Incertesa als hotels amb el passaport Covid: no cal tenir-lo per dormir, però sí per consumir

La normativa exclou els establiments hotelers, tot i que obliga qualsevol espai de restauració a exigir-lo als seus clients

Validació del certificat Covid a l'entrada d'un bar aquest divendres
Validació del certificat Covid a l'entrada d'un bar aquest divendres | Frederic Esteve
05 de desembre del 2021
Actualitzat el 06 de desembre a les 11:55h
Aquest divendres sí. Després del caos informàtic de la setmana passada i les cues infinites que es van generar per accedir al portal de La Meva Salut,  s'ha reactivat l'ús del certificat Covid per accedir a bars, restaurants, gimnasos i residències de la gent gran. Els restauradors es queixen i els gimnasos pateixen baixes, i hi ha un sector que no sap què fer.

Tot i que les directrius són clares, i el passaport sanitari només és necessari en quatre activitats, la seva aplicació genera confusió, sobretot, al món hoteler. Els clients que s'hi allotgen, per ara, no han de presentar cap mena de certificat, ni tampoc acreditar-se amb tests negatius, però els impediments arriben quan volen esmorzar a la zona habilitada, prendre un cafè a la cafeteria o beure's un còctel al bar. I, per descomptat, si volen gaudir de l'oferta gastronòmica que els ofereix l'hotel.

En una ciutat on molts hotels alberguen grans restaurants al seu interior, com passa en el cas dels restaurants amb estrella Michelin, els dubtes són generalitzats entre els treballadors. A les recepcions es pregunten com s'ha de gestionar, els responsables dels esmorzars pateixen per si han de demanar un a un i cada dia el QR als clients allotjats, i, què passa amb els clients a qui ja s'ha escanejat el certificat per esmorzar i repeteixen a dinar, se'ls ha de demanar que el mostrin de nou?

Molts dubtes i, per ara, poques respostes. Des del Gremi d'Hotels de Barcelona han enviat un mail als diferents establiments explicant-los la normativa, però hi ha qüestions que no queden resoltes. Què passa amb els clients allotjats que no tenen el certificat Covid en orde i volen esmorzar, perquè ho tenen inclòs en la tarifa contractada? Se'ls ha de cobrar un suplement per portar-los l'esmorzar a l'habitació? La mesura afecta per igual a tots els hotels? Què hi diuen els directius hotelers? Veuen amenaçades algunes reserves per la nova normativa?

"Cada establiment ho ha de resoldre de la millor manera possible". El Gremi d'Hotels, consultat per NacióDigital, assegura que els establiments hotelers tenen llibertat d'actuació per solucionar els problemes i gestionar l'aplicació del certificat Covid i, per ara, no donen més detalls que els anunciats en el comunicat tramès aquest dijous. Tampoc es volen pronunciar sobre la mesura: "Salut hauria de dir per què és així". Tot i que des del Gremi no poden prendre decisions, per ara eviten valorar la normativa i no aporten més dades sobre quina ha estat l'afectació als hotels.

Els hotels amb cafeteria o restaurant han de demanar el certificat? "Sí, els clients han de presentar el certificat Covid digital de la UE a la zona de restauració. Si aquesta no està diferenciada de la resta del local, han de presentar el certificat quan accedeixin a l'establiment". Salut puntualitza així la normativa, i aclareix que el criteri que s'ha seguit per elaborar-la és que a les habitacions d'hotel la persona no interactua amb altres clients, i porta mascareta quan està davant personal d'hotel, a diferència que als restaurants i bars, on s'han de treure la mascareta per poder menjar o beure i això fa que hi hagi més possibilitats que el virus es pugui transmetre. La situació, però, pot portar a reserves fetes abans d'entrar en vigor la nova normativa que arriben a l'hotel, amb l'esmorzar i el sopar pagat, i no poden gaudir d'aquests serveis perquè no disposen de passaport Covid.

Què diuen els hotels?
Els establiments hotelers de dues o menys estrelles, segons la normativa de classificació, no estan obligats a tenir bar i restaurant ni a oferir el servei al seu interior. Seguint amb la normativa, no és fins als hotels de 4 o més estrelles quan hi ha l'obligatorietat de servir esmorzars. Així, hotels com el May Ramblas, de tres estrelles i que no serveix esmorzars ni disposa de serveis de restauració fixos, confirmen a NacióDigital que no estan demanant el passaport Covid als seus hostes.

Diversos establiments hotelers consultats per aquest diari que només ofereixen servei de bed and breakfast aposten per demanar el document quan els clients es registren a la seva arribada a l'hotel. "Si no disposen del certificat Covid, se'ls avisa que no podran entrar a l'esmorzar", explica el director d'un d'aquests hotels situat a les Rambles. Des dels establiments es facilita informació als clients perquè puguin fer-se les proves necessàries i admeten que, en el cas d'algú que no accedeix a complir la normativa, sempre li queda l'opció de "comprar-s'ho fora i menjar a l'habitació", ja que allà no hi poden accedir i no hi ha normativa que ho reguli. Com a anècdota, un dels directors comenta que una clienta ha trucat a l'establiment cridant "això és il·legal, us denunciaré". 

Alguns hotels tenen els serveis de restauració externalitzats i és una segona empresa qui n'està a càrrec. En aquest cas, l'hotel no té l'obligació de comprovar cap QR als seus clients, i són els responsables dels espais de restauració -és a dir, bars, restaurants, cafeteries- qui han de fer complir la mesura. Tal com ha pogut saber NacióDigital, un cas d'aquests es viu a l'Hotel Ohla Eixample, on el grup Xerta gestiona tots els serveis de restauració, des dels esmorzars i fins als dos restaurants de l'establiment. En aquest cas, des de la recepció de l'hotel es revisen els QR dels clients allotjats per poder agilitzar la feina dels responsables d'esmorzars, però els treballadors dels restaurants i el bar s'encarreguen de fer complir la normativa a la resta de clients que s'hi apropen.