Has d'agafar un vol aquest cap de setmana? Guia per evitar enganxar-se els dits

Es recomana esquivar les companyies que han convocat vagues, viatjar als aeroports col·lapsats i conèixer els drets dels consumidors en cas de patir alguna incidència

Una pantalla informativa amb les sortides dels vols, alguns d'ells amb retard, a la T-1 de l'aeroport del Prat.
Una pantalla informativa amb les sortides dels vols, alguns d'ells amb retard, a la T-1 de l'aeroport del Prat. | ACN
Marc Orts
05 d'agost del 2022
Actualitzat el 06 d'agost a les 12:16h
El ràpid increment de passatgers combinat amb les dràstiques retallades de plantilla durant la pandèmia, els problemes per contractar nou personal i la convocatòria de vagues a diverses aerolínies expliquen la situació caòtica que s'està vivint als aeroports europeus. L'estiu que retorna a la normalitat postpandèmica està marcat per les cues, les aglomeracions, els retards i les cancel·lacions. Cal estar preparat per a fer front a imprevistos que, amb planificació, poden convertir-se en previsibles. Això és tot el que has de saber si has d'agafar un vol aquest cap de setmana.

Quines aerolínies han convocat vagues?

  • Ryanair. Després d'encadenar diverses convocatòries de vaga durant el mes de juliol, el sindicat USO de tripulants de cabina va anunciar una vaga de cinc mesos, que començarà el 8 d'agost. Aquest cap de setmana, però, no hi ha cap vaga convocada.
  • EasyJet. Com en el cas de Ryanair, EasyJet ja ha dut a terme diverses aturades aquest estiu. Fins el 12 d'agost, però, no hi ha previstos més moviments, per la qual cosa no hi hauria d'haver cap problema aquest cap de setmana.
  • Lufthansa. Aquest estiu, cal evitar l'aerolínia alemanya. Després que el personal de terra es declarés en vaga fa uns dies, els pilots han decidit sumar-s'hi, amb el 97% dels vots.
  • Swiss. És la filial de Lufthansa i comparteix la mateixa problemàtica.
  • British Airways. Els pilots de l'aerolínia britànica també estan preparant una vaga. El sindicat BALPA ha amenaçat amb aturades per qüestions salarials. L'aturada encara no té data, però serà al mes d'agost.

Les aerolínies Turkish Airlines, British Airways, Wizz Air i KLM són les que han anunciat més cancel·lacions. La majoria s'expliquen perquè els itineraris passen per Rússia, per l'escassetat de personal i les vagues.

Quins són els aeroports més afectats?
  • Aeroport de Heathrow (Londres). L'allau d'equipatges a la Terminal 2 de l'aeroport més concorregut de Londres que va obligar a cancel·lar el 10% dels seus vols, fa menys d'un mes, no va ser un fet aïllat. El caos a les seves instal·lacions explica l'anunci del 12 de juliol segons el qual la quantitat de passatgers que surten del centre internacional estarà limitada a 100.000 fins a l'11 de setembre, poc menys de la meitat de l'afluència registrada el 2018. El segon aeroport de la ciutat, el de Gatwick, pot no ser una solució, a causa de la vaga intermitent d'EasyJet. El Regne Unit és el principal mercat turístic espanyol, i això podria suposar inconvenients pels passatgers que es dirigeixin a la península.
  • Aeroport de Schiphol (Àmsterdam). El problema d'un altre dels aeroports més importants d'Europa és la manca de personal. Això ha provocat que l'aerolínia KLM hagi decidit cancel·lar entre 10 i 20 vols diaris des d'Àmsterdam cap a la resta del continent. A més, l'aeroport ha anunciat que pretén reduir els vols en un 20% fins al novembre de 2023.
  • Aeroport Adolfo Suárez Madrid-Barajas. Si bé els reforços de personal han permès atenuar la pressió dels dies més crítics a l'aeroport de la capital espanyola, la zona de control continua sent un focus de tensió. Sobretot al migdia, amb el pic a les tres de la tarda. A més, les vagues de diverses companyies aèries dificultarà la situació. Els aeroports de Barcelona i de Palma de Mallorca també patiran aquestes incidències. 
  • Aeroport de Dublin. Els llargs temps d'espera, les cancel·lacions de vols, la mala gestió de l'equipatge i els insuficients serveis d'autobús esdevenen les principals queixes dels passatgers. El govern ha desplegat un dispositiu de l'exèrcit, amb 130 efectius, per a col·laborar amb els treballs de gestió durant les pròximes sis setmanes, si se sumen més d'un 20% de baixes de personal.
  • Aeroport de Frankfurt (Alemanya). Fraport, l'empresa que opera en el principal aeroport alemany ha anunciat una retallada dels vols comercials i de càrregues a causa de la manca de personal. Diuen no estar preparats pel brusc increment del trànsit. Tot i que es preveu la contractació de més treballadors, l'operador avisa que les incidències es poden allargar durant mesos. Alemanya és el país que més està patint les conseqüències del caos aeri europeu. Segons l'esmentat estudi de Mabrian Technologies, el país germànic suma, fins ara, prop de 1.500 vols cancel·lats.
  • Aeroport de París-Charles de Gaulle. A les vagues de bombers dels dos principals aeroports de la capital francesa, iniciades el 30 de juny, s'hi han anat sumant diversos col·lectius i empreses. Tot i que el 8 de juliol es va arribar a un acord per desconvocar les aturades, continua havent preocupació per la situació i l'aeroport ha publicat una llista de consells al seu web per a evitar inconvenients.
Quines opcions existeixen si es cancel·la el meu vol?
Sempre que la cancel·lació d'un vol respongui a una vaga del personal de l'aerolínia, l'empresa té l'obligació de compensar els clients afectats. Aquesta compensació, però, varia segons quan s'ha comunicat la cancel·lació, si el vol ha estat contractat mitjançant una agència i si es tenen reservats vols connectats.

Si s'ha avisat amb un marge superior als 14 dies, l'aerolínia només ha de tornar els diners del vol o oferir una alternativa que satisfaci l'usuari. Ara bé, quan la cancel·lació s'ha comunicat amb menys de 14 dies de marge, la companyia haurà d'oferir una compensació superior, sumada a un vol alternatiu com més aviat millor i a la manutenció i l'allotjament dels passatgers fins que no en tinguin un de nou. L'única excepció és per als viatgers que han contractat els vols mitjançant una agència: en aquest cas, l'aerolínia està obligada a oferir una altra manera per arribar al destí.

Pel que fa als viatgers que tenen reservats vols connectats amb una mateixa companyia i poden patir la pèrdua del segon, aquesta ha de garantir una alternativa que encaixi amb les necessitats dels viatgers o tornar els diners de tota la reserva. Si cada vol és amb una companyia diferent, l'usuari no té dret a compensació econòmica ni tampoc a vols alternatius.