CONSELLS

La temperatura ideal de l'aire condicionat a l'oficina, segons els experts

La sensació de calor o fred de cada persona depèn de molts factors, un d'ells és el gènere

Un ambient excessivament calorós per treballar debilita les capacitats de concentració | EP
per NacióDigital, Barcelona, Catalunya | 15 de juliol de 2022 a les 08:59 |
Sempre que comença a fer calor sorgeix el mateix debat a les oficines del país: quina és la temperatura ideal per treballar a gust i que no faci xafogor? Tenir aquest dubte i que hi hagi opinions discrepants, és normal i més a casa nostra, un territori majoritàriament càlid que, a més a més, viu aquesta setmana un període extremadament difícil amb l'onada de calor. Nombroses recerques han demostrat que un ambient excessivament calorós per treballar debilita les capacitats de concentració i fa que se sigui menys productiu i eficient.



En aquest assumpte, hi ha una qüestió de base, i és que cadascú té necessitats diferents i la sensació de calor o fredor varia segons cada persona. De fet, un estudi de la Universitat de Maastricht demostra que la sensació de calor varia en funció del gènere: els homes tendeixen a estar més a gust amb temperatures més baixes a les oficines que les dones. El motiu són les diferències entre sexes en el metabolisme i en la generació de calories, entre altres. Així doncs, el debat sobre la temperatura ideal a l'oficina no té una solució única i, ni de bon tros, a gust de tothom.

El que sí que es pot prendre com a referència és la normativa vigent a l'Estat sobre aquesta matèria: el Reglament d'Instal·lacions Tèrmiques en Edificis (RITE), que fixa la temperatura de l'aire condicionat d'oficines (locals administratius, comercials i de pública concurrència) en un mínim de 26 °C, amb una humitat relativa d'entre el 30% i el 70%.


Així i tot, estar a 26 °C pot ser complicat si a l'espai en què es treballa hi ha molts equips informàtics o treballadors, si es passa per una onada de calor, si hi ha o no ventilació natural, segons com sigui la il·luminació, el color i l'orientació de l'oficina, entre d'altres. Tots aquests elements influeixen en la temperatura d'un habitacle i si no són els adequats, la necessitat de baixar el termòstat és imperiosa. Així doncs, quina és la recomanació dels i les expertes?



En la línia de la regulació vigent, han considerat que la temperatura ideal a les oficines és entre els 24 i els 26 °C. El que han recomanat és que s'eviti baixar i pujar bruscament la temperatura de les instal·lacions, apagar el termòstat quan es buida l'àrea i reduir-lo en zones poc utilitzades, com ara les sales de reunions. Els i les especialistes també han aconsellat programar els sistemes perquè arrenquin un parell d'hores abans que comenci la jornada laboral i, per descomptat, realitzar les revisions periòdiques recomanades pels fabricants.

Finalment, ells i elles també han considerat essencial no deixar de banda la qüestió del consum energètic sostenible i han descrit com a important tenir en compte una dada contrastada: per cada grau de temperatura que es baixa, es consumeix un 8% més d'energia.

Altres notícies que et poden interessar








 

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Participació