1 de 10
Reportatge

La llibreria Medios canvia de casa, de barri i de vida

El reconegut establiment de Barcelona especialitzat en comunicació opta per una evolució del negoci i aposta pel comerç en línia sense perdre l'essència de ser 100% acadèmic

Enrique Merino, copropietari de la llibreria Medios, fotografiat al nou local del Carrer Varsòvia | Adrià Costa
per Irene Montagut, Barcelona, Catalunya | 26 de setembre de 2022 a les 12:45 |
Passen pocs minuts de les deu del matí quan dues senyores amb carros de la compra caminen carrer Varsòvia avall. Xerren com si s'hagués d'acabar el món, però, de sobte, una de les dues mira a l'esquerra i calla de cop. "Paqueteria, de nou a una -llegeix-; és nou això, no?", pregunta a l'altra. Sembla que la segona sap què s'amaga darrere de la porta i li assenyala el cantó dret inferior. Hi ha enganxat el logotip de la coneguda llibreria Medios. Del centre de l'ou, al Raval, a l'altra punta de ciutat, al Guinardó

Mentre les facultats pròximes a la plaça Universitat han perdut un dels establiments acadèmics més reconeguts de Barcelona, els veïns més curiosos del barri ja estan al cas del nou espai que s'hi ha obert. Després de més de 26 anys fent recomanacions, servint i rebent personalitats de tota mena, fa només uns dies que la llibreria especialitzada en comunicació ha fet un canvi de casa, de barri i de vida. 


Porta antiga i sense cartelleria, la nova casa de Medios no és un espai pensat per rebre-hi clients. Tot i això, les prestatgeries laterals segueixen plenes de llibres de cinema, publicitat, màrqueting, comunicació, còmics... No hi ha (ni hi ha hagut) poesia, narrativa o llibres d'autoajuda. Donant una volta ràpida pel local, alguns dels títols que capten l'atenció del visitant són InfluencerCuatro lecciones sobre el cómic o La nueva radio. "Hi ha molta diversitat de llibres, però sempre són molt especialitzats", diu des del fons l'Enrique, un dels tres socis fundadors de la llibreria.

Juntament amb la Rosario i la Rosa, tots tres provinents de la històrica llibreria Leviatán del carrer Santa Anna, el febrer del 1996 van decidir obrir Medios al carrer Còrsega. Dos anys i mig després va arribar el primer trasllat: es van instal·lar al carrer Valldonzella, on gairebé s'hi han estat un quart de segle. Han servit alumnes, professors universitaris, apassionats de temàtiques vinculades a la comunicació, càrrecs governamentals -com l'expresident de la República Dominicana Leonel Fernández- i personalitats de tots els sectors. "El que més trobarem a faltar són les converses amb i entre els clients. Eren savis, només havies d'escoltar", recorda l'Enrique amb melancolia d'una època gloriosa anys enrere.


"Els estudiants són els que donen vida a una llibreria acadèmica. Eren el pilar fonamental de la botiga, fins que ha desaparegut". Medios evoluciona. Deixa enrere una llarga etapa atenent a la clientela i afronta el repte de sobreviure com a botiga fantasma. El telèfon seguirà sonant, hi arribaran paquets plens de llibres constantment i les comandes online entraran al mail, però no hi haurà clients curiosos que vagin a buscar l'última publicació específica d'aquella temàtica tan concreta, tal com passava al carrer Valldonzella.

Ara, la llibreria es dedicarà únicament a la venda en línia, tant a particulars com a clients institucionals -biblioteques, universitats, diputacions o conselleries-, i a organitzar i fer presentacions de llibres. "Serem venedors ambulants", riu l'Enrique, fent referència a les petites paradetes que col·loquen en les presentacions i signatures amb autors. Ho farà, però, en totes les disciplines acadèmiques, sobretot les vinculades a les ciències socials. En una de les llargues taules que ocupen el local sorprèn trobar un llibre vinculat a la sociologia i un sobre dret. "Això ja ho fèiem fins ara, només en la part del negoci no física, així que ho mantenim", aclareix l'Enrique. 

 

Els socis de Medios reconeixen que les llibreries acadèmiques han de canviar. Foto: Adrià Costa


Si bé és cert que els dos anys de pandèmia han acabat de catapultar el tancament de la Medios del Raval, l'origen del canvi està més enrere. L'horari de botiga, que inclou estar oberts també en dissabtes -"i crema", exclama la Rosario des del seu ordinador sense girar-se-, i el canvi de model de funcionament de les universitats han col·laborat en la decisió dels tres socis: "Les llibreries acadèmiques han de canviar, ja res és com abans".


De fet, actualment els estudiants ja no compren manuals i quan necessiten un llibre el demanen per Amazon, en 24 hores a casa. Contra aquesta rapidesa i agilitat, una llibreria petita com Medios no hi pot competir, però sí que pot oferir un servei 100% personalitzat per als més experts de la temàtica. En aquest sentit, l'Enrique obre la porta a tots els qui fins ara s'apropaven a remenar estanteries o a recollir la novetat més nova del mercat. La seva principal preocupació, però, és veure com respondran al apropar-se al nou local: "No és el mateix estar al Raval que al Guinardó..."

 

Mostra el teu compromís amb Nació.
Fes-te'n subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te'n subscriptor

 

Participació