Empresa impulsa una oficina per la transformació de l'automoció

El Departament calcula que invertirà 17 milions d'euros al sector el 2022

El conseller Torrent presenta l'Oficina Next Generation
El conseller Torrent presenta l'Oficina Next Generation | Departament d'Empresa i Treball
NacióDigital
09 de febrer del 2022
Actualitzat a les 14:51h
El Departament d'Empresa i Treball ha impulsat aquest dimecres l'Oficina Pública per a la Transformació de les Indústries de la Mobilitat i l'Automoció (Optima), una estructura pròpia per ajudar les empreses en la seva descarbonització, digitalització i a adaptació a les noves pràctiques de consum. L'objectiu és reforçar un sector que representa el 10% del PIB català i dona feina a 150.000 persones. Aquesta oficina estarà liderada per Tomás Mejía, que fins ara dirigia els programes de mobilitat del Departament, i comptarà amb un equip de cinc persones a temps complet. Es posarà en funcionament amb un pressupost de 200.000 euros.

La conselleria considera necessari impulsar una eina d'aquestes característiques davant un escenari en què el sector enfronta grans canvis, amb la transició cap al vehicle no contaminant, i dues terceres parts de les empreses que conformen la seva cadena de valor principal necessiten innovar i canviar. El Govern estima que es podrà optar al 25% dels ajuts de la Direcció General d'Indústria i d'Acció, fet que suposaria ajuts directes pel valor de 17 milions d'euros al llarg del 2022.

El Govern vol promoure nous productes industrials i aposta per la recuperació del paper del sector de l'automoció en el sistema productiu, segons ha explicat el conseller d'Empresa i Treball, Roger Torrent, en una roda de premsa. El càlcul de l'executiu és que la producció massiva del vehicle elèctric a Catalunya tindrà impacte principalment en les 325 empreses de la cadena de valor, que majoritàriament es concentren en les dues primeres coronen de l'àrea metropolitana de Barcelona. Segons l'anàlisi del Departament, 235 empreses hauran d'implementar canvis i innovar en els seus productes per tal de fer front a la transformació del sector. Es treballa amb els terminis de la Unió Europea a l'horitzó, que fixen el 2035 com l'últim any per a produir i vendre cotxes de benzina o dièsel.

Torrent ha fet referència al Centre d'automoció de Martorell, amb qui ha assegurat que es coordinarà també en l'àmbit de treball, per a impulsar la formació dels treballadors del sector. En aquest sentit, ha dit que el Centre de Formació Professional de l'Automoció (CFPA) de Martorell, que estava pràcticament buit des de la seva inauguració el 2015, tindrà un paper "clau". Respecte al concurs per a ocupar-lo, ha assegurat que "tot segueix el seu curs" i que aviat podran anunciar la licitació definitiva i la seva posada en funcionament.

El conseller també s'ha expressat sobre la taula de reindustrialització de Nissan, la més gran de l'automoció, i ha assegurat que està "convençut" que la resolució serà "satisfactòria". Tot i que ha admès que la recerca d'un substitut al fabricant japonès està sent "difícil", s'ha mostrat convençut que serà possible "garantir la continuïtat dels llocs de treball i la continuïtat industrial".

Sobre el cas de Seat, Roger Torrent s'ha limitat a insistir que no té notícies "oficials ni formals" que Volkswagen hagi pres la decisió d'on vol instal·lar la planta de cel·les de bateries a l'Estat, vinculada als fons europeus. Ha afirmat, però, que "Catalunya està preparada per assumir qualsevol part del procés productiu del cotxe elèctric".