TMB utilitzarà l'energia de frenada de metros i autobusos per estalviar i reduir emissions

L'estalvi energètic total de la companyia serà l'equivalent al consum elèctric de 21.250 llars de Catalunya en un any

L'energia de frenada del metro i bus permetrà estalviar
L'energia de frenada del metro i bus permetrà estalviar | Josep Lluís Escudero
20 de setembre del 2022
Actualitzat a les 12:30h
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) està impulsant projectes d'eficiència energètica per reduir el consum elèctric i les emissions de CO2, a més d'aconseguir un estalvi econòmic de fins a 27 milions d'euros anuals. Es tracta d'un pla d'eficiència energètica que es va iniciar fa 20 anys, però que, donat el context actual derivat de la guerra d'Ucraïna, s'agilitza durant els pròxims 8 anys. "La crisi energètica fa encara més necessària l'aposta per l'autoconsum i la reutilització de l'energia", ha dit la presidenta de TMB, Laia Bonet, en la presentació del pla. 

"És un pla molt ambiciós i innovador amb el qual TMB se situa a l'avantguardad'Europa a l'hora de prendre mesures per estalviar energia", ha assegurat el conseller delegat de TMB, Gerardo Lertxundi. Donat que TMB és un dels grans consumidors d'energia de l'entorn i de l'Estat i que l'evolució dels darrers anys és de creixement, ja que, segons han explicat, també ha crescut el consum del transport públic a l'àrea metropolitana, des de la companyia asseguren estar treballant des de fa temps per reduir aquest consum energètic.

Així, el nou pla d'eficiència energètica, tal com ha detallat Lertxundi, té set objectius: ús més eficient de l'energia, reducció de l'impacte ambiental, ús d'energies renovables, recuperar l'energia residual, millorar el confort de l'usuari, reduir la inversió en noves infraestructures i contenció de la factura elèctrica. Fent referència a aquest darrer punt, Bonet ha detallat que durant el 2022 el cost de la factura de la llum de TMB s'ha multiplicat per dos o tres respecte a anys anteriors.

Amb la implementació del pla, TMB podrà estalviar un 15% el consum d'energia actual, tot i la demanda creixent d'usuaris, que actualment està en el "moment històric" de més consum de la xarxa de transports de TMB. Més enllà de l'estalvi econòmic de 27 milions d'euros anuals un cop el pla estigui totalment implementat, la companyia podrà reduir fins a 122.000 tones d'emissions anualsL'estalvi energètic total de la companyia serà l'equivalent al consum elèctric de 21.250 llars de Catalunya en un any.

Pel que fa a la xarxa de metro, el seu director, Òscar Playà, ha detallat que un 70% de l'energia consumida és per moure trens i alimentar els equipaments dels mateixos trens. En aquest sentit, Playà ha esmentat els projectes "metro charge" i "metro battery" i el "microgrid" com les accions més rellevants en aquesta xarxa. Sobre ña primera, destaca l'ús de l'energia generada amb les frenades dels trens per carregarbateries i proporcionar energia a altres trens o autobusos de TMB. El nou sistema, que també s'aplicarà en autobusos permetrà utilitzar l'energia de frenada per estalviar i reduir emissions.

En el cas de la xarxa de busos, destaca la implantació d'energia fotovoltaica en totes les cotxeres -Horta, Triangle i Zona Franca- perquè siguin autosuficients i, a més, puguin col·laborar en la càrrega de bateries dels autobusos elèctrics. En aquest sentit, TMB ha donat a conèixer la licitació d'una plataforma intel·ligent per a la càrrega elèctricad'autobusos que s'instal·larà a les tres cotxeres i comptarà, en la primera fase, amb 208 carregadors.
Arxivat a