vaga de transportistes

Mercabarna resisteix tot i la vaga de transportistes

Els sectors frescos del mercat majorista català -els peixos i les fruites i hortalisses- garanteixen el subministrament de la majoria de productes, però alerten d'un increment dels preus per una menor oferta

per Irene Montagut, Barcelona, Catalunya | 25 de març de 2022 a les 21:30 |
Treballador de Mercabarna col·locant producte a una de les parades durant la vaga de transportistes | ACN
Aquesta informació es va publicar originalment el 25 de març de 2022 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El preu del carburant està disparat i els transportistes no poden assumir-ne el cost. Tot i els intents del govern espanyol d'oferir solucions -com ara l'anunci de 500 milions d'euros en ajudes per pal·liar l'increment del preu del gasoil o l'acord per la reducció de 20 cèntims el litre-, els transportistes fa 12 dies que estan en vaga, i hi seguiran. En conseqüència, protestes arreu de l'estat espanyol, piquets a les entrades i sortides de les principals vies i accessos als grans mercats bloquejats.


La Plataforma per a la Defensa del Transport de Mercaderies, entitat convocant de les aturades, va rebutjar el mateix dilluns l'acord de l'executiu de Pedro Sánchez, ja que el considera insuficient. I, per ara, el sector del consum i l'alimentació és un dels més afectats. Els grans mercats noten com entra menys producte, alguns supermercats no poden reomplir les prestatgeries quan acaba la jornada per manca d'estoc i empreses multinacionals alerten de ruptures de subministrament imminents.


La situació a Catalunya és canviant cada dia. Mercabarna, el principal centre logístic del país en matèria d'alimentació s'ha vist bloquejat pels piquets, ha vist com entra menys producte i experimenta un augment dels preus per la llei bàsica de l'oferta i la demanda. Amb tot, però, fonts de la direcció del centre asseguren a NacióDigital que hi ha un 80% del producte: "No s'ha de patir pel proveïment".

Sí que és cert, però, que hi ha dos grups d'aliments frescos que s'han vist afectats per la vaga indefinida que va pel camí de complir dues setmanes. Les fruites i hortalisses i el peix, els dos principals grups de productes que es comercialitzen a Mercabarna, pateixen l'impacte de les aturades: arriba menys producte fresc diari que habitualment i, en alguns casos, fins i tot hi ha producte que no es pot vendre perquè no n'hi ha.


"Falta producte del sud d'Espanya"


"Falta producte del sud d'Espanya", lamenten des de Mercabarna. I és que les verdures i hortalisses procedents d'Andalusia arriben, aquests dies, en comptagotes. El pebrot, l'albergínia, el cogombre, algunes classes de tomàquets -sobretot d'amanir- i el maduixot de Huelva són els productes més afectats per les aturades. Això no obstant, el centre logístic afirma que n'hi ha moltes altres que provenen d'altres zones de l'Estat o de França i continuen arribant sense problemes.

En aquest sentit, una empresa de transport i distribució de fruita i verdura amb més de 30 anys d'experiència a Mercabarna assegura que la vaga a Catalunya "no ha estat tan forta com al sud i hi ha hagut un bon flux dels productes nacionals". Així, tot i que la primera setmana -sobretot el dilluns 14 i l'endemà- d'aturades van notar que hi havia menys producte, han pogut mantenir la seva activitat habitual sense gaires inconvenients.

"La xirivia i els naps escassegen, però, si se'n vol, se'n pot comprar a un preu alt", expliquen a NacióDigital els encarregats d'anar al gran mercat de la capital catalana a comprar producte. Des de l'empresa alerten, tanmateix, que els preus no només s'han incrementat aquests dies -i des de l'inici de la vaga-, sinó que durant tot el 2022 tot s'està comprant més car que abans. Fan referència, sobretot, a un encariment de l'envasat que acaba repercutint al producte final. 

El peix del Mediterrani escasseja


Mentre els primers dies d'aturada faltava peix i marisc procedent de la zona de Galícia i del sud de la península -sobretot musclo gallec-, aquests dies flaquegen les entrades de captures del Mediterrani. No només la vaga de transportistes té a veure en aquesta disminució de l'entrada de producte, sinó que els temporals dels últims dies, la veda de pescadors catalans i la vaga d'algunes confraries de pescadors pel preu del gasoil també hi influeixen. 

"Falten orades, llobarros, sardines i seitó, peix mediterrani salvatge", lamenten fonts de Mercabarna. Tot i que saben que la qualitat no és la mateixa, però, asseguren que es pot comprar "sense problemes" producte de piscifactoria i, a més, hi ha producte fresc que arriba de França que ajuda a compensar la mancança de les llotges catalanes.

Les galeres, que ara n'és temporada, sí que són un dels productes que més perillen. El perquè és clar: els pescadors de l'Ebre -a Sant Carles de la Ràpita i les Cases d'Alcanar- estan en vaga des del dilluns 14 de març i, com a mínim, fins al dimecres 30. "Que nosaltres no en capturem, quan som els principals productors de Catalunya, afectarà al preu de la resta de llotges catalanes i també al mercat", explica a NacióDigital Joan Balaguer, secretari de la confraria Verge del Carme de la Ràpita. 

"El cost d'anar a treballar és ara més alt que el benefici que se n'extreu". Balaguer lamenta que els pescadors no puguin fer la seva feina per les dificultats que tenen causades per l'alt import dels carburants. Així, el rapitenc denuncia que últimament s'anava a treballar per "compensar" i es tornava a casa "sense beneficis que et permetin viure". 

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te subscriptor

 

Participació