Polèmica a Cubelles i Cunit: l'aparcament de la zona marítima serà de pagament tot l'estiu

"Col·lapses" de circulació, vehicles mal aparcats i veïns que no poden gaudir de les platges és una dinàmica que els ajuntaments volen erradicar

La tarifa durant la primera hora d'aparcament a Cubelles serà d'1,30 euros i a Cunit en costarà 1,50
La tarifa durant la primera hora d'aparcament a Cubelles serà d'1,30 euros i a Cunit en costarà 1,50 | ACN
NacióDigital
05 de juny del 2022
Actualitzat a les 11:40h
Cubelles (Garraf) i Cunit (Baix Penedès) volendeixar de ser un "oasi" de platges amb aparcament lliure i gratuït. Els darrers estius s'ha disparat el nombre de visitants a aquests municipis perquè queden enmig d'un tram de costa on totes les poblacions tenen l'estacionament regulat amb zones blaves, verdes i taronges. Al litoral de Sitges, Vilanova i Calafell, fa anys que cal pagar per aparcar en temporada d'estiu, fet que ha provocat un efecte rebot cap a Cubelles i Cunit. "Col·lapses" de circulació, vehicles mal aparcats i veïns que no poden gaudir de les platges és una dinàmica que ara volen erradicar. La implantació de l'aparcament de pagament, però, ha despertat queixes de treballadors i veïns amb segones residències.

A partir del 15 de juny, Cubelles posarà en marxa per primer cop un sistema d'aparcament amb zona blava a tota la façana marítima, on s'han senyalitzat 3.000 places. Estarà en vigor fins al 15 de setembre, i la previsió és que l'any que ve també s'activi els caps de setmana i festius a partir de Setmana Santa. 

Quina és la situació a Cubelles? 

"Des que es va inaugurar l'Eix Diagonal fa deu anys, hem notat un increment de població i visitants molt important durant l'estiu, fet que ha complicat la convivència amb els residents de tot l'any", ha explicat a l'ACN el regidor d'Espai Públic de Cubelles, Josep Maria Hugué. També ha assegurat que les millores de les vies de comunicació, sumades a un efecte rebot per l'aparcament de pagament a altres municipis, ha dut els barris marítims a un "caos" que calia resoldre. 

"Hem de buscar la manera de minimitzar i endreçar aquesta allau de visitants", ha afegit Hugué, que també ha defensat que l'aparcament de zona blava és una manera de fer "pedagogia" sobre la necessitat de reduir l'ús del cotxe privat. El regidor aposta per fomentar l'ús de la bicicleta o el bus urbà entre tots els veïns i estiuejants que viuen allunyats de la platja i a l'estiu baixen fins a la zona marítima.

I a Cunit? 

A partir del 15 de juliol preveu instaurar un sistema de pagament senyalitzat en forma de zona taronja a tots els carrers dels barris marítims. El regidor de Seguretat Ciutadana de la localitat, Xavi Lorenzo, ha recordat que la població es dispara al municipi fins als 40.000 habitants quan arriba l'estiu, amb una especial concentració de gent als carrers propers a la costa. Lorenzo ha lamentat que els accessos a la platja "s'han estat col·lapsant de forma insostenible", amb vehicles aparcats al damunt de les voreres i també impedint la visió a diverses cruïlles perilloses.

"Això també té un impacte mediambiental molt important, perquè hi havia cotxes que estaven més de 30 minuts circulant buscant lloc i al final acabaven marxant", ha assenyalat el regidor. Lorenzo ha dit que el cas era especialment paradoxal als carrers fronterers amb Segur de Calafell, "on moltes places d'aparcament les ocupaven usuaris de les platges o clients de restaurants del poble del costat, perquè sabien que a Cunit no es pagava". Ha lamentat que això perjudicava els clients de la restauració i hoteleria cunitecta, que no trobaven lloc on deixar el cotxe. A part d'endreçar l'aparcament en plena temporada alta, Lorenzo també defensa que la zona taronja aportarà uns ingressos a les arques municipals que permetran afrontar el manteniment de les platges. L'abalisament, el socorrisme i la neteja, ha detallat, són despeses que ara assumiran indirectament els visitants de la platja quan paguin per aparcar. S'han previst 2.012 places entre els límits de Cubelles i Cunit.

Què en diuen els treballadors i estiuejants?

La tarifa durant la primera hora d'aparcament a Cubelles serà d'1,30 euros, mentre que a Cunit en costarà d'1,50. Les persones empadronades, però, tindran un preu bonificat que reduirà el tiquet a 0,50 euros per a tot el dia a Cubelles i 0,30 euros en el cas de Cunit. Els dos ajuntaments també han previst bonificacions per als veïns dels carrers directament afectats per l'aparcament de pagament i per a les persones amb segones residències. En el cas dels residents als barris marítims, a Cubelles podran pagar 15 euros per a tota la temporada, mentre que a Cunit la tarifa global serà de 10 euros per als tres mesos. Per als estiuejants, Cubelles ha previst un abonament de 70 euros per a tot l'estiu -o 40 euros mensuals- i Cunit ha optat per abonaments de 20 euros setmanals.

El nou sistema de pagament per aparcar ha enervat diversos treballadors de les zones marítimes que viuen a altres municipis, els quals han lamentat no tenir cap deferència a l'hora de deixar el seu vehicle. "Sembla que a Cubelles hi hagi treballadors de primera o de segona, en funció de si vius aquí o no", s'ha queixat una empleada d'una empresa de neteja.

Les crítiques també proliferen entre les persones amb segona residència. Els dos ajuntaments insisteixen que aquests habitatges podran disposar d'un màxim de dos vehicles bonificats i insten els propietaris a utilitzar els aparcaments privats que sovint queden en desús. En el cas de Cunit, una plataforma creada des de les associacions de veïns de Can Toni i Les Sorres-Haug ha iniciat una recollida de signatures. Sota el nom Cunit Platja Lliure, exigeixen una revisió de les tarifes per a les persones amb segona residència. El regidor Xavi Lorenzo ha replicat les queixes mostrant respecte pel dret a protesta i ha assegurat que les tarifes es podran revisar a partir de l'any que ve.