Els estudiants catalans, malament en escriptura i en resolució de problemes

Reclamen més participació en la lluita contra el fracàs escolar

per ACN, 26 de març de 2011 a les 12:06 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 26 de març de 2011 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

Els estudiants catalans han de millorar en escriptura, tant en català com en castellà, i en la resolució de problemes. Així ho ha explicat la presidenta de l'Associació d'Inspectors d'Educació de Catalunya (AIEC), Neus Ollè, després d'analitzar les proves de 6è de Primària que es realitzen des de fa tres anys. Ollé ha explicat que els alumnes catalans tenen bons resultats en comprensió lectora en ambdues llengües i en càlcul i mesura, però no passa el mateix en àrees més complexes que requereixen de més reflexió.

El proper 30 de març Sabadell (Vallès Occidental) acollirà el V Congrés XIII Jornades: la inspecció i els reptes educatius de Catalunya en l'Europa 2020'. Aquesta pretén ser una trobada de reflexió, formació i intercanvi d'actuacions. El tema principal serà l'avaluació i l'assoliment dels objectius marcats pel Consell d'Europa per al 2020.

Ollé ha explicat que Catalunya obté bons resultats en quant a l'escolarització, ja que fa anys que es fa des dels 3 anys, i la quantitat de titulacions universitàries. En canvi, ha destacat que queda molta feina per reduir l'abandonament i el fracàs escolar. Els indicadors europeus situen que el 2020 el percentatge ha de ser del 10% i actualment l'Estat espanyol es situa al 30%.

L'altre indicador amb resultats febles és el que aposta perquè els joves de 15 anys tinguin un nivell òptim de lectura i matemàtiques. És aquí on Ollé considera que s'ha de fer major incidència i per això reclama al nou Govern que aquest es reconegui com 'el punt central' de la funció dels inspectors, que fan una tasca d'avaluació, supervisió i assessorament.

La presidenta de l'AIEC explica que els resultats dels informes Pisa, les proves externes que es fan a 6è de Primària i les diagnòstiques internes que elabora cada centre permeten detectar on estan les principals deficiències. Proposa que els inspectors puguin treballar conjuntament amb els centres per analitzar aquests resultats, detectar els problemes i poder establir les accions a emprendre.

Problema de competències

Ollé considera que el principal problema és que els alumnes no tenen les competències necessàries o no les saben aplicar correctament, per la qual cosa reclama que es treballin més les habilitats dels alumnes. Per exemple, els alumnes saben fer operacions de càlcul matemàtic però quan se'ls planteja un problema no saben reflexionar sobre quines són les operacions que poden aplicar per obtenir el resultat.

Afirma que la solució passa per fer que el professorat introdueixi a l'aula noves metodologies més participatives, per obtenir "aules més vives, reflexives i participatives". En aquest àmbit, entra la introducció de les noves tecnologies, com els ordinadors, i l'ús d'Internet però partint també d'una utilització reflexiva i cercant sempre els beneficis pedagògics. "O fem els canvis o sempre estarem igual", ha declarat.

D'altra banda, Ollé ha plantejat la necessitat de "resituar" la tasca dels inspectors després de l'aprovació de la Llei d'Educació de Catalunya (LEC) i el decret d'autonomia de centres.

Ha explicat que aquestes novetats normatives donen com a resultat centres més autònoms i ha assegurat que els inspectors "poden col·laborar" en la presa de decisió sobre com organitzar els centres i els currículums per aconseguir els resultats acreditatius dels alumnes.

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 5,90€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Fes-te subscriptor

 

Participació