La Bofill demana al Govern un pla de xoc contra l'abandonament escolar

La fundació reclama més eines de detecció, orientació i acompanyament per baixar del 10% en quatre anys

Ismael Palacín, Elena Sintes, Alejandro Montes i Miquel Àngel Alegre
Ismael Palacín, Elena Sintes, Alejandro Montes i Miquel Àngel Alegre | ACN
NacióDigital
09 de novembre del 2022
Actualitzat a les 15:11h
La Fundació Bofill ha fet un seguit de propostes per tal de frenar l'abandonament escolar prematur i situar-lo per sota del 10% en quatre anys. Aquest se situava el 2021 al voltant d'un 14,8% Catalunya. Entre les mesures, ha proposat 11.000 beques salari anuals a joves de 16 a 18 anys de llars desfavorides, 15.000 noves places públiques d'FP de grau mitjà, 5.000 més de Programes de Formació i Inserció (PFI) i 5.000 més en centres, escoles i programes de nova oportunitat. A més, planteja la necessitat d'identificar i fer seguiment dels alumnes en risc d'abandonament o que ja hagi abandonat, plans individuals d'orientació i programes locals de mentoria. L'organització que part d'aquestes mesures requereixen 350 milions d'euros anuals.

La Bofill ha presentat aquest dimecres aquesta proposta, que parteix de la base que tot i la reducció de l'abandonament escolar –era del 32,9% el 2008-, aquest continua sent molt elevat a Catalunya i lluny de l'objectiu europeu d'estar per sota del 10%. Segons l'organització, el 2021 74.000 joves van abandonar els estudis prematurament sense graduar, una situació especialment rellevant en col·lectius de joves d'origen migrat i de famílies amb nivells baixos d'estudis o de renda, on els percentatges poden ser de més del 20% i en alguns grups arribar al 40%. Tot i això, la xifra és aproximada ja que han afirmat que no existeixen dades oficials al respecte.

Altres dades aportades són que gairebé un de cada deu alumnes no obté la titulació d'ESO, un de cada quatre matriculats a batxillerat abandona abans d'acabar i quatre de cada deu matriculats a cicles de grau mitjà tampoc no els acaben.

Això té repercussió en el futur d'aquests joves i de la societat. I és que els nois que no es graduen de l'ESO o que no continuen estudis en acabar l'etapa obligatòria pateixen pràcticament el doble d'atur (14,4%) que els que han continuat, tenen fins a quatre vegades més possibilitats d'acabar fent una feina manual no qualificada i més d'un 25% dels joves amb abandonament prematur se situen en el quartil més baix de salaris.

La Bofill ha alertat del "risc de cronificar" i normalitzar uns nivells d'abandonament escolar prematur que situen Catalunya al capdavant del rànquing de països europeus, només superat per Romania. Per assolir els objectius, l'organització afirma que calen mesures específiques dirigides als col·lectius més vulnerables. La proposta a quatre anys de la Fundació Bofill rep el nom de 'Zero Abandonament: una agenda de xoc contra l'abandonament escolar prematur a Catalunya' i l'han elaborat Elena Sintes, Miquel Àngel Alegre i Alejandro Montes.

L'agenda de xoc es basa en identificar els col·lectius més vulnerables i amb més risc de deixar els estudis, cobrir les necessitats econòmiques perquè la manca de recursos no sigui un impediment per continuar estudiant, orientar-los i acompanyar-los, al mateix temps que se'ls ofereix una oferta suficient i planificada. "Cobrir els bàsics", ha  mencionat el director de la Fundació Bofill, Ismael Palacín.

Davant d'aquesta situació, la Bofill ha apuntat que un dels problemes és la manca de detecció dels alumnes en risc d'abandonament. Per això, proposen utilitzar el Registre d'Alumnes (RALC) per identificar i fer seguiment de la trajectòria de l'alumnat, especialment del socialment desfavorit i amb necessitats educatives. Al mateix temps, apunten la necessitat de compartir el registre amb els municipis i centres educatius per facilitar el seguiment. A més, veuen necessari crear una eina que faciliti la recollida de dades i identificació de l'alumnat en risc d'abandonament per a tots els centres educatius.

Un cop identificats, la Bofill planteja crear 11.000 beques salari per a joves de 16 a 18 anys de llars desfavorides perquè es mantinguin en el sistema educatiu. Aquesta mesura tindria un cost de 62,6 milions per al Departament d'Educació a raó de beques d'uns 570 euros mensuals. Amb aquestes beques es busca solucionar els problemes econòmics familiars que poden fer un jove abandonar els estudis i desincentivar la crida del món laboral poc qualificat però de retribució ràpida.