Puigneró defensa ara que el traspàs de Rodalies estigui vinculat als pressupostos estatals

Vicepresidència, després que Batet inclogués la cessió total de la gestió dels trens a Catalunya en la negociació dels comptes, sosté que la qüestió també ha ser debatuda als organismes bilaterals

Jordi Puigneró, aquest dimecres al Parlament.
Jordi Puigneró, aquest dimecres al Parlament. | ACN
20 d'octubre del 2021
Actualitzat a les 12:54h
La gestió catalana del servei de Rodalies s'ha convertit en un aspecte nuclear en el context que envolta la negociació dels pressupostos generals de l'Estat. El ple del Parlament d'aquest dimecres n'ha estat un exemple, sobretot pel que fa a les intervencions de dirigents de Junts, que no ha estat exempta de versions diferenciades -"complementàries", segons fonts oficials- i posteriorment matisades. Els protagonistes han estat el vicepresident Jordi Puigneró i el president del grup parlamentari, Albert Batet, que n'han parlat amb pocs minuts de diferència a l'hemicicle.

En la sessió de control al Govern, el vicepresident ha volgut desvincular els comptes del traspàs de Rodalies. Puigneró ha indicat que, "votin el que votin" els grups al Congrés dels Diputats en relació al Congrés en relació als pressupostos, s'ha de convertir la gestió de Rodalies per part de la Generalitat en una "realitat". "No ho vinculem al pressupost, fem-ne una voluntat política de tots plegats", ha indicat el dirigent de Junts davant la pregunta de Mònica Sales, portaveu parlamentària de la seva formació. Puigneró també ha remarcat que en les últimes dues dècades l'Estat només ha complert el25% de la inversió compromesa a Rodalies.

Uns minuts més tard, Batet ha contradit el vicepresident del Govern: ha vinculat Rodalies i pressupostos de l'Estat, fins al punt de citar-la com una de les cinc condicions per votar els comptes espanyols. Les seves paraules han generat una reacció de perplexitat a la cambra, per la falta de connexió amb la intervenció de Puigneró. Després de la sessió de control al president Pere Aragonès, fonts de Junts han puntualitzat que el traspàs de Rodalies "no s'emmarca només en la negociació dels pressupostos". "Intentarem aprofitar totes les vies possibles per aconseguir el traspàs el més aviat possible. I els comptes són una via més", han defensat aquestes fonts.

Fonts de Vicepresidència, després de la intervenció de Batet, han matisat que el traspàs de Rodalies també ha de formar part de la negociació dels pressupostos estatals, però que ha de transcórrer per altres vies, com són el consell de política fiscal i financera -pel finançament de les competències- o bé els organismes bilaterals amb l'Estat. En aquest context, els mateixos portaveus han indicat que les versions Puigneró i del president del grup parlamentari eren "compatibles".

Segons el calendari que té previst el Govern, avançat aquest matí per l'ACN, la intenció és abordar el traspàs de la gestió dels trens a Catalunya en el grup de treball de la comissió bilateral que s'hauria de reunir a finals d'octubre o bé a principis de novembre. La propera reunió plenària de la bilateral, en tot cas, no està prevista fins al mes de gener. En la cita de les properes setmanes també s'hi ha d'abordar el traspàs de la comissaria de Via Laietana, que el Govern vol fer servir com un espai de memòria democràtica que substitueixi la funció que compleix ara al servei de la Policia Nacional espanyola. El govern espanyol ja ha deixat que aquesta carpeta no es resoldrà abans de la tramitació dels pressupostos estatals, igual que el català en l'audiovisual.

"Que no ens facin perdre més el temps", va indicar ahir Puigneró des de la sala de premsa del Palau de la Generalitat, on va comparèixer per anunciar que a partir del 2024 Renfe quedaria apartada de la gestió de Rodalies a Lleida, servei que passarà a ser assumit per Ferrocarrils de la Generalitat (FGC). El cost anual del servei suposarà un import de 9 milions, mentre que els quatre trens que es compraran ascendirà a 44 milions. El manteniment serà de 21 milions per als propers quinze anys, segons va detallar el vicepresident. Les Rodalies de Lleida són el 10% del total que hi ha al país.

"Emplaço l'Estat a fer efectiu el traspàs complet de Rodalies, no el traspàs de fireta del 2009. La ciutadania no es mereix el servei que presta Renfe a Catalunya. És un servei essencial per anar a treballar. Entomem aquest repte amb tota la voluntat de fer efectiu aquest traspàs", va ressaltar Puigneró. Entre les millores que s'espera posar en marxa a Lleida, a banda de la millora de freqüències, es planteja que hi hagi més servei en hora punta, al marge de la puntualitat. "El servei de FGC a Lleida és el model que volem seguir per la resta de Rodalies a casa nostra", va indicar el vicepresident, que ha recordat que és competència de la Generalitat escollir operador.

Els pressupostos generals de l'Estat són una font de discrepància entre els socis de Govern. Junts fa setmanes que pressiona per negociar de manera conjunta amb ERC els comptes, però el president Pere Aragonès recela d'aquest esquema. Els republicans ja han avisat el PSOE que no tenen descartat tombar els comptes, mentre que els de Carles Puigdemont estan "molt lluny" de votar-hi a favor, com va indicar aquest dilluns la seva portaveu, Elsa Artadi. Encara tenen dies per decidir si presenten una esmena a la totalitat als comptes que ha elaborat el govern de Pedro Sánchez.