Acord per fer de Lleida-Alguaire un referent europeu del desenvolupament de drons

Aeroports de Catalunya, Applus+ i CATEC treballaran conjuntament en el desenvolupament d'aquesta indústria

Els responsables d'Aeroports de Catalunya, Isidre Gavín i Jordi Candela, amb el director de l'Aeroport de Lleida-Alguaire, Antoni Serra, i un representant d'Applus+.
Els responsables d'Aeroports de Catalunya, Isidre Gavín i Jordi Candela, amb el director de l'Aeroport de Lleida-Alguaire, Antoni Serra, i un representant d'Applus+. | Salvador Miret/ACN
NacióDigital
25 de juliol del 2022
Actualitzat a les 15:41h
Aeroports de Catalunya, Applus+ Laboratories i CATEC (Centre Avançat de Tecnologies Aeroespacials) han signat un acord per fer de l'Aeroport de Lleida-Alguaire una plataforma de certificació i proves de drons/AAM (Advanced Air Mobility). La voluntat és que l'aeroport lleidatà esdevingui un centre de referència europeu en aquest àmbit.

En aquest sentit, les tres entitats treballaran conjuntament i també amb l'objectiu d'atreure a les instal·lacions altres empreses que desenvolupen drons i serveis associats i generar així llocs de treball entorn d'aquesta indústria. L'acord se suma a altres projectes que faran de Lleida-Alguaire una base de proves per integrar l'operació de drons en entorns aeroportuaris.

Les tres entitats que aquest dilluns han signat l'acord de col·laboració han destacat el potencial de creixement de la indústria vinculada al sector dels drons i, en aquest sentit, han posat en relleu les necessitats de disposar d'infraestructures que ofereixin entorns reals de proves i de desenvolupament de solucions AAM. Per això, treballaran per crear sinergies amb altres entitats per poder oferir solucions futures d'un espai aeri més segur, net i silenciós.

Applus+ Laboratories i el Centre Avançat de Tecnologies Aeroespacials FADA-CATEC s'han mostrat interessades en poder comptar amb la col·laboració d'Aeroports de Catalunya per abordar de manera conjunta i estructurada la seva aproximació al mercat dels assaigs per a l'autorització de vol i la certificació de Sistemes Aeris No Tripulats, aprofitant les capacitats d'assaig i certificació d'Applus+, les instal·lacions de CATEC i l'aeroport de Lleida-Alguaire.

L'objectiu final d'aquest acord és constituir una oferta única per a la validació i certificació de drons a Europa, potenciada a més per les condicions climatològiques de les instal·lacions de vol tant de FADA-CATEC com les instal·lacions aeroportuàries de Lleida-Alguaire, segons ha explicat el secretari de Territori i Mobilitat i president d'Aeroports de Catalunya, Isidre Gavín. "Amb aquesta aliança podem ser un dels centres de certificació de drons de referència a Europa", ha indicat el vicepresident executiu d'Applus+, Jordi Brufau. "És una aposta de futur a mitjà i llarg termini molt important per al país", ha assegurat.   

El director d'Aeroports de Catalunya, Jordi Candela, ha detallat que "el més viable" a curt termini és que aquesta col·laboració beneficiï serveis públics com ara el transport sanitari o la gestió d'emergències. A mitjà termini, a serveis vinculats a la logística, anant incrementant el pes transportat així que la tecnologia ho permeti i, més endavant, a serveis de transport de persones amb vehicles aeris no tripulats.     

Tant Applus+ Laboratories com CATEC coneixen la xarxa d'aeroports i aeròdroms gestionats per Aeroports de Catalunya i, especialment Lleida-Alguaire, és una plataforma excel·lent, amb una ubicació idònia per les activitats de certificació, desenvolupament, proves i demostració pel sector dels Unmanned Aerial Vehicles (UAV) o altrament anomenada Advanced Air Mobility (AAM). En aquest sentit, valoren molt positivament els plans de desenvolupament actuals d’aquest aeroport encaminats a la seva consolidació com a plataforma tecnològica i de proves per a la indústria aeronàutica i de l’espai.

L'Aeroport de Lleida-Alguaire, certificat per EASA (European Union Aviation Safety Agency) i AESA (Agència Estatal de Seguretat Aèria), té com a estratègia convertir-se en una plataforma europea líder per al desenvolupament de noves tecnologies en l'aviació, el sector de la Mobilitat Aèria Avançada (AAM) i les indústries espacials.

Aeroports de Catalunya va assistir a la Fira Expodronica el juny passat, on ja va presentar dos projectes més que faran de l'Aeroport de Lleida-Alguaire una base de proves per integrar l'operació de drons en entorns aeroportuaris. Una de les actuacions correspon a un projecte europeu, SAMVA, en què l'empresa pública de la Generalitat participa conjuntament amb les companyies Ehang, Pildolabs, Thales Alenia Space, i Eliance i l'associació Airports Region Council. D'altra banda, Aeroports de Catalunya i Inmarsat, una empresa britànica de telecomunicacions per satèl·lit, han signat un acord per desenvolupar a Lleida-Alguaire un centre de proves i demostració de tecnologies d'avantguarda ATM (gestió del tràfic aeri) i UTM (gestió del tràfic sense tripulació).

Vols a Eivissa i Menorca
Aquest dilluns també s'han iniciat els vols d'estiu operats per Air Nostrum que enllacen l'Aeroport de Lleida-Alguaire amb Menorca i Eivissa i que se sumen als que la mateixa companyia ofereix a Palma de Mallorca durant tot l'any. Al juny es va ampliar fins als tres vols la freqüència setmanal entre Alguaire i Palma, que era de dos fins aleshores. Durant els mesos de juny i juliol l'ocupació mitjana d'aquests vols s'ha situat entre el 50 i el 60%, segons ha explicat Gavín. Aeroports de Catalunya preveu una bona ocupació dels vols entre l'aeroport lleidatà i les Balears durant la campanya d'estiu. Air Nostrum oferirà dos vols setmanals a Eivissa i Maó entre el 25 de juliol i fins a l'1 de setembre, ambdós inclosos.