El tren de mercaderies de FGC accidentat a Sant Boi superava la velocitat permesa, segons la caixa negra

FGC diu que "no consta" cap trucada al centre de control després de la frenada d'emergència i abans de xocar

per NacióDigital, Barcelona, Catalunya | 27 de juliol de 2022 a les 14:07 |
La col·lisió va afectar el maquinista del tren de mercaderies, que va morir. | ACN
La caixa negra del tren de mercaderies de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) accidentat a Sant Boi ha mostrat que superava la velocitat permesa quan va xocar contra el de passatgers. Ho ha explicat el director general de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), Pere Calvet, en la seva compareixença d'aquest dimecres al Parlament per explicar part de l'informe que analitza l'accident mortal ocorregut el maig. "Anava a més de 30 quilòmetres per hora", ha concretat.

Segons la recapitulació feta davant la comissió de Polítiques Digitals i Territori per part de la presidenta de FGC, Marta Subirà, i pel mateix Calvet, el tren de mercaderies va entrar a la zona en manteniment de Sant Boi a una velocitat superior a la marcada, fet que va provocar que s'activés un mecanisme automàtic al qual havia de respondre el maquinista. Això no va produir-se, de manera que el tren va activar el seu mecanisme de frenada automàtica.


Un dels vagons va descarrilar algunes rodes després d'aquesta frenada d'emergència. A continuació, el vehicle va reprendre la seva marxa a baixa velocitat i poc després un vagó va bolcar, envaint la via del costat. Amb un marge molt petit de temps, va aparèixer el tren de passatgers, que va trobar-se el vago a la seva via i va fer una frenada d'urgència que no va evitar el xoc, però sí que va permetre que la col·lisió es produís a una velocitat reduïda; que només va afectar el maquinista, que va morir.

Malgrat la frenada, el tren de passatgers no va poder evitar la col·lisió amb el vagó bolcat. La col·lisió s'hauria produït "només nou segons després del frenat d'urgència del tren comercial i només onze segons després de l'aturada del tren de mercaderies", ha detallat Calvet. Així mateix, el director de FGC ha apuntat que l'impacte va afectar principalment la cabina del conductor. "Voldria ressaltar que l'activació per part del maquinista de la frenada d'urgència del tren de viatgers va permetre que l'impacte no tingués afectacions greus sobre els passatgers", ha destacat.


L'informe elaborat per FGC es basa únicament en l'anàlisi de les caixes negres dels dos trens accidentats, les seves càmeres de seguretat i l'estudi pericial de les vies i els vehicles. No obstant això, el que s'entrega al tribunal que instrueix el cas de l'accident no incorpora entrevistes amb maquinistes ni testimonis ni experts, segons han indicat els responsables de l'empresa de ferrocarrils durant la sessió de preguntes dels diputats del Parlament.

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Participació