1 de 10
llengua

Només un 57% de les pàgines de negocis a Catalunya són en català

Les Cambres i la Fundació.cat presenten elKIT.CAT, un programa que vol fomentar la digitalització de les empreses impulsant l'ús de la llengua

Les Cambres i la Fundació.cat han presentat un programa de digiltalització en català | Cambra del Berguedà
per Pep Martí, Barcelona, Catalunya | 7 de juny de 2022 a les 12:06 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 7 de juny de 2022 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Només un 57% de les pàgines de negocis a Catalunya són en català, enfront d'un 80% en castellà. Ho ha explicat aquest dimarts la presidenta de la Cambra de Comerç de Barcelona, Mònica Roca, que ha dit que "el català no és l'idioma més utilitzat pels negocis a Catalunya". D'aquí la rellevància de la iniciativa elKIT.CAT, un programa que vol fomentar la digitalització de les empreses tot impulsant l'ús de la llengua catalana en el món empresarial, i que té el suport del Consell de Cambres, la Cambra de Barcelona i la Fundació.Cat

El projecte sorgeix de la posada en marxa del Kit Digital, un programa europeu a nivell estatal que ofereix subvencions directes. S'espera que Catalunya rebi al voltant de 540 milions d'euros per impulsar programes de transformació digital a les empreses dins del programa Next Generation. Per tant, elKIT.CAT serà una eina útil per a les empreses que es poden beneficiar del Kit Digital en català.


Com ha explicat Mònica Roca, el Kit Digital compta amb un pressupost important, ja que l'economia catalana representa el 18% del teixit empresarial de l'estat espanyol, amb 260.000 empreses. Pel que fa a la importàncoa del factor lingüístic, Genís Roca, president de la Fundacio.cat, ha assenyalat que "no hi ha res que personalitzi més que atendre la gent en la seva llengua". 

Actualment, tots els proveïdors acreditats per oferir els serveis digitals a les empreses es troben a una gran base de dades de Red.es que no permet fer cerques per proximitat, servei ofert ni idioma. En canvi, elKIT.CAT sí que ho permet. El portal web connecta empreses amb els agents digitalitzadors que ofereixen els seus serveis digitals en català, siguin dins dels territoris de parla catalana o de qualsevol altre punt de l'Estat. 


El mercat de venda local i català és altament prioritari per al 66% de les empreses catalanes, segons dades de l'Enquesta de clima empresarial de la Cambra de Comerç de Barcelona, un percentatge que es redueix fins al 45% quan es valora el mercat estatal i fins al 28% en l'internacional. Davant d'aquestes xifres, i de la importància estratègica que confereixen les empreses al mercat català, és una prioritat analitzar el grau de presència del català a l'espai digital. Segons les mateixes dades, es constata que el català només està present en un 57% de les pàgines web, una xifra força inferior al 80% que registra el castellà i no gaire més superior al 42% de l'anglès. 

Si s'analitza l'ús de la llengua per grans sectors d'activitat, es conclou que l'idioma predominant és el castellà i, a certa distància, excepte a la indústria, li segueix el català. Només un percentatge similar de negocis a la restauració afirmen tenir la web en català i en castellà, respectivament. En el sector de la restauració és on detecten més pàgines web en català amb un 78,4% dels establiments, seguit de la construcció amb un 62,8%, la resta de serveis (59,1%), el comerç (56,8%) i la indústria (47,6%). 


Els avantatges d'elKIT.CAT


El que diferencia a elKIT.CAT dels altres cercadors és, en primer lloc, que tots els agents digitalitzadors que estan inscrits ofereixen serveis en llengua catalana. En segon lloc, el cercador és molt precís i acurat ja que permet categoritzar els més de 2.500 proveïdors que té registrats per províncies de tots els territoris de parla catalana. La versió actual d'elKIT.CAT és un primer pas que anirà evolucionant cap a un aplicatiu més complet i potent, que culminarà en una segona onada d'ajudes del Kit Digital, el darrer trimestre del 2022.


El Kit Digital té per objectiu subvencionar la implantació de solucions digitals disponibles al mercat per aconseguir un avenç significatiu en el nivell de maduresa digital de les pimes de l'estat (les que tenen entre 1 i 49 treballadors). Hi haurà fins a tres segments de beneficiaris: el d'autònoms i d'empreses d'entre 1 i 2 treballadors, els quals rebran subvencions directes dotades de 2.000 euros; el bloc d'empreses entre 3 i 9 treballadors, les quals rebran aportacions de 6.000 euros; i d'entre 10 i 49 treballadors amb un bonus digital de 12.000 euros. De fet, a data d'avui, aquest darrer segment ja està actiu i les empreses d'entre 10 i 49 treballadors ja poden accedir a subvencions directes de fins a 12.000 euros.  

Com han subratllat Mònica Roca, Genís Roca i el president del Consell de Cambres, Jaume Fàbrega, aquesta és una oportunitat que el teixit productiu no pot desaprofitar i que ha d'ajudar a revertir indicadors com el del Baròmetre del Sector Tecnològic a Catalunya, que el 2019, abans de la pandèmia, constatava que menys del 30% de les empreses tenien un nivell de digitalització avançat, i poc més de la meitat un nivell moderat. A més, les dades indiquen que continuen sent les grans les que tenen major nivell de digitalització.
Més d'una desena d'entitats contribuiran a difondre la iniciativa, que té el suport, entre moltes altres, de la Plataforma per la Llengua, la Fundació Mobile World Capital, el Cercle Tecnològic, el Col·legi Oficial d'Enginyeria Informàtica de Catalunya, la Fundació balear d'innovació i tecnologia, i l'Associació Catalana d'Enginyeria de Telecomunicació i Tecnologies Digitals. 

 

Mostra el teu compromís amb Nació.
Fes-te'n subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te'n subscriptor

 

Participació