La locomotora de vapor més antiga de Catalunya

El comboi, que data del 1949, ha estat restaurat pel Museu del Ferrocarril de la Ribera d'Ebre

Presentació de la locomotora
Presentació de la locomotora | Consell Comarcal de la Ribera d'Ebre
NacióDigital
23 de setembre del 2022
Actualitzat a les 17:57h
La locomotora de vapor més antiga de Catalunya, que ha estat restaurada pel Museu del Ferrocarril de Mora la Nova, ha estat presentada en un acte oficial a la Ribera d'Ebre, on ha assistit la directora general del Patrimoni Cultural de la Generalitat de Catalunya, Sònia Hernández.

Es tracta de la locomotora MZA 606 "Cuco", que formava part d’una sèrie construïda a Bèlgica el 1885 i va prestar servei al dipòsit del Poble Nou de Barcelona entre els anys 1949 i 1968. Amb la restauració funcional, la "Cuco" es converteix en la locomotora de vapor més antiga en funcionament a Catalunya.

A l’acte hi han assistit els representants dels ajuntaments, consells comarcals, la Diputació, la Generalitat i altres institucions implicades en el funcionament del museu i, en particular, les que han contribuït a finançar el procés de restauració. S'han presentat dos documents, que són la guia del procés de creixement i consolidació que està seguint el museu i que requeriran diverses inversions importants tant per ampliar el recinte del museu com per impulsar altres projectes insígnia, com el tren històric turístic que ha d’unir la costa amb l’interior.

La locomotora MZA 606 del tipus "Cuco" forma part d’una sèrie de 10 locomotores construïdes el 1885 per la firma belga Marcinell et Couillet. Varen prestar servei als dipòsits d’Alacant, Sevilla, Madrid Atocha, Albacete i Girona fins a la creació de Renfe. Més de la meitat de locomotores de la sèrie van ser desballestades entre 1966 i 1969, a excepció de la MZA 606 i les altres unitats que es preserven a Madrid, Terrassa i Vilanova i la Geltrú.

En concret, va prestar servei des de l’any 1949 al dipòsit de Barcelona Poble Nou fins al 1968 i fou venuda a l’empresa farmacèutica CIBA, que la va exposar com a monument a les seves oficines fins que, l’any 2005, fou adquirida pel Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya. D'allà, va ser traslladada al Museu del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú, on va estar exposada fins al 2019. El mes de març de 2019, la locomotora va ser cedida al Museu del Ferrocarril de Mora la Nova, per a la seva restauració i ús museístic.

locomotora MZA 606 del tipus “Cuco” forma part d’una sèrie de 10 locomotores construïdes el 1885 per la firma belga Marcinell et Couillet. Foto: Consell Comarcal de la Ribera d'Ebre

 

El Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya va fer l’encàrrec al Museu del Ferrocarril de Mora la Nova de restaurar la locomotora de vapor al seu estat funcional per a ús museístic. Des del 2019 i fins al 2021, el museu ha treballat amb aquest objectiu, assolint la finalitat prevista malgrat les dificultats per trobar el finançament i les circumstàncies complicades d’aquests darrers anys.

El resultat és una locomotora de vapor plenament funcional, que ha esdevingut la més antiga de les que van emprar aquesta tecnologia i que es troba en funcionament a Catalunya en l’actualitat. És una de les més antigues també en l'àmbit estatal.

El Museu del Ferrocarril de Mora la Nova està concebut per donar a conèixer les antigues instal·lacions ferroviàries del municipi, la línia que uneix Barcelona i Madrid, i la cultura ferroviària en un sentit ampli. Els espais que ocupa el Museu del Ferrocarril, situats al complex ferroviari de l’estació de tren, són en la seva majoria titularitat d’ADIF.

L’Ajuntament de Mora la Nova té llogades aquestes instal·lacions i encomana la gestió del museu a la Fundació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial (FPPFI). La FPPFI i l’APPFI s’encarreguen del dia a dia del i de la restauració de les peces que en formen part, així com d’impulsar els projectes que es generen des d'aquest. L’acció de l’APPFI es duu a terme, principalment, mitjançant el voluntariat.

El museu compta amb un pla estratègic i una proposta de pla d’usos museístics que va desenvolupant a mesura que va captant els recursos necessaris. L’objectiu final és esdevenir el museu de referència del ferrocarril a Catalunya, mitjançant l’especialització en la restauració de material rodant i la seva posada en valor en estat de funcionament. En aquest sentit, es treballa en un projecte insígnia com és el tren històric turístic que ha d’unir la costa i l’interior.