Incredulitat i desconfiança dels usuaris en la vaga de pagaments a Renfe: «Avui que volia pagar!»

El seguiment de la protesta convocada per Batec a llocs com Vic i Sabadell és anecdòtic

Usuaris accedint a l'estació de Sabadell Centre amb les portes obertes
Usuaris accedint a l'estació de Sabadell Centre amb les portes obertes | Albert Hernàndez
Albert Hernández i Carles Fiter
11 de maig del 2022
Actualitzat a les 10:38h
La vaga de pagaments a Renfe, convocada pel col·lectiu Batec la setmana passada com a protesta per la manca d'inversió a la xarxa ferroviària catalana, ha sorprès a la majoria d'usuaris que han arribat a l'estació de Sabadell Centre aquest dimecres al matí. Una barreja d'estupefacció i desconfiança entre els passatgers per si aquesta entrada lliure acabaria amb una sanció al final del trajecte.

La confusió inicial dels viatgers ha evolucionat en alegria, i algun n'ha fet broma. "Avui que volia pagar!", ha exclamat amb molta ironia la Diana, que anava carregada amb una maleta, perquè viatja fora: "Necessito arribar a Barcelona-Sants i no em multaran, oi?!". El mateix dubte d'en Miguel, "i si em para un revisor?", i d'un altre passatger, "no em deixa picar el bitllet, què passa?".

La Maria, usuària de Rodalies, però també de Ferrocarrils de la Generalitat (FCG), desconeixia la convocatòria de la vaga i aprova el servei, encara que s'ha queixat que "no acostuma a ser puntual". En Ferran, bicicleta en mà, tampoc sabia d'aquesta acció: "I segur que no ens multaran?".

Un accés lliure que, segons han explicat diversos testimonis, s'ha produït, al voltant de dos quarts de vuit del matí, quan una quarantena persones, vestides de negre, han obert les portes i les han precintat perquè quedessin fixades. Una acció ràpida i que ha deixat enrere l'adhesiu enganxat a diverses màquines de venda de bitllets: "Si Madrid no paga. No paguem".
 

Un activista precinta un torn a Vilassar de Mar. Foto: Víctor Arias


De la mateixa manera que a Sabadell, el col·lectiu Batec ha bloquejat les portes de diverses estacions de Renfe de tot el país en la convocatòria de vaga de pagaments. S'han precintat torns a les estacions de Badalona, Vilassar, Granollers Centre, Sabadell Centre, Sant Feliu, Calella i finalment, en l'acció principal, a Barcelona, a l'estació de Passeig de Gràcia amb Aragó.

Des de l'organització han considerat "un èxit" la mobilització i la vaga de pagaments, i han assegurat que ha tingut un "bon seguiment arreu del país". Des de Renfe han confirmat que s'han bloquejat diversos torns, però que "el seguiment és mínim".

Pel que fa a les denúncies, Renfe ha explicat que, si es presenten, se seguirà "el procediment administratiu", tot recordant que és la Generalitat la que sanciona. Així mateix, han precisat que s'està "a l'espera de les indicacions que ens pugui donar el Departament de Territori com a titular del servei, i ATM com a responsable tarifari".

De fet, la sanció i l'accés gratuït a les andanes del tren a Sabadell han estat una constant i la responsable de l'estació s'ha dedicat atendre tothom, i amb el mateix discurs: "No es preocupin, a Barcelona o allà on vagin ja ho saben. Està passant a tot arreu". Una hora mal comptada després, les barreres s'han tornat activar i s'ha tornat a pagar per agafar el tren.

Batec vol visibilitzar amb aquesta acció el malestar de bona part de la societat que utilitza Renfe diàriament. Les dades són clares: des de 2008 l'Estat ha executat menys del 14% de les inversions d'Adif i Renfe a Catalunya, tant amb governs del PP com del PSOE.

Sense vaga però amb retards, com sempre
També hi ha hagut tranquil·litat a l'estació de Vic, aquest dimecres a primera hora. Poc abans de les 8 del matí, els usuaris de tren de l'R3 anaven i venien de Ripoll o l'Hospitalet de Llobregat amb normalitat. La gran majoria desconeixia que arrencava la vaga de pagaments. "No ho sabia", deia un jove estudiant de la Universitat de Vic. De fet, aquesta ha estat la principal resposta dels usuaris enquestats.

També ho constataven els diversos treballadors de l'estació. A primera hora, l'única mostra de la vaga que quedava era una petita enganxina -ja arrencada- en una de les màquines de bitllets. Els dos vigilants controlaven, com és habitual, l'entrada i sortida, però no han hagut d'intervenir.
 

Tot amb calma a l'estació de Vic. Foto: Carles Fiter


Un altre usuari reflexionava sobre el fet de secundar la vaga individualment. Per exemple, si una persona decideix no pagar a Vic, haurà de passar el tiquet per sortir en la majoria d'estacions de l'àrea metropolitana. A més, també hi ha una alta probabilitat que l'interventor passi per als vagons durant el trajecte. Qui tampoc ha secundat la vaga és el grup de defensa de l'R3 "Perquè no ens fotin el tren".

A la denúncia de la manca d'inversió, hi ha coincidit un fet habitual en aquesta línia: els retards. Una trentena de persones feien cua per reclamar la devolució del bitllet perquè el tren arribava gairebé mitja hora tard de l'Hospitalet de Llobregat. Tal com denunciava un jove, és una situació recurrent a l'R3.