1 de 10
EDUCACIÓ

Educació rectifica i no qualificarà els suspensos com «en procés d'assoliment»

La fórmula utilitzada serà "no assolit" després de la petició dels centres educatius de fer "més informatius" els informes per a les famílies

Alumnes en una classe | ACN
per NacióDigital, Barcelona, Catalunya | 18 de març de 2022 a les 12:25 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 18 de març de 2022 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
La conselleria d'Educació ha anunciat que finalment qualificarà els suspensos a l'ESO com "no assolits" i no com "en procés d'assoliment", com inicialment havia previst. El canvi d'opinió ha estat motivat, segons el departament, per les aportacions que han fet els centres educatius a la primera proposta i que argumenten que serà "més informatiu" de cara a les famílies. 

L'anunci l'han fet aquest divendres la secretària de Transformació Educativa, Núria Mora, i el director general d'Innovació, Investigació i Cultura Digital, Joan Cuevas, en una roda de premsa per presentar els nous currículums educatius. "Les qualificacions han de servir perquè les famílies les entenguin. Mentre el missatge de treball competencial no sigui compartit per tota la comunitat, acceptem que segurament és més informatiu 'no assolit' que 'en procés d'assoliment'", ha exposat Mora. La resta de qualificacions seran assoliment satisfactori, assoliment notable i assoliment excel·lent. A més, les famílies rebran avaluacions qualitatives tres vegades l'any, descriptives del moment d'aprenentatge de l'alumne i consells d'acompanyament.


El currículum incideix en l'aprenentatge competencial i, per això, se cedeix una part d'autonomia als centres perquè, a través d'unes hores de gestió pròpia, donin resposta a les necessitats de la realitat social i treballin per àmbits i projectes. Així, els instituts disposaran de 560 hores de gestió autònoma a l'ESO, 420 de primer a tercer i 140 a l'últim curs de la secundària obligatòria. Són un total de quatre hores setmanals d'autonomia, menys que a la proposta inicial del departament, en què es reservaven 735 hores per a tota l'etapa -sis setmanals-.

La conselleria, per compensar aquest canvi, també ha ajustat les hores totals d'algunes assignatures pel que fa al primer esborrany que va enviar als centres, reduint aproximadament un 15% les hores de català i castellà que es preveien, i augmentant les de naturals, plàstica, música, socials i tecnologia, a l'etapa de primer a tercer d'ESO. A quart de l'ESO es mantenen les 210 hores dedicades a tres optatives, com ara filosofia, economia domèstica, economia i emprenedoria, llatí, tecnologia o una segona llengua estrangera.


A més, la conselleria ha enviat aquest mateix divendres un primer esborrany del seu decret de currículum de Batxillerat als centres, que confirma l'increment d'hores d'assignatures optatives de 4 a 9 hores setmanals, en detriment de les comunes i de modalitat, que perden 2 i 3 hores respectivament. S'eliminen les assignatures de ciències del món Contemporani i electrotècnia per mandat ministerial i es facilita l'elecció d'optatives d'entre diferents modalitats per "flexibilitzar" l'etapa, que es podran cursar anualment o trimestralment. A més, 15 instituts començaran al setembre el pla pilot del Batxillerat general, totalment transversal entre modalitats.

Els responsables de la conselleria han insistit en la moratòria optativa en l'aplicació del currículum el proper curs per als centres amb més dificultats per al canvi. Han assegurat que no perseguiran -textualment- els centres per comprovar el grau de compliment de l'actualització curricular al llarg dels tres anys que es donen de marge a tots els centres, sinó que s'optarà per un "acompanyament".


On no hi podrà haver marge és a primer de batxillerat, perquè les proves d'accés a la universitat (PAU) del 2024 tindran un nou enfocament competencial. Però la conselleria desconeix els detalls, que vindran donats per una ordre ministerial que encara no s'ha divulgat. Per això, a finals d'aquest curs enviaran exemples d'avaluació competencial als centres perquè comencin a treballar: "És el màxim que podem fer en aquesta situació compromesa", ha dit Cuevas.

Mora, davant de les crítiques pel poc temps amb què han anunciat els canvis als centres, ha lamentat que cal esperar que el ministeri d'Educació els enviï els esborranys: "No tenim els decrets definitius i la setmana passada vam rebre els esborranys definitius de Batxillerat. No podíem enviar informació als centres que no sabéssim que era verídica".





 

 

Mostra el teu compromís amb NacióDigital.
Fes-te'n subscriptor per només 59,90€ a l'any, perquè és el moment de fer pinya.

Fes-te'n subscriptor

 

Participació