SALUT

L'estiu als CAP de municipis turístics: les infermeres assumeixen les exigències de l'estacionalitat

Les practicants de Cambrils i Horta de Sant Joan apunten que sobretot canvia la complexitat de les visites

La infermera d'Horta de Sant Joan atèn una pacient que ha caigut en bicicleta | ACN
per NacióDigital, Barcelona, Catalunya | 16 d'agost de 2022 a les 08:50 |
L’arribada de l’estiu comporta un augment de població en moltes localitats turístiques, i alhora, es tradueix en més usuaris als centres d'atenció primària. L’increment de la pressió sanitària varia segons el poble. A Cambrils (Baix Camp), per exemple, es tripliquen els residents aquests mesos. La infermera Yolanda Vasco lamenta que la plantilla de CAP ja no es reforça i s'han de reorganitzar per atendre l'augment d'urgències relacionades, sobretot, amb l’oci a l’aire lliure. Una situació similar es viu l’interior, com Horta de Sant Joan (Terra Alta), on només hi ha una infermera i una doctora al CAP, i el personal administratiu està centralitzat a Gandesa. Aquest fet representa “un entrebanc” per atendre els pacients desplaçats.

La manca d’una figura administrativa al CAP d’Horta de Sant Joan obliga als pacients que estan de pas per la zona a fer un tràmit afegit més abans de ser atesos. Així, han de comunicar la petició per telèfon al centre de Gandesa, la capital de la Terra Alta, on estan centralitzats els serveis d’administració. “La gent no ho acaba d’entendre, és un requeriment que els demanem abans de visitar-los perquè no tenim accés a la base central de dades”, assenyala la infermera del CAP d’Horta de Sant Joan, Beatriz Jerez. En aquest centre, obert 24 hores, s'atén tota l'àrea dels pobles veïns de Prat de Comte, Arnes i Bot.


Aquest pas previ és indispensable tant per a urgències com per visites rutinàries i segons Jerez, condiciona l’agilitat a l’hora de treballar. Tot i això, en casos de ferides obertes o similars, especialment en menors d’edat es prioritza l’atenció immediata mentre una altra persona comunica la situació al CAP de Gandesa.

De fet, tant a l'Hospital Lleuger Antoni de Gimbernat de Cambrils com al CAP d'Horta és que augmenten aquest tipus d’incidències: ferides, fractures o lesions que es produeixen en moment d'oci a l’aire lliure. La proximitat amb la Via Verda o les nombroses piscines naturals de l’entorn d’Horta de Sant Joan propicien aquest tipus de visites a la consulta mèdica d’aquest centre d’atenció primària. Ara bé, en cas de necessitat, les professionals que hi treballen es desplacen fins al lloc on se’ls requereix.


Segones residències de llarga estada

Pel que fa al perfil de pacient que visita el CAP durant les vacances a Cambrils, aquest ha canviat en els darrers anys i segons Vasco es divideix en dos tipus. D’una banda, es troba l’usuari que els visita per urgències i de l’altra, el pacient de llarga estada que ve a la destinació amb patologies prèvies i que requereix un seguiment de control o bé una atenció concreta a causa de la desestabilització del seu estat de salut. En el cas d’Horta de Sant Joan, la majoria de visitants del CAP són de proximitat, de Catalunya o l'estat espanyol, tot i que també hi ha casos de pacients estrangers que requereixen atenció sanitària puntual.


Com apunta Vasco, dominar altres idiomes facilita l’atenció dels pacients tot i que no és un requisit indispensable per treballar a l'Atenció Primària. La practicant apunta que els professionals novells tenen més coneixements per l’exigència universitària de parlar un idioma estranger. “Abans hi havia traductors al CatSalut als quals podies trucar en cas de necessitat, ara sempre hi ha algú que té habilitats a l’hora de comunicar-se i ens ajuda per tractar amb el pacient. La gent jove ja surt amb un nivell d’idioma superior al que tenim els professionals més veterans”, ha apuntat Vasco.

Vasco i Jerez, col·legiades a CODITA (Col·legi Oficial d'Infermers i Infermeres de Tarragona), celebren que la digitalització dels historials mèdics ha representat un pas endavant per atendre aquests pacients sobrevinguts a l'estiu, sobretot amb aquells amb qui costa trobar intermediaris per comunicar-se, com és el cas dels turistes alemanys.

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Participació