Així serà la reforma de la Via Laietana: arrencarà al març i tindrà dues fases

El primer tram que es transformarà és el que va d'Urquinaona a Antoni Maura

Recreació informàtica de la Via Laietana de Barcelona reformada al cantó mar
Recreació informàtica de la Via Laietana de Barcelona reformada al cantó mar | Ajuntament de Barcelona
L.G.
16 de novembre del 2021
Actualitzat a les 19:49h
La Comissió d'Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona ha donat llum verda aquest dimarts a la reforma de la Via Laietana, que arrencarà al març i es farà en dues fases. En una primera fase es renovaran les xarxes de serveis i al juny començaran les obres per reformar el tram entre la plaça d'Urquinaona i la d'Antoni Maura, que duraran onze mesos.

Un cop finalitzat aquest tram, es donarà pas a la segona fase, que preveu la transformació del tram que va d'Antoni Maura fins a Idrissa Diallo. Cadascun dels dos trams d'obres tenen un pressupost de 16,8 milions d'euros. Des que s'iniciïn els treballs a les xarxes de serveis, es mantindran dos carrils de baixada a tota la via -un de bus i un de vehicles-, i de pujada els busos es desviaran cap al passeig de Picasso i els vehicles podran arribar fins a l'alçada de la plaça d'Antoni Maura.

L'aprovació de l'avantprojecte de reforma de tota la Via Laietana i el projecte executiu del primer tram que es farà s'ha aprovat en comissió amb els vots dels dos grups del govern municipal -BComú i PSC- i el vot favorable d'ERC, grup amb qui l'executiu municipal ha acordat els detalls del projecte. La resta de grups municipals i la regidora no adscrita hi han votat en contra.
 

Recreació informàtica de la Via Laietana de Barcelona reformada a l'alçada del carrer Jonqueras Foto: Ajuntament de Barcelona


Segons ha explicat la tinenta d'alcaldia d'Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, Janet Sanz, l'Ajuntament té previst desplegar un dispositiu de comunicació per informar i fer seguiment de l'evolució de les obres. L'objectiu del consistori és mantenir al dia al veïnat i comerciants per minimitzar les afectacions dels treballs i reduir les possibles alteracions a l'activitat habitual de la Via Laietana.

Durant la comissió, Sanz també ha destacat que és "una de les reformes importantíssimes" de la ciutat que calia entomar i s'ha mostrat satisfeta pel treball fet amb ERC, a qui ha agraït el seu suport. Al seu torn, el grup republicà s'ha felicitat per l'avenç de la reforma, remarcant que la Via Laietana és la via "més antipàtica" que hi ha ara mateix a Ciutat Vella.

Canvis en la mobilitat
Segons la proposta de carrils, el vehicle privat només podrà travessar tota la Via Laietana de baixada, sentit mar. Concretament, en sentit de baixada hi haurà un carril compartit per a busos, taxis i bicicletes i un altre carril de circulació per al vehicle privat limitat a 30 km/h.
 

Recreació informàtica de la reforma de la Via Laietana de Barcelona a l'altura del carrer Antoni Maura Foto: Ajuntament de Barcelona


En sentit de pujada hi haurà només un carril, que compartiran busos i taxis i que també podran utilitzar els veïns de la Via Laietana i de la Barceloneta que tenen vehicle privat. La resta de vehicles no podran fer servir aquest carril en direcció a Urquinaona i hauran d'optar per un recorregut alternatiu. Entre aquest carril i la vorera hi haurà un carril bici segregat del trànsit que també serà en sentit de pujada.

Ampliació de voreres i places noves
D'altra banda, la transformació també preveu que les voreres s'ampliïn fins a 4,05 m al llarg de tot el carrer, des de la plaça d'Urquinaona fins a la d'Antonio López –que pròximament se separarà i esdevindrà les places d'Idrissa Diallo i de Correus–. Les amplades actuals van dels 2,6 als 3,5 metres.

Hi haurà una gran plaça a Antoni Maura que unirà la Catedral amb el Mercat de Santa Caterina, i es generaran places noves als encreuaments amb els principals eixos de Ciutat Vella: a les cruïlles amb el carrer de Jonqueres i als de les places de l'Àngel i d’Antonio López. També es reubicaran i s'ampliaran els passos de vianants per millorar la connectivitat dels eixos transversals de Ciutat Vella.
Arxivat a