Netflix, en crisi: per què ha perdut subscriptors?

La multinacional de l'"streaming" pren mesures per combatre els comptes compartits i el descens dels clients, moviments que poden perjudicar severament la companyia

20 d'abril del 2022
Actualitzat a les 18:36h
La plataforma pot patir problemes severs en un futur pròxim
La plataforma pot patir problemes severs en un futur pròxim | Adrià Costa

No és el millor moment de la història de Netflix. La pèrdua de 200.000 subscriptors durant el primer trimestre de 2022 és el darrer símptoma dels problemes que arrossega la principal plataforma del mercat del contingut en streaming. Decisions contràries a l'opinió general del seu públic, una competència cada vegada més agressiva i, simplement, morir d'èxit, són diverses de les raons per les quals Netflix s'ha desplomat a la borsa i ha perdut clients per primer cop en una dècada. El CEO de la companyia, Reed Hastings, ha fet públiques diverses mesures i estudis que tenen sobre la taula per intentar revertir la situació. Netflix no ha viscut una crisi similar en tota la seva història, en la qual només ha fet que augmentar subscriptors, catàleg i reconeixement internacional... fins ara.

Què està passant?
Netflix ha caigut en subscriptors per primera vegada en la seva història. De 222,81 milions a tot el planeta -el seu rècord absolut- ha passat als 222,64 milions. Una caiguda substancial que xoca amb les expectatives que tenia l'empresa, que preveia un augment de 2,5 milions de nous clients. Evidentment, la realitat ha estat contrària a les seves projeccions. La pandèmia de coronavirus i les mesures per frenar els contagis, com l'aïllament domiciliari, van augmentar de manera substancial les noves subscripcions a les plataformes, sent Netflix la més beneficiada. Ara, però, el suflé es va desinflant. 

Hastings i la direcció de la multinacional han començat a prendre certes mesures, la majoria de caràcter econòmic, per revertir la situació, a més d'apostar per un creixement dels ingressos de la companyia a través d'altres vies. Aquestes decisions suposen un xoc frontal amb la imatge de Netflix com a tal en detriment dels seus clients.

​Publicitat a la plataforma
La multinacional de l'entreteniment i plataforma líder de contingut audiovisual per streaming estudia establir una tarifa molt més barata que les que oferta actualment, però amb l'afegit que hi hauria publicitat. El mateix CEO de l'empresa ha volgut abordar el tema de la publicitat a la seva plataforma: "Els que han seguit Netflix saben que he estat en contra de la complexitat de la publicitat, i soc un gran fan de la simplicitat de la subscripció, però per molt que sigui un fan d'això, soc encara més fan de la possibilitat que el consumidor pugui escollir".

La mesura seria històrica, ja que cap plataforma de contingut en streaming d'aquestes característiques té publicitat. Només operen en aquest sentit les plataformes audiovisuals similars, però sense una subscripció de pagament directe per obtenir els seus continguts. Exemples són YouTube o Twitch, que tenen diverses aparicions publicitàries en el moment que l'usuari consumeix els seus vídeos o directes.


​Augment del preu i comptes compartits
Els increments de les quotes i les tarifes de Netflix han suposat un revés per a la companyia. Milions de persones comparteixen els comptes en no poder assumir el cost de la subscripció mensual en bona qualitat, que suposa ara un preu de 18 euros. Hastings i Netflix han decidit, però, posar fi al fet de poder compartir un compte entre diverses persones a nivell global i han decidit prohibir el fet de compartir contrasenyes. Com ho faran? Amb un pagament extra i el reconeixement de la IP dels usuaris. És a dir, fer servir la visualització de 4 pantalles a la vegada estarà pensat per a consumir contingut en un domicili des de diferents habitacions.

Això pot trencar l'estabilitat de desenes de milions de persones, que comparteixen la plataforma i el seu pagament amb parelles, amics, familiars llunyans o companys de pis que viuen situacions diferents. Encara que la companyia estimi que fins a 100 milions de persones comparteixen contrasenyes, la mesura se'ls pot girar en contra i perdre centenars de milers de subscriptors en els pròxims mesos.

​Nova competència
La proliferació de rivals en el mercat de les plataformes ha obligat a Netflix a combatre amb totes les seves armes. Tot i que el lideratge en el consum massiu de sèries no hi ha qui la desbanqui del lideratge, la plataforma recula cada trimestre en valoracions positives sobre el seu contingut general. Especialment en l'apartat de cinema. Encara que les seves pel·lícules siguin de les més vistes i hagi aconseguit convèncer immensos cineastes perquè treballin sota el segell vermell-i-negre, l'aparició de Disney+ -amb totes les seves filials- i la conversió d'HBO a HBO Max, amb col·laboració de la Warner Brothers i diverses marques més, han fet ombra a escala qualitativa a Netflix. També ho ha aconseguit Amazon Prime, que segueix acumulant marques a la seva plataforma.

Netflix té un problema de continuitat molt seriós i pateix el risc de morir d'èxit si no és capaç de reconduir el vaixell. Les subscripcions, compartir comptes o l'augment del preu pot provocar una devallada major en el futur.