Cambray celebra l'èxit de l'avançament del curs tot i les crítiques del Parlament

El conseller d'Educació demana entendre les necessitats del sistema educatiu i buscar respostes amb el conjunt de la comunitat mentre els grups parlamentaris lamenten la "unilateralitat" del Departament en prendre decisions

El conseller d'Educació, Josep González-Cambray, en la Comissió d'Educació del Parlament
El conseller d'Educació, Josep González-Cambray, en la Comissió d'Educació del Parlament | Parlament
19 de setembre del 2022
Actualitzat a la 13:46h
Aquest dilluns es compleixen 15 dies des de l'inici del curs escolar 2022-2023, un curs en què no hi ha mesures sanitàries a les aules, tampoc vagues gràcies a l'acord "històric" amb els sindicats educatius per incorporar 3.500 nous professionals a partir del gener del 2023 i un curs sense percentatges lingüístics a les aules, d'acord amb les lleis aprovades pel Parlament i el Govern per fer front la sentència del 25% de castellà dictada pel Tribunal Superior de Justícia de Catalunya. Així ho ha defensat el conseller d'Educació, Josep González-Cambray, a la comissió d'Educació celebrada al Parlament de Catalunya. 

Tal com ja havia remarcat en una entrevista a NacióDigital, el titular d'Educació ha celebrat l'èxit de l'avançament de l'inici del curs escolar, una mesura que "ha vingut per quedar-se", ja que és bona per a l'alumnat, ha indicat, perquè permet escurçar el temps de desconnexió a l'estiu a més de tenir més cura de l'alumnat vulnerable, que tenen menys accés als casals d'estiu i guanyen una setmana de beca menjador. La mesura, però, ha comportat crítiques per part de tots els grupsparlamentaris -excepte Junts, que l'ha felicitat-, que han acusat el Departament d'haver actuat amb "unilateralitat" a l'hora de prendre decisions. En aquest sentit, els portaveus del PSC, la CUP, En Comú Podem (ECP), Ciutadans i el grup mixt han demanat al conseller que no utilitzi l'"èxit" de l'avançament del curs com "una medalla del Departament", ja que asseguren que s'ha demostrat una "manca de planificació". 

Amb tot, però, el conseller ha assegurat que, tot i el repte que tenia el Departament per complir amb les tardes de setembre, que ara no són lectives, sinó que estan ocupades per educació en el lleure educatiu, "les incidències han estat mínimes". Fent referència a que el sistema es repetirà en els cursos vinents, Cambray ha avançat que el Departament iniciarà un procés d'avaluació amb tots els implicats en l'avançament del curs per "dissenyar junts" la millor manera de portar-ho a terme i així poder compartir com s'avançarà el pròxim curs escolar durant el mes de gener.

Sobre aquest nou curs, el conseller ha dit que està marcat per "sis transformacions" al sistema educatiu. Més enllà de l'avançament del curs, que ha comportat moltes crítiques entre els grups de l'oposició, Cambray també ha reflexionat al voltant de la gratuïtat de l'Infantil 2, que ha catalogat com l'"inici del camí cap a la universalitat", i la reducció de ràtios a les aules de P3 de les escoles públiques fins als 20 alumnes, que comporta que hi hagi "menys nens i nenes, però més grups i mestres". A més, el conseller ha fet referència a la segregació escolar, acceptant que "el sistema educatiu català té escoles segregades" i que cal destinar "el màxim de recursos possibles" per poder-ho revertir, així com a la problemàtica amb les places de la Formació Professional, en què Cambray s'ha compromès a millorar el procediment per simplificar el procés de preinscripció i matriculació per a les famílies i alumnat de cara al curs vinent. 

Una de les polèmiques d'aquest inici de curs ha estat l'aplicació dels nous currículums que, per ara, encara no estan aprovats pel Parlament i que, per tant, els centres encara no els han rebut. En aquest sentit, el conseller ha anunciat que el Governaprovarà aquest dimarts el currículum de batxillerat i té previst fer el mateix amb el de primària i secundària la setmana vinent. Cambray ha defensat que no s'ha pogut fer abans, però que això no ha impedit que es pogués preparar el curs, ja que els centres tenien instruccions des del juny sobre el nou currículum, i ha tret pit de ser l'únic territori de l'Estat que ha fet un procés participatiu per crear aquests nous currículums.

Els grups parlamentaris han titllat d'"optimista" i "pocrealista" la compareixença del conseller Cambray, a qui demanen més execució i menys paraules. "No és que el Departament d'Educació s'atribueixi èxits, sinó que quan una cosa surt bé ens ho hem de dir", ha assegurat Cambray. En aquest sentit, i davant de les crítiques i impediments presentats pels grups parlamentaris, el conseller ha demanat entendre les necessitats del sistema educatiu per buscar respostes conjuntes com les que ja s'han començat a implementar.