Raquel Sánchez, sobre el finançament de l'AP-7: «La vinyeta és una opció»

La ministra de Transports obre la porta a la proposta del Govern per al manteniment de l'autopista del Mediterrani, amb els peatges alliberats ara fa un any, però assegura que ara no és el moment "idoni" per aplicar-la

Raquel Sánchez, en un acte a l'AP-7
Raquel Sánchez, en un acte a l'AP-7 | ACN
02 de setembre del 2022
Actualitzat a les 9:55h
La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha remarcat aquest divendres que l'AP-7 funciona "correctament" des que es van alliberar els peatges el setembre passat. Ho ha dit en una entrevista a El Matí de Catalunya Ràdio en què ha tornat a obviar les constants cues quilomètriques que acumula l'autopista a causa de l'increment de trànsit des de la gratuïtat. Sobre la sinistralitat en aquesta via, que segons el Servei Català de Trànsit s'ha doblat en l'últim any, Sánchez s'ha mostrat preocupada, però ho ha suavitzat dient al·legant que "en el recompte total de les vies catalanes, les víctimes es redueixen un 17%".

Per fer front a aquesta situació, donada per l'augment de vehicles que circulen per la via, des del ministeri posaran en marxa actuacions de millora per condicionar les vies i adaptar-les a la nova situació. En aquest sentit, Sánchez ha parlat dels 1.050 milions d'euros ja aprovats per millorar i ampliar accessos i altres actuacions al voltant de les vies. Què passarà amb el manteniment d'aquestes vies? "La vinyeta és una opció", ha dit la ministra de Transports, fent referència a la proposta del Govern de crear un sistema de pagament anual. Tot i això, Sánchez ha assegurat que ara per ara no és "el moment més idoni" per aplicar-la. "Cal trobar el model que doni la millor resposta a cada territori, segons les necessitats dels usuaris", ha aclarit. 

Un dels punts clau del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana que lidera l'exalcaldessa de Gavà és la gratuïtat dels bitllets de Rodalies que ha entrat en vigor aquest dijous. Per ara, Sánchez ha assegurat que ja s'han entregat més de 160.000 abonaments i ha valorat positivament el funcionament del servei en aquest primer dia, tot i reconèixer que no serà fins dilluns vinent, 5 de setembre, que la majoria de gent en farà ús, coincidint en la tornada a l'escola i a la feina.

Davant la possibilitat que es visquin col·lapses a les estacions i als combois, la ministra ha assegurat que el servei de Rodalies "està preparat per assumir un augment de passatgers". Ho ha detallat amb dades: per ara només un 80% dels passatgers habituals d'abans de la pandèmia fan ús dels trens i, per tant, poden assumir el creixement d'entre el 15 i 20% de passatgers.

En aquest sentit, el govern espanyol demana a la ciutadania un ús "més racional" del transport públic i assegura que es prendran mesures per poder garantir el servei. Això no obstant, Sánchez descarta incrementar la quantitat de combois, una solució "difícil", i aposta per mesures "complementàries", com canviar freqüències i horaris per adaptar-se a la nova demanda. 

Sobre la possibilitat d'allargar la mesura més enllà del 31 de desembre, que és el dia marcat per l'executiu espanyol, la ministra no tanca la porta a què es pugui produir. "Serà a finals de desembre quan determinarem què fem, si mantenim les mesures o no", ha dit la responsable de Transports, fent referència a la possibilitat que calgui prorrogar mesures o incorporar-ne de noves, segons les necessitats. 

"Hauríem de poder tornar a parlar de l'ampliació de l'Aeroport del Prat, però la Generalitat ha de resoldre abans les diferències que hi ha dins del Govern". La ministra de Transports s'ha mostrat partidària a mantenir les converses per parlar de l'ampliació del Prat per convertir-lo en un hub internacional i que ara fa un any va quedar descartada. "Continuem pensant que és un bon projecte", ha assegurat Sánchez, fent referència a la posició de l'executiu espanyol: "Cal que la Generalitat es replantegi el seu posicionament". 

Augment del dèficit fiscal
La ministra ha defensat que el govern espanyol està "fent els deures" per pal·liar el dèficit fiscal a Catalunya, després que ahir el conseller d'Economia i Hisenda, Jaume Giró, xifrés el desajust entre els recursos que va aportar Catalunya a les finances de l'Estat el 2019 i el que l'administració hi va gastar en 20.196 milions d'euros. Sánchez ha afegit que les entregues a compte d'aquests primers vuit mesos de l'any han crescut un 7,7% respecte al 2021 i que si es compara els recursos destinats durant l'etapa de Pedro Sánchez al capdavant de l'executiu els recursos són un 42% superiors als darrers cinc anys del PP.

"En la mesura de les nostres possibilitats i des que estem al govern estem fent tot el possible per revertir aquesta situació", ha comentat la ministra. El Departament d'Economia i Hisenda va admetre que una part de la despesa territorialitzada de l'Estat s'ha hagut d'estimar, ja que des del 2016 el govern espanyol no envia a Catalunya totes les dades necessàries per al càlcul. Les balances, que situen el dèficit en el 8,5% del PIB català, també indiquen que Catalunya generava el 2019 el 19,6% dels ingressos de l'administració general, mentre que va rebre el 13,4% de la despesa total.