1 de 10
infants

​Un estudi demostra que els infants no es creuen tot el que diuen els adults

Una investigació s'endinsa en com la mainada contrasta les informacions que els hi arriben

Imatge d'arxiu | Juanma Peláez
per NacióDigital, 17 de setembre de 2022 a les 15:43 |
Quan som petits aprenem a través de l'observació, el joc, l'experimentació o allò que ens diuen els nostres pares. Ens guiem i descobrim coses de la vida a través de les recomanacions i afirmacions dels adults: "l'aigua del mar és salada o si toques el foc et cremaràs". Però els infants s'ho creuen tot o contrasten la informació que els hi donem els adults?

Algunes investigacions han conclòs que a mesura que els infants es fan grans, més desenvolupen el seu sentit d'exploració i d'investigació sobre les afirmacions (sorprenents o no) que els hi poden dir els pares. Per exemple, se sap que els nens de sis anys busquen més informació que els de quatre o cinc.


Tot i això, ara un nou estudi publicat a Child Developement per investigadors de Toronto i la Universitat de Harvard, ha seguit en aquesta línia i demostra que la motivació per a la recerca d'informació pot arribar a canviar segons l'edat.
 

Imatge d'arxiu. Foto: UManresa


L'estudi es va centrar en casos pràctics. Es van cridar 109 infants d'entre quatre i sis anys de l'àrea metropolitana de Toronto. A cada nen se li oferien tres objectes: una pedra, un tros d'esponja i un sac de sorra. Després se li feien diverses preguntes com: "Creus que aquesta roca és dura o tova?". Tots van afirmar, per exemple, que era dura. Però l'experiment no s'acaba aquí: al cap d'una estona, es feien dos grups d'infants i a uns se'ls contradeia dient-los-hi: "En realitat, aquesta pedra és tova, no dura", i als altres se'ls hi reafirmava el que havien dit abans: "Així és, la pedra és dura".

Després d'aquestes afirmacions, es tornava a preguntar als infants si pensaven que la pedra continuava sent dura o tova. Gairebé tots els nens que van escoltar afirmacions que s'alineaven amb les seves creences, continuaven pensant el que havien dit abans: que la pedra era dura. Però, molt pocs infants a qui se'ls havia contradit (dient que la pedra era tova) seguien pensant el mateix.


Per acabar, l'investigador sortia de la sala i es gravava el comportament dels infants. La majoria (se'ls hagués contradit o no i independentment de la seva edat) començaven a comprovar les afirmacions que havien escoltat tocant la pedra i explorant-la d'alguna manera. Així, els autors de l'estudi han pogut plantejar hipòtesi sobre les diferències de l'edat en relació a l'exploració d'afirmacions sorprenents que els infants reben dels adults. Fins al punt que creuen que també podria ser que, a mesura que avança l'edat, la motivació per a contrastar la informació canvia. Els infants més petits exploren perquè creuen en allò que se'ls hi ha dit, en canvi, els més grans contrasten les idees perquè són escèptics amb la informació que han rebut.

"Encara hi ha moltes coses que no sabem", afirma Samuel Ronfard, professor adjunt de la Universitat de Toronto. "Per`ò el que est`à clar es que els infants no es creuen tot el que se'ls hi diu i, si són escèptics, busquen informació addicional". 

 

Mostra el teu compromís amb Nació.
Fes-te'n subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te'n subscriptor

 

Arxivat a:
Societat, infants, adults, estudi
Participació