La reina és Catalunya: líder de seguidors i de públic dels eSports de tot l'Estat

Un informe de la Lliga de Videojocs Professional (LVP, propietat de Mediapro) i la consultoria Deloitte desgrana com és el perfil del consumidor mitjà dels esports electrònics

Dos escenaris mítics de l'LVP
Dos escenaris mítics de l'LVP | Mediapro
17 de novembre del 2022
Actualitzat a les 15:11h
Els eSports són un dels sectors emergents amb més força de tot el planeta. Considerat per a molts com una potència en creixement, les xifres de la indústria i dels consumidors dels esports electrònics demostren com de consolidat està aquest món, que tancarà aquest desembre una de les seves temporades més prolífiques a tot el planeta. Tot i que és un sector d'immens potencial, la seva exponencial crescuda no ha permès analitzar al detall diversos aspectes dels eSports. Hem pogut veure, però, el seu potencial a Barcelona, on sempre aglutina desenes de milers de persones en cada esdeveniment.

En aquest sentit, des de la Lliga de Videojocs Professional (LVP, propietat de Mediapro) i la consultoria Deloitte (en el seu apartat de gaming), han volgut posar fil a l'agulla i analitzar quin és el perfil mitjà del consumidor dels esports electrònics a l'estat espanyol. Així, cauen prejudicis, estigmes i tota mena de negativitats al voltant del públic d'aquest sector.

L'Informe del Consumidor d'eSports Espanya 2022 ha determinat com és el perfil mitjà d'aquest consumidor. Són majoritàriament homes, de 24 anys, solters, amb estudis superiors i que formen part d'aquella generació que han abandonat la televisió. Pel que fa a les dones -amb menys incidència, però no menor en el conjunt global- són, de mitjana, pràcticament calcades als homes: 24 anys, solteres, amb estudis superiors, però encara menys consum de televisió que ells i amb uns gusts més refinats. La qüestió és que no són adolescents i el factor de la fidelització, de la consolidació dels esports electrònics i del seu seguiment continuat, fan créixer encara més la xifra d'edat.

"Creiem que les audiències seguiran creixent gràcies a la fidelització dels fans actuals, que continuaran consumint eSports, però també de nous fans que estan descobrint el sector", ha explicat Jordi Soler, el CEO de la LVP. Les xifres, a més, són de rècord per a aquest 2022. Així ho ha exposat Christian Herreruela, fundador de Deloitte Gaming, que ha reblat que "la recuperació dels esdeveniments presencials, amb una crescuda exponencial d'audiències", convertia aquest moment en l'idoni per analitzar el perfil del públic.
 

Una de les capçaleres del videojoc Foto: League of Legends


Catalunya té un paper cabdal en el món dels eSports. Amb la presència de la LVP a Barcelona, a l'edifici del Grup Mediapro; amb el centre gaming més gran d'Europa situat a la capital catalana; la creació de la primera lliga de LoL en català, oficial; i el talent en diverses categories, àrees i produccions, situa el país al capdavant de tot l'Estat. Així ho demostra l'estudi: el 18,5% dels fans dels eSports són a Catalunya, el territori amb més seguiment de tot Espanya. La consolidació de KOI -l'equip d'Ibai Llanos i Gerard Piqué- i l'entrada del Barça al LoL va acabar d'impulsar més el territori a nivell de seguiment.

Com són, els consumidors d'eSports?

L'enquesta de la LVP i Deloitte ha desgranat per diverses categories els fanàtics dels eSports. Més del 70% del públic forma part de l'anomenada Generació Z (entre el 2008 i el 1998), tot i que han detectat que els majors de 25 anys són un volum considerable (gairebé un 15%) i els majors de 31 anys, amb un 11%.

Amb una oferta immensa (i que segueix augmentat) de competicions professionals d'eSports, l'estudi explica que el League of Legends és el videojoc amb més seguiment a tot l'Estat, a més de ser-ho arreu del planeta. La lliga espanyola, la Superliga (de l'LVP) té part de responsabilitat en la consolidació del fanàtic. A més, deixen clar que no és cap moda passatgera: la fidelitat és palpable. De mitjana, els aficionats fa més de 5 anys que segueixen fil per randa les competicions de videojocs, continguts d'eSports.