El govern espanyol traspassa la gestió de l'autopista B-23 a la Generalitat

La carretera d'accés al centre de Barcelona es transformarà amb la creació d'un carril bus addicional; el traspàs certifica la represa de relacions després de la polèmica del Quart Cinturó

Xavier Flores, Raquel Sánchez i Ricard Font han comunicat el traspàs de la B-23.
Xavier Flores, Raquel Sánchez i Ricard Font han comunicat el traspàs de la B-23. | Adrià Costa
22 de juliol del 2022
Actualitzat el 11 de setembre a les 9:10h
L'autopista B-23, una de les portes d'accés al centre de Barcelona, passarà a estar administrada per la Generalitat de Catalunya i patirà una transformació en la direcció de la mobilitat sostenible. Així ho ha anunciat aquest divendres la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (Mitma), Raquel Sánchez, que ha valorat que el traspàs de competències des del govern espanyol "millorarà la mobilitat" a la capital catalana. La transferència s'emmarca en el capítol de millores vinculat als fons europeus Next Generation i facilitarà la construcció d'un carril bus d'entrada addicional que ha de permetre reduir en 15 minuts el temps de trajecte dels més de 700 autobusos que es preveu que hi circulin. L'acte certifica la represa de relacions entre governs després de la polèmica pel Quart Cinturó.

El Consell Comarcal del Baix Llobregat ha acollit la roda de premsa per presentar l'encomana de gestió perquè Generalitat executi les obres, a l'espera de la signatura del traspàs. Sota l'atenta mirada de representants de les diferents administracions i actors socials, la ministra Sánchez ha explicat que els fons europeus són l'instrument financer que mancava per tirar endavant el conveni entre les administracions, que tenien la voluntat d'executar des del 2018. La inversió serà de 19,7 milions d'euros. La llei de Mobilitat Segura, Sostenible i Connectada que està tramitant el govern de l'estat proporcionarà l'arquitectura necessària.

No obstant això, la ministra Sánchez ha demanat paciència i ha recordat que els projectes relacionats amb les infraestructures necessiten temps. El secretari general del Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori, Ricard Font, ha detallat que l'obra, que serà executada per la Generalitat, ja està licitada i que s'adjudicarà entre la tardor i l'hivern d'aquest any. La inauguració està prevista per a l'estiu de 2024. El projecte estirarà la Diagonal i el Pla Cerdà fins al Llobregat, i disposarà un carril bus addicional, que no suposarà la supressió de carrils destinats per la circulació de turismes gràcies a l'eliminació de la mitjana i la reducció dels vorals.

La ministra Sánchez també ha visitat les obres de millora de l'accessibilitat de l'estació de Molins de Rei, acompanyada per la delegada del govern espanyol a Catalunya, Maria Eugènia Gay; el president de Renfe, Isaías Táboas; l'alcalde de Molins de Rei, Xavier Paz; la directora de Rodalies de Catalunya, Mayte Castillo; i el coordinador del Pla de Rodalies, Pere Macias. Referent a la gratuïtat del transport de gestió estatal, Sánchez s'ha mostrat convençuda que serà possible assumir l'augment dels usuaris i ha recordat que, a hores d'ara, la demanda se situa en el 80% dels registres previs a la pandèmia.
 

La ministra Raquel Sánchez en la seva visita a l'estació de rodalies de Molins de Rei. Foto: Adrià Costa


L'anunci arriba un mes i mig després que el Govern de la Generalitat plantés la ministra Raquel Sánchez en la presentació del futur de les infraestructures al Quart Cinturó del Vallès per escenificar el rebuig a la manca d'inversions. Ara, però, ambdós executius es troben en una fase de represa de les relacions. Com a mínim, entre ERC i el PSOE i Podem. El vicepresident i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, de Junts, no hi ha assistit, però sí que hi eren els seus estrets col·laboradors. L'ha substituït, de fet, el seu número dos, Ricard Font.