Que no t'estafin: els consells de l'OCU per evitar abusos a bars i restaurants

L'entitat posa el focus en tots aquells conceptes que cap negoci o establiment pot cobrar a cap client "sense que ho assenyali o ho especifiqui clarament

L'OCU ho deixa clar: són suggerències generals, sense cap mena d'imposició
L'OCU ho deixa clar: són suggerències generals, sense cap mena d'imposició | Pexels
Victor Rodrigo
02 d'agost del 2022
Actualitzat a les 17:59h
Milions de catalans gaudeixen de les vacances d'estiu viatjant per la resta de Catalunya o per tot l'Estat. Molts deixen de mirar la cartera, els preus i no es preocupen per gastar com ho farien altres mesos de l'any... i hi ha certs establiments que s'aprofiten d'aquesta situació. Els abusos i els preus turístics són coneguts de sobra per la majoria de la població, però des de l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) volen posar fil a l'agulla a tots aquests greuges i han elaborat una llista de consells per evitar que els bars i restaurants es passin de la ratlla amb els seus clients.

Encara que sembli mentida i donem una gran majoria de coses per fetes, els establiments no poden cobrar suplements de terrassa si no està específicament explicat a les seves cartes. Pel simple fet de tenir-la no et poden cobrar, perquè no se sap el preu i el client no pot valorar si li compensa el fet o no. L'OCU ho deixa clar: són suggerències generals, sense cap mena d'imposició, però poden ser molt útils per a la població que vol gaudir de les vacances.

Especialment, posen el focus en tots aquells conceptes que cap negoci o establiment pot cobrar a cap client "sense que ho assenyali o ho especifiqui clarament a la carta". Fins i tot, hi ha diversos conceptes que ni tan sols es poden cobrar sense el consentiment clar del consumidor.

1. No es pot cobrar suplements del servei de terrassa en bars i restaurants si no s'especifica de manera clara a les cartes dels establiments. No es pot donar per fet i ja està. Per estalviar-vos disgustos en zones turístiques, pregunteu abans.

2. És completament legal fixar un consum mínim o un temps màxim per estar a la terrassa, però s'ha d'informar de manera expressa al client quan ocupi lloc en aquesta.

3. Si demanes un got d'aigua de l'aixeta no et poden cobrar en absolut. És igual si et diuen que té mal sabor o no tenen aixeta: te l'han de donar. 

4. No et poden cobrar el pa o l'aperitiu si no l'has sol·licitat. Deixar-lo al plat i cobrar-lo perquè l'han consumit tampoc és legal. Ni tampoc és legal cobrar simplement pel servei de taula o pel cobert: està implícit al cost i al servei d'hostaleria. 

5. Tot el peix, carn i marisc amb preu a la carta segons el mercat haurà d'incloure una base o un pes que permeti conèixer el preu aproximat, per comparar-ho amb el que et cobraran.

6. En el cas que t'ofereixin productes fora de la carta -allò que canten plats que no surten al menú-, també s'haurà d'indicar el preu, encara que sembli una situació violenta. Si no, el client pot abonar un preu d'un plat similar a la carta. 

7. Tots els preus de carta es donen per entès, per llei, que inclouen l'IVA. En el cas que no ho facin, s'ha d'especificar de manera expressa. Si no, el client pot reclamar i guanyarà.

8. Els clients poden demanar un tupper per endur-se el que queda de menjar: el restaurant o el bar ha de facilitar-lo, però pot cobrar el recipient sempre que s'adverteixi al consumidor abans.

9. Si es paga per avançat la reserva d'una taula, aquest preu es descomptarà del total final que s'aboni després de menjar. Sense excepcions.

10. I, com sempre, de ben conegut, l'establiment ha d'entregar un ticket o factura amb tots els productes i preus detallats.