a 1,9 milions d'euros, que s'ha de repartir entre totes muntanyes mediterrànies. De Catalunya, el Pedraforca és l'única escollida, tot i que també en formarà part la Serra de Tramuntana de Mallorca. Més enllà d'aquí, la llista es completarà amb el Canigó, la Sainte-Victoire (França), l'Etna i el Gran Sasso (Itàlia), el mont Olimp i el mont Ida (Grècia), a part d'una muntanya d'Albània. Per altra banda, també s'hi inclou el Pirin de Bulgària, tot i que de manera convidada, ja que va ser una muntanya que va participar en els orígens del projecte, tot i que finalment no s'hi va incloure.

Totes aquestes muntanyes rebran la mateixa ajuda, teixint vincles de treball conjunt i coordinat per preservar la seva essència, i gestionar la gran quantitat de turisme que hi sovinteja. L'objectiu, ha explicar Colomer, és que el projecte tingui un impacte revulsiu en el territori, que ajudi a gestionar millor l'entorn, el turisme i la fauna. En cap cas, però, es poden destinar aquests diners a inversions, ha precisat, de manera que, amb aquesta subvenció, la tartera no es podrà continuar restaurant, tot i que l'Agència no tanca la porta a aconseguir altres línies d'ajudes que, en els propers anys ho permetin. 

"Volem que a aquestes muntanyes es pugui mantenir la connotació d'emblemàtiques, malgrat ser molt assequibles i concorregudes", ha explicat. Una combinació que s'ha de treballar amb estratègies diferents de les que es porten a terme fins ara, motiu pel qual una persona treballarà, durant els propers tres anys, a portar-les a terme, amb accions molt concretes. Per exemple, ha remarcat, que tothom qui vulgui pujar al Pedraforca hagi de deixar el cotxe a Saldes o Gósol. Aquesta opció obligaria molta gent a pujar-hi a peu, o bé amb un autobús, que es podria subvencionar durant els primers anys, però que més endavant passaria a tenir un preu simbòlic. Els diners d'aquest, per altra banda, es podrien destinar a millorar o tirar endavant projectes a la muntanya. 

Per altra banda, també es podrien tirar endavant productes ecoturístics, i altres propostes, com ara rutes al voltant del Pedraforca (amb l'objectiu d'evitar la massificació), itineraris gastronòmics pels pobles del voltant, geològics o rutes botàniques. A més, en aquest programa també es vol treballar la delimitació i promoció dels productes locals, que van estretament relacionats amb la muntanya. 

Els orígens

Els orígens del projecte van sorgir fa uns dos anys, ha explicat Colomer, quan els gestors de la muntanya del Canigó van proposar crear una xarxa de muntanyes emblemàtiques. Aquestes, defensaven, tenien uns valors i uns aspectes diferencials amb la resta que, no obstant això, es podien compartir amb altres muntanyes d'altres països. En aquest punt, es van anar buscant socis d'arreu d'Europa, entre els quals el Pedraforca. Dintre d'aquesta xarxa, però, va sorgir la possibilitat de crear un projecte de Muntanyes Emblemàtiques del Mediterrani. Aquest es va poder tirar endavant amb ajuda europea i, finalment, la subvenció va arribar.

Ara, però, l'ADBerguedà es planteja continuar creixent en aquest sentit. Durant els propers anys es portaran a terme aquests estudis i propostes, tot i que això no treu que, per altra banda, es pugui tornar a demanar suport europeu, en aquest cas a Leader, per poder-hi realitzar inversions.