1 de 10
ECONOMIA

La reducció dels impostos al combustible costarà 9.000 milions als països europeus

Els conductors amb rendes més altes estalviaran vuit vegades més que els de menor poder adquisitiu

L'encariment del preu del combustible, una de les conseqüències de la guerra a Ucraïna. | Josep Lluís Escudero
per NacióDigital, Barcelona, Catalunya | 22 de març de 2022 a les 12:03 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 22 de març de 2022 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
La reducció dels impostos sobre el combustible costarà gairebé 9.000 milions d'euros als països europeus, segons una anàlisi de Transport & Environment (T&E). Aquesta xifra podria augmentar si més Estats anuncien mesures similars o si es perllonguen les reduccions temporals. A hores d'ara, catorze dels vint-i-set països membres de la Unió Europea han implementat retallades dels impostos als carburants.

L'estudi apunta que el 10% dels conductors amb rendes més altes estalviaran vuit vegades més de mitjana que els de menys recursos, perquè consumeixen més combustible. Així, una rebaixa de quinze cèntims en l'impost sobre el combustible que s'allargui durant sis mesos reduirà la factura d'un conductor d'un BMW X5 en 300 euros, mentre que el d'un Citroën C3 estalviarà 85 euros, expliquen. Els usuaris del transport públic no es veuran beneficiats per aquesta mesura.


El T&E considera necessari substituir aquestes mesures per la imposició d'un aranzel a la importació de petroli rus per a recaptar ingressos i destinar-los a ajudes per a les llars amb rendes baixes, així com per impulsar la seguretat energètica a Europa. "La indústria petroliera russa hauria de córrer amb els costos de la guerra a Ucraïna, ja que no disposa d'alternatives al mercat europeu en el curt termini", argumenten. El 2021, els països de la Unió Europea haurien recaptat 27.000 milions d'euros amb un aranzel de 22,7 euros sobre el petroli rus.

L'analista de cotxes a T&E, Griffin Carpenter, ha compartit una llista de propostes per a fer front a la crisi energètica. Les més rellevants són fer del teletreball un dret, reduir les tarifes del transport públic, abaixar els impostos sobre la renda, augmentar les ajudes a la mobilitat i emetre xecs en efectiu per a qui ho necessiti. Segons l'estudi, fins ara no s'han pres mesures per a disminuir la demanda de petroli a Europa, ja que els governs s'han centrat exclusivament en els impostos.


D'altra banda, un informe de l'Agència Internacional de l'Energia (AIE) publicat la setmana passada conclou que si totes les economies europees adoptessin deu mesures d'emergència, es podria reduir la demanda de petroli mundial en 2,7 milions de barrils diaris. Això equival a la demanda de tots els cotxes de la Xina.

 

Mostra el teu compromís amb Nació.
Fes-te'n subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te'n subscriptor

 

Participació