llei rider

Inspecció de Treball imposa una multa de 79 milions d'euros a Glovo per incomplir la legislació

Yolanda Díaz denuncia la "vulneració de drets fonamentals als treballadors" i "l'obstrucció a la tasca d'inspecció" per part de l'empresa de repartiment a domicili

per Victor Rodrigo, Barcelona, Catalunya | 21 de setembre de 2022 a les 09:46 |
La firma ha estat la responsable de dues actuacions | Eduardo Parra/Europa Press
Multa històrica contra una de les empreses més importants del sector del repartiment a domicili. Inspecció de Treball ha imposat una sanció d'uns 79 milions d'euros a l'empresa Glovo per incompliment de la llei rider. Segons ha explicat aquest dimecres al matí la vicepresidenta segona i ministra de Treball, Yolanda Díaz, la firma ha estat la responsable de dues actuacions "gravíssimes".

Per una banda, la "vulneració de drets fonamentals a treballadors" i, en segon lloc, "obstrucció a la tasca de la inspecció". En declaracions al Congrés dels Diputats abans de la sessió de control, Díaz ha afirmat que, per això, Inspecció de Treball ha actuat "regularitzant a més de 10.600 treballadors" que eren falsos autònoms. "En un estat social i democràtic dret les empreses també han de complir la llei", ha dit Díaz, que ha avisat que "el pes de la llei caurà sobre aquesta empresa".


Portaveus de l'empresa puntualitzen que la inspecció "analitza un període de temps anterior a l'entrada en vigor de la llei rider". Segons Glovo, la investigació es va produir entre el 2018 i l'agost del 2021, mentre la llei va entrar en vigor el 12 d'agost del 2021. Glovo també defensa que va demanar "ampliar i aportar les seves proves, reflexions i valoracions, així com diversa documentació que va ser rebutjada". A més, confirma que recorrerà la sanció.

La llei rider va suposar un canvi substancial en els drets dels treballadors, però, a ciència certa, no ha acabat d'implementar-se dels tots. El text esgrimia que els repartidors ja no poden ser autònoms –i, per tant, podran gaudir de vacances, permisos retribuïts o reduccions de jornada, entre d'altres-, el text també fixa el dret a conèixer els algoritmes que utilitzen les plataformes i posar-los "al servei de la majoria social" per tal que puguin ser estudiats i millorar l'ús de la intel·ligència artificial en matèria de relacions laborals.


Els sindicats que van negociar la legislació amb el govern espanyol i les empreses implicades han denunciat de manera reiterada les "trampes" de les plataformes, però alhora han reivindicat des de fa setmanes que la llei ha donat "seguretat" i ha permès regularitzar la situació de 15.000 empleats. Entitats en defensa de la laboralitat dels repartidors com RidersxDerechos han celebrat l'actuació inspectora tot i considerar que arriba "tard", i que aquesta dilatació del procés permet que les empreses de repartiment "se saltin la llei" durant anys.

Per contra, l'empresa propietat de Delivery Hero ha respost a les acusacions de Díaz tot afirmant que durant el període d'inspecció, "Glovo va demanar ampliar i aportar les seves proves, reflexions i valoracions així com diferent documentació, cosa que va ser rebutjada per la inspecció de treball i posposada quan l'acta ha estat presentada". Per aquest motiu, han considerat que "es tracta d'una resolució unilateral", davant la qual l'empresa presentarà les seves al·legacions.


Altres notícies que et poden interessar









 

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Participació