La patronal reprèn la batalla per l'aeroport perquè la tercera pista del Prat «no sigui a Barajas»

Foment del Treball impulsa una comissió per recuperar el projecte que aplega dirigents empresarials, acadèmics i professionals, des de la presidenta de la Cambra, Mònica Roca, a l'exministre Josep Piqué

05 de setembre del 2022
Actualitzat a les 18:39h
David Tormo, Josep Sánchez Llibre, Virgínia Guinda i Lluís Moreno, aquest dilluns a Foment
David Tormo, Josep Sánchez Llibre, Virgínia Guinda i Lluís Moreno, aquest dilluns a Foment | Foment
La patronal no llança la tovallola en la batalla per l'ampliació de l'aeroport del Prat. Aquest dilluns, després de la reunió de la seva executiva, Foment del Treball ha presentat una Comissió per l'Ampliació i el nomenament del seu president, Lluís Moreno, actual president de la Cambra de Contractistes d'Obres de Catalunya (CCOC). Segons ha explicat el líder de la patronal, Josep Sánchez Llibre, Foment es vol abocar a buscar una posició consensuada per part de totes les administracions i assolir un pacte entre totes les forces polítiques per coronar aquesta infraestructura, que Foment considera essencial per a l'economia catalana i que va generar un intens debat institucional i ciutadà.

Sánchez Llibre ha assegurat que és viable recuperar la inversió de 1.700 milions d'euros per a l'ampliació, que segons el dirigent empresarial, suposaria la creació de desenes de milers de llocs de treball. Avui dia, ha dit, uns cinc milions de passatgers de Catalunya han de connectar amb el món des d'altres aeroports. De concloure's l'ampliació, "el Prat passaria de 40 a 70 connectivitats amb capitals de tot el món". "El que no volem -ha dit- és que la tercera pista del Prat sigui a Barajas".

El dirigent empresarial ha explicat que Foment té estudis d'experts que asseguren que el projecte d'ampliació és viable tot preservant l'espai natural de la Ricarda. També ha dit que ha mantingut una trobada amb l'alcalde del Prat, a qui demanaran que compareixi davant la comissió. El líder de Foment ha assenyalat que té una percepció positiva sobre la infraestructura per part de les institucions.

Lluís Moreno ha subratllat la "transversalitat" de la comissió creada, que durà a terme els seus treballs durant nou mesos, amb l'objectiu de poder posar d'acord totes les parts i institucions que han d'intervenir en un tema que ha qualificar d'"interès vital" per a l'economia catalana. 

Des de Foment defensen que és possible ampliar l'aeroport sense afectar la llacuna de la Ricarda, un dels punts més controvertits del projecte. De fet, va ser l'afectació de les zones de 0la Ricarda i el Remolà una de les principals discrepàncies que van fer bandejar el projecte el 2021. El setembre passat, el govern espanyol va decidir paralitzar la nova infraestructura per "manca de consens i de confiança".

La comissió integra diverses sensibilitats empresarials i s'hi inclouen Mònica Roca, presidenta de la Cambra de Comerç; Xavier Panés, nou president de la Cecot, la patronal de Terrassa; el president del Gremi d'Hotels, Jordi Clos; l'exministre d'Exteriors Josep Piqué; Mar Alarcón, CEO de Social Car; Gerard Esteva, president de la UFEC; el naturalista Alfred Sargatal i el president de Turisme de Barcelona, Eduard Torres, entre d'altres.

Optimisme i un pacte de rendes
El president dels empresaris ha volgut fer una crida a l'optimisme malgrat l'objectivitat de les dificultats econòmiques. Ha reiterat que Foment torna a demanar a Pedro Sánchez lideri un pacte de rendes per ajudar a superar l'actual crisi. Un pacte de rendes que, ha dit, ha de ser amb acord de tots els agents socials i hauria d'incloure un capítol sobre el salari mínim interprofessional. També ha demanat que l'executiu espanyol parli per una sola veu i "que les ministres no facin d'activistes". Adreçant-se al president espanyol, ha afirmat que "confien" en el seu lideratge.

Sánchez Llibre ha defensat el paper dels empresaris com a "imprescindible" i ha assegurat que els beneficis de les empreses espanyoles els anys 2021-22 respecte del 2019 han caigut, segons un estudi de la CEOE, més de 100.000 milions d'euros. Segons el Banc d'Espanya, el 2021, un 52% de les empreses espanyoles van patir un descens significatiu dels seus ingressos. "Són dades molt rellevants", ha exclamat.

"Miopia política" de França
En el transcurs de la roda de premsa, s'ha conegut la negativa per part d'Emmanuel Macron a donar suport al projecte del Midcat. Josep Sánchez Llibre s'ha mostrat molt crític amb la decisió francesa, que ha qualificat de "miopia política" per voler "prioritzar els interessos de França i de la seva energia nuclear per davant dels interessos generals de la UE". Ha subratllat la posició de Foment de defensar la compatibilitat dl Midcat i el gasoducte Barcelona-Livorno.