Sobreviure a un atac informàtic a la UAB

NacióDigital conversa amb estudiants sobre les afectacions que està tenint el ciberatac

Vila Universitària de la UAB
Vila Universitària de la UAB | Roger Navarro
Yael Carrasco
22 d'octubre del 2021
L'atac informàtic que ha rebut la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) continua bloquejant els serveis interns i impedint l'accés a diverses carpetes i fitxers. Ni l'organització ni l'alumnat no poden utilitzar el campus virtual i el correu electrònic; tampoc funciona digitalment el Servei de Llengües, el Servei de Biblioteques o el Servei d'Activitat Física (SAF), ni es pot accedir a les dades internes.

És per aquest motiu que, més enllà de la nul·la comunicació entre professors i estudiants fora de les aules, i de la impossibilitat d'accedir a documents i lectures, també han sorgit altres entrebancs com afectacions en la reserva d'aules, en l'ús de les fotocopiadores o en el servei de correcció d'exàmens. També s'han hagut de modificar les dates dels actes de graduació, s'han fet cues a l'entrada del gimnàs, hi ha hagut retards en l'inici de cursos i d'assignacions de pràctiques, així com tutors de Treballs de Fi de Grau.

Ajornament de graduacions
Aquest abordatge digital que està patint el sistema de la UAB no només ha afectat matriculats de graus i serveis, sinó també a aquells que ja han acabat la seva etapa dins la universitat i havien de celebrar l'acte de graduació en dates pròximes. Centenars d'alumnes hauran d'esperar uns mesos per poder rebre el diploma oficial de la carrera. 

Per exemple, els graduats de la carrera de Periodisme, ja des d'un principi, i a causa de la Covid-19, no podien portar acompanyants a la cerimònia, ni tampoc rebien la típica copa de cava de la celebració per mesures de prevenció. Però una vegada els establiments han pogut reobrir al 100% d'aforament, la cerimònia s'havia de fer de manera molt similar a com es feia abans de la pandèmia. Els alumnes, però, han ensopegat ara amb un altre problema.

Precisament aquest dijous el grau de Periodisme tenia la seva graduació, però l'acte s'ha hagut d'ajornar. Més de dues-centes persones afectades. L'anul·lació de la data ha afectat persones com la Míriam, que viu a Menorca i s'havia hagut d'organitzar amb d'antelació. "Vaig estar mirant bitllets d'avió i hotel per allotjar-me amb els meus pares, que venien d'acompanyants. Al final vam tenir la sort que, quan ens van comunicar que es cancel·lava, encara no havíem comprat res", explica. Altres graus que s'han vist afectats han estat el de Clàssiques i Dret.

Canvi d'organització al SAF
La Helen és una alumna d'Infermeria que fa un mes que s'ha apuntat al gimnàs de la universitat. Reservava les activitats dos dies abans i així s'assegurava no quedar-se sense plaça. En declaracions a NacióDigital explica que, des que es va produir l'atac informàtic, "hi ha cua per apuntar-te a les classes dirigides" i risc de, malgrat esperar, quedar-te sense lloc a la classe. "L'altre dia em va passar amb l'aiguafit", diu.

De tota manera, ha trobat alternatives. Com que no es pot fer reserva, és fàcil trobar lloc a la classe. La Helen s'informa de les activitats a través de la pàgina d'Instagram del SAF. "Com que no es pot reservar online, quasi sempre hi ha plaça i, un cop et presentes, entres directament. D'aquesta manera també s'evita que hi hagi gent que reservi i després no es presenti", apunta. 

Incertesa: ara per un virus informàtic
L'endarreriment en l'assignació dels TFG i pràctiques manté l'alumnat en la incertesa sobre el seu futur. Són molts els que es troben esperant els llocs on faran pràctiques, la data d'inici l'horari. D'altres, estan pendents de conèixer el tema del seu Treball de Fi de Grau, com és el cas de la Paula. L'estudiant de quart d'Administració i Direcció d'Empreses havia d'escollir en ordre de preferència els temes dels treballs de recerca que més li agradaven -això havia de ser entre l'11 i el 14 d'octubre, però ara potser s'allarga fins a finals d'any-. "És temps que perdem per organitzar-nos i parlar amb el nostre tutor, hi ha molta incertesa, encara no sabem quan ens diran alguna cosa", comenta.
 

Una aula de la UAB abans de fer una prova. Foto: Maria Arribas

 

També l'Andrea ha hagut d'esperar a fer l'examen d'anglès que tenia previst al Servei de Llengües. Abans de començar el curs s'ha de saber quin nivell de coneixement es té sobre l'idioma per després poder iniciar les classes amb persones de la mateixa dimensió lingüística. Però per culpa de l'atac informàtic, no el va poder fer mitjançant el seu ordinador i ha hagut d'esperar quasi dues setmanes per escollir un dia que pogués anar a fer-ho de forma presencial. L'Andrea explica que no només li ha passat a ella: "Dues amigues meves estan en la mateixa situació". Començarà les classes aviat, tot i que "el curs va iniciar-se a principis d'octubre".

S'espera que el correu electrònic de la UAB estigui operatiu cap a principis de novembre, igual que la plataforma Teams que, mentre no funciona el Campus Virtual –preveuen que es mantindrà així fins a finals d'any- serveix com el servidor d'arxius per a l'alumnat i també una eina de comunicació. El Sigma o SUMMA s'espera que puguin fer-se servir cap a finals de novembre o inicis de desembre. Des de l'Autònoma han assegurat a NacióDigital que els altres serveis s'aniran recuperant per fases i es preveu revertir la situació abans que comenci el 2022.

Per evitar que tornin a passar situacions com aquesta, el Govern pretén ampliar el perímetre de seguretat al Consorci de Serveis Universitaris de Catalunya -on s'apleguen les universitats catalanes i centres de recerca, tant públics com privats-, incorporant-los a l'Agència de Ciberseguretat de Catalunya.
Arxivat a